Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Moron lukijat Tampereen kaupungin säästöesityksistä: ”Korottakaa mieluummin veroja kuin matkalippujen hintoja”

Näpit irti omaishoitajista ja heidän tuistaan sekä matkalippujen hinnoista. Sen sijaan Taysin yhteyteen tulee perustaa kiirevastaanotto, vähentää liikennesuunnittelussa ulkoisia ostoja ja painottaa asemakaavoitus kaupungin omistamalle maalle ja lisärakennusoikeuteen. Moron lukijoiden suureen säästökyselyyn osallistui 252 vastaajaa. Moron netissä toteutetussa kyselyssä vastaajat peukuttivat säästö- ja lisätulokohteita. Oheiset prosenttiluvut kertovat, kuinka moni vastaaja kannatti tai vastusti kutakin kohdetta. Esimerkiksi omaishoidon kriteereitä kiristäisi vain 12,5 prosenttia vastaajista. Kiirevastaanottoa Taysin yhteyteen kannatti 97,6 prosenttia vastaajista. Kiirevastaanotto vähentäisi Acutan laskutusta. Katujen ja pyöräilyväylien kunnossapitoon ei haluta heikennyksiä. Sellaisia kannatti vain 17,8 prosenttia vastaajista. Pysäköintimaksuja sen sijaan korottaisi 68,6 prosenttia vastaajista. Merkille pantavaa kyselyssä oli, että vain 23,8 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että oli saanut tarpeeksi tietoa eri säästöjen perusteluista. Keskustelu siis jatkukoon vilkkaana, kunnes kaupunginvaltuusto päättää ensi vuoden talousarviosta loppusyksystä. Verot jakavat Mielenkiintoista on, että säästöjen yhtenä vaihtoehtona mainittu verojen ja maksujen korotus jakoi vastaajat miltei tasan puoliksi. 53,1 prosenttia vastaajista olisi valmis korottamaan veroja säästöjen vähentämiseksi. Sorsapuiston kentälle suunnitellusta kolmen miljoonan euron tekojäähankkeesta voidaan hyvin luopua. Kyselyssä luopumista kannatti 79,8 prosenttia vastaajista. Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kolme Moro-ämpäriä, joissa on 50 euron lahjakortti. Arvonnassa voittivat Sari Tuovinen , Ari-Pekka Jansson ja Taina Rasila . Moron lukijoiden vastaukset. Puolesta/vastaan. Ensimmäinen prosenttiluku kertoo, kuinka moni osallistuneista 252 vastaajasta kannatti ehdotusta. Toinen prosenttiluku, kuinka moni vastusti. Vähennysehdotukset 0,4 me. Kiirevastaanottotoimintaa Taysin yhteyteen. Vähentää Acutan laskutusta. 97,6/2,4 0,1 me. Ulkoisen palvelutuotannon tehostaminen / vähentäminen esimerkiksi liikennesuunnittelussa. 95,8/4,2 0,1 me säästö. Koulusihteereiden tiimimallin luominen 2019–2021. 92,9/7,1 0,05 me. AV-alan tuotantokannustimen leikkaus (Tredean tilaus). 89,9/10,1 0,22 me. Smart Tampere / Smart Industry / Tredea (Aiko- rahoitus). 86,9/13,1 0,5 me. Digitaalisten palveluiden lisääminen ja mallipohjaisen suunnittelun hyödyntäminen, prosessien tehostaminen. 84,9/15,1 0,2 me. Taysin tarjoamien esh-konsultaatioiden hyödyntäminen terveysasemilla. 84,5/15,5 0,1 me. Elinvoima- ja osaamislautakunnan myöntämät avustukset. 84,5/15,5 0,23 me. Smart Tampere / Smart Helth / Finn Medi (Aiko- rahoitus). Kyseessä elinkeinopoliittiset ohjelmarahat, jotka vapautuvat Aiko-hankkeen päättyessä. 82,7/17,3 3 miljoonaa euroa. Investointisäästö. Liikuntapaikkojen uudisrakentaminen, tekojää. Sorsapuiston kentälle suunniteltua tekojäätä ei rakenneta. 79,8/20,2 0,05 me. Ostopalveluiden vähennys. 78,6/21,4 0,03 me. Hallinnon keventäminen, kirjasto- ja kansalaisopistoyksikkö. 78,6/21,4 0,02 me. Muumimuseon aukioloaikojen tarkistaminen. Aiheuttaa henkilöstösäästöä museovalvojista. 71,4/28,6 0,1 me. Kulttuuripääkaupunkihankkeen supistaminen / keskeyttäminen. 69,1/30,9 0,18 me. Matkailun ja tapahtumapalveluiden supistaminen (Visitin tilaus). 