Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Soija sopii sotilaalle, koska se on jopa proteiinirikkaampaa kuin jauheliha – Näin loihdit täyttäviä aterioita kasviksista koko perheelle

Kasvisruuan ravitsevuus on puhuttanut viime päivinä, kun puolustusvoimien ruoat valmistava Leijona Catering päätti lisätä kasviruoan määrää varussotilaiden aterioilla. Jatkossa varussotilaat nauttivat kaksi kasvisateriaa viikossa. Puolustusministeri Jussi Niinistö ärähti, ettei "mikään armeija taistele linssikeitolla tai kukkakaalipirtelöllä" . Löydät linssikeiton reseptin tämän jutun lopusta. Terveellinen kasvisruoka sisältää saman verran proteiineja kuin sekasyöjänkin ruokavalio. Muutenkin ravitsemussuosituksissa painotetaan kasvisten, kuten marjojen, hedelmien, vihannesten ja sienten, osuutta ruokavaliossa. Sekasyöjänkin pitäisi muistaa syödä kasviksia noin 500 grammaa päivässä. Sen sijaan lihaa tulisi terveyssyistä syödä vain 500 grammaa viikossa. Papu kasvaa soijallakin Eläinperäisen proteiinin voi korvata monin eri tavoin. Kasvisyöjien tulisi suosia proteiininlähteinä palkokasveja, viljoja ja pähkinöitä. Nykypäivänä kasvissyöjäksi ryhtymistä helpottavat myös uudet kaupalliset kasviproteiinit, kuten nyhtökaura, Härkis ja uusimpana Vöner eli vegaaninen kebab. Parhaimmillaan kasvisruoka on jopa proteiinirikkaampaa kuin liharuoka. Jauhelihan korvikkeena usein käytetty tumma soijarouhe sisältää 45 grammaa proteiinia sataa grammaa kohden. HK:n naudan jauhelihassa (10 % rasvaa) on vastaavasti 20 grammaa proteiinia sataa grammaa kohden. Toki soijarouhetta tarvitsee ruuanlaitossa suhteessa vähemmän kuin jauhelihaa, sillä yksi desilitra soijarouhetta painaa vain 35 grammaa. Soijarouheessa on myös paljon hiilihydraatteja, mutta jauhelihassa ei lainkaan. Vaikkei täysin lihansyönnistä tahtoisi luopuakaan, yksikin kasvisruokapäivä viikossa tuo mukavaa vaihtelua ja yleensä myös lisää väriä ruokalautaselle. Poimi tästä kolme arkiruoaksi sopivaa kasvisruokareseptiä. Tofukiusaus 4 annosta 500 g peruna-sipulisekoitusta 1 pkt kylmäsavutofua 2 tl kuivattua tai 1 ruukku tuoretta tilliä 1/2 tl sitruunapippuria 1/2 tl suolaa 1/8 tl valkopippuria 2 1/2 dl kaurakermaa (tai 2 dl kaurakermaa + 1/2 dl vettä) Ohjeet: Kaada peruna-sipulisekoitus uunivuokaan. Leikkaa tofu pieniksi suikaleiksi, hienonna tilli ja lisää ne sekä mausteet vuokaan. Kaada mukaan myös kaurakerma ja sekoita kaikki ainekset tasaiseksi. Paista 200-asteisen uunin keskitasolla 60 minuuttia. Anna tekeytyä hetki ennen tarjoilua. Tarjoile esimerkiksi salaatin kera. Vinkki: Kokeile vaihtaa kylmäsavutofu savustettuun tempeen. Gluteeniton versio: Jalotofun kylmäsavutofu sekä Vianan savutofu sisältävät soijakastiketta, jonka valmistuksessa on käytetty vehnää. Soijakastike soveltuu useimmille keliaakikoille, koska fermentoiminen pilkkoo gluteenin käytännössä kokonaan. Voit lukea lisää asiasta Jalotofun