Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tavara-aseman suojelupäätös oli hölmö ja perustui totaalisen virheelliseen tietoon, sanoo Tampereen apulaispormestari – Tästä syystä asema pitää siirtää

Tampereen talouden tasapainottamissuunnitelmista käyty keskustelu on nostanut vanhan tavara-aseman yllättävään roolin. On vaadittu, että se pitäisi siirtämisen sijaan purkaa ja käyttää säästyneet rahat talouden tasapainottamiseen. Molemmat vaatimukset ovat kohtuuttomia. Ensinnäkin suojellun rakennuksen purkaminen on lainvastaista. Purku edellyttäisi vähintään kansalaistottelemattomuutta, ja kaupungille pyritään rekrytoimaan lainkuuliaisia työntekijöitä. Toiseksi kertaluonteisilla tuloilla ei tule paikata käyttötalouden säännöllisiä menoja. Viime valtuustokaudella hyväksyttiin kaava, jossa tavara-asema suojeltiin nykyisen Morkun paikalle. Kaavan mukaan rakennus on siis siirrettävä. Valtuuston tekemä suojelupäätös oli hölmö, mutta se perustui kustannusten osalta totaalisen virheelliseen tietoon. Lopulta kaupunginhallitus ei hyväksynyt määrärahaa siirtämiseen, koska kustannus yli kaksinkertaistui kaavan hyväksymishetkellä olleesta arviosta. Alettiin valmistella uutta kaavaa, koska se on ainoa tapa, jolla suojelumääräys voidaan purkaa. Uuden kaavan saaminen lainvoimaiseksi kestäisi useita vuosia ja lopulta korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu voisi olla se, että suojelupäätös säilyy voimassa. Voisimme siis olla vielä vuonna 2022 tilanteessa, jossa uudella areenalla järjestetään suuria yleisötapahtumia ja liikennejärjestelyt ovat nykyisellään tai työn alla. Viime vuonna valittu kaupunginhallitus arvioi tilanteen uudelleen, päätti priorisoida liikennejärjestelyiden parantamisen ja hyväksyi nykyisen kaavan toteuttamiselle rahoituksen. Yhdyskuntalautakunta keskeytti uuden kaavan valmistelun. Kaupunki pyrkii luopumaan vanhasta tavara-asemasta kaksivaiheisella suunnitelmalla. Parasta olisi, että molemmissa vaiheissa kaupungilla olisi sama kumppani. Ensimmäisessä vaiheessa aseman pohjoispuolelta myydään tontti ja saaduilla tuloilla toteutetaan siirto. Kun siirto on toteutettu ja Ratapihankatu oikaistu, siirretyn rakennuksen aluetta kehitetään uudella kaavalla. Tavoitteena on päästä samanlaiseen loppuasetelmaan kuin Hotelli Tornin ja vanhan veturihallin kanssa on päästy. Rakennusoikeutta on kaavoitettava sen verran, että siirretyn tavara-aseman remontointi on kannattavaa. On totta, että vanhan tavara-aseman pohjoispuolella olevasta tontista saadaan sama raha riippumatta siitä, siirretäänkö rakennusta vai ei. Saatua rahaa ei kuitenkaan tule laittaa esimerkiksi vanhustenhoidon tai subjektiivisen varhaiskasvatuksen rahoittamiseen muutamaksi vuodeksi. Omaisuutta ei tule myydä käyttötalouden rahoittamiseksi. Se ei vähennä kuluja vaan omaisuutta ja lopulta edessä on vararikko. Säännölliset menot on suhteutettava säännöllisiin tuloihin ja satunnaisilla omaisuudenmyyntituloilla on ensisijaisesti rahoitettava uuden rakentamista. Tavara-aseman siirto on ensisijaisesti liikennehanke. Liikennehankkeet maksavat joskus enemmän ja toisinaan vähemmän. Tässä tapauksessa kustannuksia ei ole nostamassa kallioleikkaus, tunneli tai silta vaan tavara-asema. Vaikka Tampereen kaupungin investointitaso on korkea, ongelmat ovat ennen kaikkea käyttötaloudessa. Käyttötalouden ongelmat eivät ratkea investoinneista luopumalla.