Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Voisiko rekisteri helpottaa Tampereen pyörävarkaus-ongelmaa? Ennen vanhaan pyörissäkin oli rekisterikilpi

Ennen vanhaan polkupyörissäkin piti Tampereella olla poliisin määräämä numerokilpi. Samalla kuljettaja sai listan ajo-ohjeita, jotka eivät ole yhtään hullumpia ole tänäkään päivänä. Morossa kerrottiin viime viikolla lisääntyvistä pyörävarkauksista ja esitettiin pyörärekisterin perustamista esimerkiksi Trafin alaisuuteen. Se voisi vaikeuttaa merkittävästi varastettujen pyörien myyntiä ja auttaisi palauttamaan pyöriä oikeille omistajilleen. Lue lisää: Pyörävarkauksien määrä on nyt rajussa kasvussa Tampereella, ja eniten pyöriä katoaa keskustassa ja Kalevassa – Pyörävarkaan uhri Jaakko Valaskivi tietää, miten ongelma saataisiin kuriin Nykyään tarjolla on yksityisiä kaupallisia polkupyörärekistereitä, joihin pyöränsä voi rekisteröidä maksua vastaan. Moron lukija Päivö Hankala muistutti, että ennen pyörissä oli rekisterikilpi. Hän myös lähetti meille kuvan polkupyöränsä rekisterimääräyksestä, jonka takana on pitkä lista ohjeita polkupyörällä liikkumiseen. Nepä olivatkin kiinnostavaa luettavaa. –Osa ohjeista on toki vanhentunut, mutta monet ohjeet ovat yhä ihan päteviä. Osa on jo hassuja, kuten että käsi pitää nostaa pystyyn hiljentämisen tai pysähtymisen merkiksi, Hankala toteaa. Poliisilta peltinen kilpi Hämeenkyröstä kotoisin oleva Hankala oli vuonna 1951 kauppakorkeassa opiskelemassa. Työharjoitteluun hän kulki Tampereen ja Hämeenkyrön välillä Jaguar-polkupyörällään. Matka oli silloin 40 kilometriä soratietä. –Opiskeluun liittyvä harjoittelupaikka oli Tampereella Höyrypuuseppä-nimisessä firmassa. Asuin siksi hetken Pyynikintorilla ja jostain selvisi, että polkupyörä pitää rekisteröidä. Menin poliisiasemalle ja maksoin 150 markkaa ja sain kuvassa näkyvän todistuksen. Nykyään summa vastaa noin viittä euroa. –Ei se silloinkaan hirveältä summalta tuntunut. Poliisi antoi peltisen kilven. Polkupyörien rekisterikilvet vähenivät autojen yleistyessä. Tampereen poliisimuseon kokoelmissa on polkupyörän rekisterilappu vuodelta 1952. Ilmeisesti samana vuonna käytännöstä luovuttiin. Vuoden 1951 ohjeet: 1. Polkupyöräilijä on liikennöitsijä, jonka velvollisuus on seurata yleistä liikennejärjestystä. Polkupyörä on ajoneuvoja sellaisena samojen määräysten alainen kuin muutkin ajoneuvot. Seuraavia liikennesääntöjä on siis aina tarkoin seurattava: Liikenneväylällä on jokainen velvollinen noudattamaan järjestyksen ja turvallisuuden säilyttämiseksi varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta. Suojatiellä (katujen ja teiden risteykset) on erikoista varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta noudatettava. Sairaisiin, raajarikkoihin, vanhuudenheikkoihin, sokeisiin ja kuuroihin sekä lapsiin on kiinnitettävä erikoista huomiota. 2. Liikennöitsijän on noudatettava liikenteen ohjeeksi asetettuja liikennemerkkejä sekä poliisin antamia määräyksiä ja viittauksia. 3. Ajoneuvojen on kuljettava ajosuunnassa ajoradan oikeata sivua. Hitaammin liikkuvien ajoneuvojen, kuten esim. polkupyörän, on kuljettava mahdollisimman lähellä ajoradan reunaa. Erikoisesti huomattavaa, että konevoimalla käyvällä ajoneuvolla on etuajo-oikeus muun ajoneuvon rinnalla. 4. Juhlasaatoille ja kulkueille on annettava vapaa kulku. 5. Ojentamalla oikea tai vasen kätensä sivulle on ajajan kadun tai tien risteyksessä osoitettavansa aikovansa kääntyä oikealle tai vasemmalle sekä kohottamalla kätensä ilmoittaa aikovansa hiljentää tai pysähtyä. 6. Jos sattuu tapaturma, joka on aiheutunut ajoneuvon käyttämisestä tai sen yhteydessä, on ajajan heti pysähdyttävä ja kysyttäessä ilmoitettava nimensä ja asuntonsa sekä, jos niin tarvitaan, avustettava vahingoittuneita. 7. Polkupyörässä tulee olla varmasti toimiva jarrulaite ja soittokello merkinantoa varten, samoin takan heijastuslaite sekä poliisin antama numerolevy; takapyörän lokasuojan tulee ainakin alaosaltaan olla maalattu valkoiseksi. Pimeän aikana tulee polkupyörään olla kiinnitettynä valkeavaloinen lyhty. 8. Häikäisevää valoa ei saa käyttää tiellä, joka on riittävästi valaistu, tai kohdatessa muuta tiellä kulkevaa kuin jalankulkijaa. 9. Yhtä henkilöä varten tarkoitettua polkupyörää älköön käytettäkö kahden tai useamman henkilön kuljettamiseen. Kuitenkin voi vähintään kuusitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa mukanaan enintään kymmenen vuoden vanhaa lasta, jos polkupyörä on varustettu erityisellä laitteella sellaista kuljetusta varten. 10. Liikkeellä olevasta ajoneuvosta kiinnipitäminen on kielletty, samoin polkupyörän taluttaminen jalkakäytävällä. 11. Kaikenlaisten taitoliikkeiden suorittaminen ajoteillä, kuten ajaminen pitämättä kättä ohjaimessa ja molempia jalkoja polkimilla on kielletty. Niinikään on kielletty kääntämästä ohjainta eteenpäin. 12. Rinnakkain ajo kielletty ajoradalla, missä tie on kapea tai liikenne vilkas tahi näköala ei ole selvä taikka milloin muu ajoneuvo lähestyy. Kilpaileminen ilman poliisin lupaa on kielletty. 13. Ajaminen on kielletty jalka- ja puistokäytävillä sekä muualla, missä se asianmukaisilla liikennemerkeillä on osoitettu. 14. Polkupyöräilijän tulee, missä pyörätie on, käyttää sitä.