Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Mustaamakkaraa saa pian pakettisautosta: Auton tavaratila muunnettu määräykset täyttäväksi myyntitilaksi

Tapolan mainio uusi myyntiauto tuo taatusti hyvää tuulta pelkällä olemuksellaan. Lyttynokkainen Citroen H-malli tunnetaan myös Aaltopelti-Sitikkana, koska kori on tehty aaltopellistä. Tapolan Citroen on ensiesittelyssä sunnuntaina Pyynikin ajoissa. Toimitusjohtaja Kristian Tapola toteaa, että sunnuntaiksi ei tällä kertaa saada myyntiin tuoretta mustaamakkaraa, mutta grillimakkaraa tulee. –Tästä tuli juuri sellainen kuin pitääkin, Tapola sanoo. Sitikan kunnosti Epilän peltiseppä Kari Kaski . Sisusta on alumiinia ja ruostumatonta terästä, jotta myyntitila täyttää vaatimukset. Ulkoa musta-vaaleaksi maalattu aaltopeltikori on saanut pitää vanhat kolhunsa ja kuhmunsa. Näin auton sympaattinen luonne ja kiva tunnelma on säilynyt. –Viikonloppuun mennessä autoon on vielä tarkoitus maalata Tapolan tunnukset ja vanhoja sloganeita, Tapola selittää. . Kylkiin tulee Tapolan tunnettu punainen logo. Etuoviin maalataan vanha T-logo sekä vuosi luku 1953, joka on Tapolan perustamisvuosi ja sattumalta myös tämän Citroenin valmistusvuosi. Toimiva peli Tavaratila on muutettu määräykset täyttäväksi myyntitilaksi. Mustaamakkaraa myydään lämpölaatikoista, makkaroille on uuni ja juomille jääkaappi. Lisäksi on vesipiste. Kyljessä on koko mitalta aukeava myyntiluukku, joka ponnahtaa ylös lipaksi. –Auto sopii kaikenlaisiin promootioihin ja messukäyttöön, sillä tämähän on itsessään jo valmis messuosasto, Kristian Tapola iloitsee. Sitikka tulee myös päivittäiseen myyntikäyttöön ensi kesänä. Mahdollisesti kiinteäksi paikaksi tulee Mustanlahden satama. –Toiminnan pyörittäjäksi haemme ulkopuolista yrittäjää kuten muissakin toripisteissä. Citroen aloitti H-mallien (Camionetten) valmistuksen kesäkuussa 1948. Malli lopetettiin runsaat 33 vuotta myöhemmin joulukuun 1. päivänä 1981. Kaikkiaan lähes 500 000 hyötyajoneuvoa ehdittiin rakentaa ennen korvaavaa C25-mallin aloittamista. H on kokenut pitkän valmistusajan kuluessa äärimmäisen vähän muutoksia. Tuulilasi on vaihtunut 1960-luvun alussa kaksiosaisesta yksiosaiseen. H:ta on tehty ainakin 1,6-litraisella ja 1,9-litraisella bensiini- moottorilla ja 1,9-litraisella dieselillä. Suomeen Caminoita on tuotu noin tuhat.