Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Ratikkatöiden takia Tampereen Sampolaan ilmestyi liikenneympyrä, eikä liikennevaloja tarvita – Lopputulos: "Seisovat jonot ovat hävinneet tyystin"

Ratikkatöiden takia Sampolan vilkkaaseen risteykseen on rakennettu väliaikainen liikenneympyrä eli kiertoliittymä. Moron lukija kulkee risteyksestä monta kertaa päivässä eri aikoihin ja kehuu liikenteen sujuvuutta. – Ympyrä on erittäin toimiva. Seisovat jonot ovat hävinneet tyystin. Samaa olen kuullut siinä paljon liikkuvilta kavereilta, ja risteyksessä on ajettu moneen kertaan eri aikoina, lukija kehui. Hänen toiveensa on, että paikalle tulisi pysyvästi liikenneympyrä eikä risteykseen enää rakennettaisi liikennevaloja. Ennen ratikkatöiden aloittamista Sampolan risteyksessä oli melkoiset jonot jokaiseen suuntaan etenkin ruuhka-aikana, varsinkin Viinikankadun suunnasta. Katso videolta, miten liikenne soljuu Sampolan edessä. Juttu jatkuu videon jälkeen: Toteutuuko Moron lukijan toive siitä, että Sampolan risteyksen kiertoliittymästä tulee pysyvä, suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta? – Esisuunnitteluvaiheessa tutkittiin myös kiertoliittymävaihtoehtoa, mutta sen toimivuus jäi puutteelliseksi. Kiertoliittymän toteuttamiselle aiheuttaisi haasteita myös liittymän viisihaaraisuus, mikä tekisi kiertoliittymästä melko suuren ja työntäisi sitä itään kohti Kalevan kirkkoa. – Kaupunkikuvalliset vaikutukset muodostuisivat suuriksi. Kiertoliittymä työntyisi arvokkaana pidettyyn Liisanpuistoon. Miksi kiertoliittymä ei toimisi, toimiihan se nytkin hyvin? – Raitiotien rakentaminen on vähentänyt merkittävästi liittymän liikennemääriä. Liittymän tulohaarojen liikennemäärät ovat vähentyneet vuoden 2016 syksystä 20–60 prosenttia. On oletettavaa että rakennustöiden valmistuttua liikennemäärät tulevat nykyisistä selvästi kasvamaan, vaikka vuoden 2016 liikennemääriä ei enää todennäköisesti saavutetakaan. – Nykyisillä liikennemäärillä liittymä toimii kiertoliittymänä melko hyvin, mutta tulevaisuuden ennusteiden mukaisilla liikennemäärillä kiertoliittymä ei ole toimiva ratkaisu. Lisäksi liittymän läpi kulkee vilkas raitiotieliikenne, jonka toimivuuden kannalta liikennevalo-ohjattu liittymä on parempi kuin kiertoliittymä. Mitä liittymälle sitten tehdään? – Liittymän kesäkuussa 2016 yhdyskuntalautakunnassa hyväksytty katusuunnitelma perustuu liikennevalo-ohjattuun liittymään, jonka pohjalta myös raitiotietä liittymäalueelle parhaillaan rakennetaan. Moro tutustui liittymän katusuunnitelmaan ja tiivistetysti voidaan todeta, että liittymästä tulee ihan samanlainen kuin se oli ennen ratikkatöiden aloittamista. Suurin ero on, että vuodesta 2021 risteyksen keskellä kulkee raitiovaunureitti.