Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Pyörävarkauksien määrä on nyt rajussa kasvussa Tampereella, ja eniten pyöriä katoaa keskustassa ja Kalevassa – Pyörävarkaan uhri Jaakko Valaskivi tietää, miten ongelma saataisiin kuriin

Useat tamperelaiset ovat kärsineet tänä kesänä pyörävarkauksista. Tamperelainen Jaakko Valaskivi joutui pyörävarkauden uhriksi elokuun alussa, kun naapurilla kesän ajan lainassa ollut pyörä katosi taloyhtiön pihasta Saukonpuiston alueelta. Varastettu pyörä ei ole mikään tavallinen fillari vaan erikoisvarusteltu Workcyclesin FR8 -pyörä, jossa on pitkä tarakka ja säädettävä runko, joka varmistaa pyörän sopivan kaiken kokoisille ajajille. Valaskivi kuvailee pyörää amsterdamilaiseksi perheautoksi. Sen kantavuus on jopa 250 kiloa ja siinä on useita lapsille sopivia lisäistuimia, kuten etutarakka ja pienempi satula, jonka saa asetettua kuskin satulan eteen. Vakuutusyhtiötä varten Valaskivi arvio, että pyörä on noin 2 000 euron arvoinen. Pyörä itsessään on noin 1 400 euron arvoinen. Suurin osa pyörän osista on lisävarusteita, jotka maksavat erikseen, näitä ovat esimerkiksi nahkasatula ja pitkä tarakka. Valaskiveä harmittaa kuitenkin eniten se, että hän menetti pyörän, jonka parissa puuhastellen on viettänyt paljon aikaa ja josta on tullut itselle tärkeä. –Taloudellinen vahinko ei ole minulle kaikkein harmittavin. Enemmän harmittaa, että pyörään on laittanut omaa mielikuvista ja aikaa. Sellaista vakuutusyhtiö ei voi maksaa rahana takaisin. Varkauksia päivälläkin Varastushetkellä Valaskiven pyörä oli lukittu järeällä U-lukolla, mutta se ei ollut rungosta lukittuna mihinkään. Valaskivi toteaa, että taloyhtiön pihoissa on harvoin tarpeeksi runkolukittavia pyörätelineitä. –Lukon suojavaikutus heikkenee, jos pyörää ei saa mihinkään kiinni. Silloin pakettiautolla liikkuva varas voi nostaa pyörän kyytiin ja irrottaa lukon sähköisillä koneilla. Nykyään Valaskivi ei jätä pyöriään enää yöksi ulos vaan vie ne pyöräsuojaan tai autotalliin. Myös kaupungilla hän etsii aina paikan, johon pyörän saa lukittua rungosta kiinni johonkin. Tänä vuonna poliisille on ilmoitettu yli 650 varastettua pyörää. Pyörävarkauksien määrä on kasvanut viime vuodesta, jolloin pyöriä ilmoitettiin varastetuksi noin 560 kappaletta. Vuonna 2016 poliisin tietoon tuli noin 410 varastettua pyörää. Touko-, kesä- ja heinäkuussa Tampereelta on varastettu yhteensä 349 polkupyörää. Rikoskomisario Arto Partanen kommentoi pyörävarkauksien olevan kesällä Tampereella todellinen vitsaus. Hänen mukaansa pyöriä varastetaan päivittäin useita. –Pyöriä, joiden lukot katkeavat työkaluilla, varastetaan jopa päiväsaikaan. Se on härskiä. Eniten pyöriä varastetaan Tampereen keskustan ja Kalevan alueelta. Touko-, kesä- ja heinäkuun aikana keskustan alueelta on varastettu yhteensä 118 pyörää. Kalevasta on kesäkuukausina viety yhteensä 53 kappaletta. Partasen mukaan osa pyörävarkauksista on voinut tapahtua jo ennen kesää. Pyöräilijä huomaa pyöränsä kadonneen vasta, kun lähtee hakemaan sitä esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastosta kesäkäyttöön. Myös tamperelaiselta Pompo Stenbergilta varastettiin kesällä pyörä, kun hän pysähtyi perheineen Koskikeskuksen McDonald’siin syömään pitkän bussimatkan jälkeen. Stenberg lukitsit Univegan maastopyöränsä vaijerilukolla Koskikeskuksen takapuolelta löytyvään tunneliin. –Tiesin, että lukko voi aueta, jos sitä repii voimakkaasti. Se oli sellainen rehellisten ihmisten lukko, mutta siellä ei sitten ollut rehellisiä ihmisiä. Tarra pelasti pyörän Puolen tunnin kuluttua pyörä oli kadonnut. Stenberg kävi illalla etsimässä pyörää Tampereen yleisistä pyörien jättelypaikoista. Kun mitään ei löytynyt, hän teki rikosilmoituksen. Seuraavana päivänä poliisi soitti Stenbergille ja kertoi, että heillä taitaa olla Stenbergiltä viety pyörä. –Poliisipartio oli bongannut kaupungilla tutun kuskin, jolla oli alla uusi pyörä joten he olivat ottaneet pyörän talteen. Poliisi sai toimitettua pyörän takaisin omistajalleen pyörästä löytyvän huoltokirjatarran avulla. Tarrassa on viivakoodi ja tieto siitä, missä pyörää on korjattu. Tietojen avulla poliisi otti yhteyttä korjaamoon ja sai Stenbergin yhteystiedot. –Ennen kuin rikosilmoitusta oli keritty edes kirjasta, pyörä oli jo takaisin minulla. Stenberg toteaa, että varkaan silmissä hänen maastopyöränsä on voinut näyttää arvokkaalta vaikka todellisuudessa kyseessä on aika halpa ja tavallinen pyörä. Jälleenmyynnistä vaikeaa Pyörävarkauden uhriksi joutuneen pyöräilyaktivistin Jaakko Valaskiven mielestä nettikauppojen pitäisi vaatia myyjiltään vahvaa tunnistautumista sivuille, eli esimerkiksi pankkitunnusten kautta sisään kirjautumista. Tällöin varastettujen pyörien myyjät jäisivät helpommin kiinni. Toinen keino hänestä olisi tehdä Suomeen autorekisterin kaltainen pyörärekisteri. Siinä uuden pyörän myytyään pyöräliike ottaisi talteen pyörän runkonumeron ja ostajantiedot ja toimittaisi ne poliisille. Valaskivellä on myös pyyntö käytettyjen pyörien ostajille: älä ruoki varasta vaan selvitä pyörän historia. Onko sinulta varastettu pyörä? Kerro tarinasi Moron toimitukselle lähettämällä sähköpostia moro@aamulehti.fi Pyörävarkauksien määrät perustuvat tilastoihin, joissa omaisuusluokka on polkupyörät ja tarvikkeet ja rikosnimikkeet ovat varkaus-, näpistys- ja luvattoman käytön rikokset.