68,5/31,5 0,125 me. Kouluverkkomuutos, Saukonpuiston tai Kalevanpuiston kiinteistöstä luopuminen. 66,7/33,3 0,25 me. Vpl-kuljetuspalvelun palautus arvolipusta kertamaksuun. 63,7/36,3 0,1 me. Tutkimuksen ja korkeakouluopetuksen kehittäminen. 63,1/36,9 0,23 me. Saavutettavuuden kehittäminen. Seudullinen lentoliikennehanke päättyy 2019. 63,1/36,9 0,8 miljoonaa euroa. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. 62,5/37,5 0,1 me. Projektien (muun muassa energiatehokkuus, edelläkävijyys, älyliikenne) lopettaminen / merkittävä vähentäminen. 61,9/38,1 2,0 miljoonaa euroa. Työllisyyskokeilun lisäsäästö, jos kokeilu päättyy, ja te-toimiston kanssa neuvotellaan työllisyydenhoidon toimintamalli. 60,7/39,3 0,1 me. Perusopetuksen kuljetuspalvelut (taksikyydit), tehostamispotentiaali. 60,1/39,9 0,2 me. Viheralueiden hoitoluokituksen laskeminen. 58,3/41,7 0,6 me. Hatanpään sairaalan vuodeosastojen tiivistäminen sekä arviointi- ja jatkokuntoutusosaston perustaminen. 58,3/41,7 0,154 me. Haiharan taidekeskuksesta luopuminen. 56,5/43,5 0,1 me. Palkkatukityöllistämisen henkilöstömenojen vähentäminen. 56/44 0,07 me. Rekrytointien peruuttaminen / viivyttäminen. 55,9/44,1 0,2 me. Päiväsairaalat 1 ja 3 yhdistetään. 55,4/44,6 0,05 me. Toiminta-avustusten vähentäminen 10 prosentilla. 53,6/46,4 0,1 me. Opiskelijoiden työllistämisen (tt-tuen sijaan) lopettaminen. 52,4/47,6 0,05 me säästö. Aamu- ja iltapäivätoiminnan työaikamallit, yhteisresurssisuunnittelu. 51,2/48,8 0,1 me. Yksittäisistä pientä kohderyhmää koskevista palveluista luopuminen. 48,6/51,4 0,2 me. Linjojen optimointi (vähäliikenteisten linjojen lisäkarsinta). 47,6/52,4 0,36 me. Harkinnanvaraisen kuljetuspalvelun (shl-kuljetukset) lakkauttaminen. 47,6/52,4 0,27 me. Museo Milavidasta luopuminen. 47,6/52,4 0,082 miljoonaa euroa. Linjojen optimointi (vähäliikenteisten linjojen karsinta). 47/53 0,2 me. Toiminta-avustusten lisäleikkaukset. 45,2/54,8 0,05 me. Siivouspalvelujen kriteerien tiukennus, myönnetään vain 75 vuotta täyttäneille. 44,6/55,4 0,2 me. Säästö työmarkkinatuen kuntaosuudesta. 44/56 0,2 me. ”Ei merkittävistä” palveluista luopumisia. Matonpesu, julkiset wc:t yms. 38,1/61,9 0,2 me. Päihde- ja mielenterveyspalveluissa tuetun asumisen kriteerien selkiyttäminen. Myöntämiskriteerejä tiukennetaan. 33,3/66,7 0,2 me. Päivähoidon puhtaanapidon ja ateriakustannusten alentaminen. 31,6/68,4 0,2 me. Hoitotarvikejakelun kriteerien tiukentaminen. 30,9/69,1 0,8 me. Lapsimäärän lisääminen hoitajaa kohden päivähoidossa. 25,6/74,4 0,5 me. Opetuksen ryhmäkokojen kasvattaminen. 25/75 1,05 miljoonaa euroa. Omais- hoidon tuen myöntämisen sitominen tiukasti määrärahaan. 22,6/77,4 0,2 miljoonaa euroa. Katujen/pyöräilyväylien kunnossapidon laskeminen. 17,8/82,2 0,05 me. Omaishoidon kriteerien tiukennus. 12,5/87,5 Tulojen lisäysehdotukset 0,5 miljoonaa euroa. Asemakaavoituksen painottaminen kaupungin maalle ja lisärakennusoikeuteen. 99,5/0,5 0,02 me. Pääkirjasto Metson ja työväenopiston tilavuokrien hinnankorotus. 73,8/26,2 0,2 me. Pysäköintimaksujen korottaminen ja maksullisten alueiden laajentaminen. 68,6/31,4 0,2 me. Hoitajamaksu 10 euroa terveysasemilla. Perittäisiin enintään kolme kertaa vuodessa. 66,1/33,9 0,2 me. Viranomais- ja muiden taksojen korottaminen (rakennus- ja muut luvat, katu- tilamaksut). 57,3/42,7 Verojen ja maksujen korottaminen, joilla katettaisiin ainakin osa säästötarpeesta. 53,6/46,4 0,3 miljoonaa euroa. Hintojen nosto 2019. 38,1/61,9 0,418 miljoonaa euroa. Matkalippujen hintojen nosto 2020. 32,1/67,9