sivulta. Mikäli soijakastike ei käy, käytä jotain muuta tofua ja mausta se nestemäisellä savuaromilla (esimerkiksi Poppamies). Osa kaurapohjaisista tuotteista, kuten kaurakermoista ja -maidoista, soveltuu joillekin keliaakikoille. Lue lisää täältä. Jos kaurakerma ei sovi, voit vaihtaa sen soijakermaan. Katso alkuperäinen resepti Vegaanihaasteen sivuilta . Bolognesekastike 2 dl tummaa soijarouhetta 1/2 dl rypsiöljyä soijarouheen paistamiseen n. 1 dl vettä soijarouheen kypsyttämiseen 2 rkl soijakastiketta soijarouheen maustamiseen 1 sipuli 1 porkkana 1–3 valkosipulinkynttä 500 g tomaattimurskaa 1 dl tuoretta basilikaa tai 2 tl kuivattua basilikaa 1 1/2 tl mustapippuria 1 tl sokeria 1/2 tl suolaa 1 dl kaura- tai soijakermaa rypsiöljyä paistamiseen Ohjeet: Valmista ensin soijarouhe wokkipannussa tai suurella pannulla. Kuumenna öljy ja sekoita joukkoon kuiva soijarouhe. Paista soijarouhetta hetken aikaa. Lisää vesi pienissä erissä samalla sekoittaen. Lisää pannulle myös soijakastike. Soijarouhe on valmista, kun kaikki vesi on imeytynyt. Hienonna sipulit ja porkkana. Lisää sipulit ja porkkanat soijarouheen sekaan. Lisää myös öljyä. Jatka paistamista pari minuuttia. Lisää kaikki loput ainekset kattilaan ja anna hautua keskilämmöllä muutama minuutti ennen tarjoilua. Tarjoile pastakastikkeena valitsemasi pastan kanssa. Gluteeniton versio : Osa kaurapohjaisista tuotteista, kuten kaurakermoista ja -maidoista, soveltuu joillekin keliaakikoille. Jos kaurakerma ei sovi, voit vaihtaa sen soijakermaan tai kookosmaitoon. Katso alkuperäinen Jere Niemisen resepti täältä . Linssikeitto Gluteeniton 4 annosta 1 iso sipuli 2 valkosipulinkynttä 2 rkl öljyä 1 tl paprikajauhetta 3 dl linssejä (punaisia tai vihreitä) 1,25 l vettä 1 kasvisliemikuutio 2 perunaa 2 rkl tomaattipyreetä 1 tl suolaa mustapippuria maun mukaan Ohjeet: Kuullota pilkottu sipuli öljyssä ja sirottele paprikajauhe sekaan. Sekoittele. Sipulin ei tarvitse ruskistua, vaan riittää, että se muuttuu läpikuultavaksi ja saa vähän väriä. Laita vesi kattilaan ja kuumenna. Kuori perunat ja pilko ne pieniksi paloiksi. Lisää kaikki ainekset kattilaan ja keitä kannen alla noin 35 minuuttia. Tarjoile keiton kanssa leipää ja juustoa. Hyvin varusteltujen ruokakauppojen juustohyllystä löytyy myös vegaanisia juustotuotteita. Vinkkejä: Sitruunasiivuista saat lisäpotkua keittoon. Kokeile ripotella keittoon timjamia tai oreganoa lisää makua tuomaan. Kaurakermasta saat makuun lisää pyöreyttä. Katso alkuperäinen resepti Kotikokista . Reseptit: Vegaanihaaste ja kotikokki.net. Aamulehti ja kotikokki.net kuuluvat Alma Media -konserniin. Aamulehti on päättänyt välttää sukupuolittuneita, esimerkiksi mies-päätteisiä sanoja ammateista ja tehtävistä. Siksi teksteissämme voi esiintyä totutusta poikkeavia ilmaisuja. Korjaus 27.8.2018 kello 8.21: Kotikokki-reseptit löytyvät osoitteesta kotikokki.net eikä kotikokki.fi.