Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kiertotalous vaikuttaa kuluttajien arkeen

Miten kiertotalous vaikuttaa omaan elämäämme? Millaista arkemme on 10 vuoden päästä? Kiertotalouden uusista innovaatioista ja liiketoimintamalleista käydään aktiivisesti keskustelua. Esimerkkinä Aamulehdessä ( AL 24.6.) oli erinomaisen havainnollistava kirjoitus kiertotalouden liiketoimintamalleista. Vähemmän on kuitenkin ollut keskustelua ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten kiertotalous vaikuttaa kaikkien elämään. Kiertotaloudessa keskeistä on, että tavarat ovat tehokkaasti käytössä, niitä huolletaan ja korjataan, ja elinkaarensa lopussa ne kierrätetään eivätkä jää kuluttajien kaappeihin tai laatikoihin lojumaan. Käytännössä yritykset toteuttavat tätä tarjoamalla palveluita ja tavaroita uusien omistamismallien kautta ja käyttämällä uusia materiaaleja tuotteissa. Kiertotalouden liiketoimintamallit voivat muuttaa monia totuttuja tapoja: kuluttajille näkyviä keskeisiä muutoksia ovat siirtyminen tuotteiden omistamisesta käyttöoikeuden hankkimiseen, uudet materiaalit tuotteissa, palveluiden paikallisuuden korostuminen ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet arjen palveluissa, kuten itse itsensä täyttävä jääkaappi tai etälääkärissä käyminen. Jos kuluttajille edelleen siirtyy omistajuus, tuotteeseen voi sisältyä pantti tai muu järjestelmä, joka kannustaa kierrättämään. Keskeistä on, että ”materiaalit ovat lainassa” -ajatus tulee osaksi ajattelutapaamme. Yhtä lailla luonnollista on hankkia ja käyttää jonkun toisen aiemmin käyttämää tuotetta uuden ostamisen sijaan. Meillä on hyviä esimerkkejä siitä, kuinka jotkut palvelut, kuten auton ja huoneistojen jakaminen, ovat lyöneet itsensä läpi. Osa kuluttajista arvostaa esimerkiksi huoneistojen jakamisessa edullisuuden ja helppouden lisäksi sitä, että saa asua jonkun oikeassa kodissa eikä steriilinä kokemassa hotelliympäristössä. Uusissa tuotemateriaaleissa on satsattu kierrätettävyyteen, myrkyttömyyteen ja luonnonmukaisuuteen hyvän muotoilun ja käytettävyyden lisäksi. Muoveja tullaan korvaamaan puupohjaisilla tuotteilla ja lihan tilalle kehitetään resurssitehokkaampia ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Kiertotaloudessa paikallisuus lisääntyy, esimerkiksi 3D-printtaus mahdollistaa erilaisten tuotteiden tai varaosien tulostamisen jopa kuluttajan kotona. Kuluttajien välinen kaupankäynti ja tavaroiden jakaminen kukoistavat. Myös lähiruokaa arvostetaan tuoreuden, terveellisyyden, ja ympäristöystävällisyyden takia. Digitalisaatio voi auttaa rakentamaan uusia palveluita, jotka ovat helppoja kuluttajille ja kestäviä ympäristölle. Tulevaisuudessa arkemme saattaa muodostua toisiinsa kietoutuneista palveluista. Käytämme ehkä digitaalista alustaa, joka kokoaa tiedot kuluttajan arjen palveluista samaan paikkaan ja jonka kautta palveluntarjoajat voivat tehdä yhteistyötä. Tämä mahdollistaisi sen, että samalla kun ruoka toimitetaan kotiimme tai suoraan jääkaappiin, palveluntarjoaja voi viedä vanhat vaatteet kierrätykseen, polkupyörän korjaukseen ja lapsen harrastuksiin. Tällaisen palvelun toimivuus vaatii sitä, että tietoa siirtyy kuluttajalta palveluiden tarjoajalle. Ratkaisun tietoturvallisuus ja läpinäkyvyys kuluttajille onkin yksi keskeisimmistä tekijöistä, jotta voidaan luoda luotettavia palveluja. Kiertotalouden ratkaisujen pitää olla kuluttajille yhtä houkuttelevia kuin nykyisten valintojemme. Kynnys muutokseen on suuri, jos uusi ratkaisu edellyttää merkittävää muutosta päivittäisessä arjessa, on kallis ja uhkaa yksityisyyttämme. Suuret käyttäytymisen muutokset vievät aikaa ja saattavat vaatia portaittaisen siirtymän. Kuluttajille pitää rakentaa polku kohti uutta ratkaisua ja ymmärtää, mitkä asiat luovat arvoa ja mitkä eivät. Tutkimissamme kiertotalouden palveluissa kuluttajat arvostivat helppoutta, ajan säästöä, hyvää hinta-laatu-suhdetta ja kustannustehokkuutta. Tämän lisäksi osa kuluttajista oli kiinnostuneita siitä, että sama palvelu ratkaisi useampia tai laajempia tarpeita, kuten esimerkiksi työvälineen vuokrauksen sijaan voisikin ostaa remonttipalvelun tai koko sisustamisen palveluna. Jos kiertotalous lisäksi auttaa ympäristöä ja tuotteet tehdään myös sosiaalisesti kestävällä tavalla, kuluttajat ovat valmiita muutokseen. Antikainen on VTT:n johtava tutkija Tampereelta ja Lammi Kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija kotipaikkanaan Cambridge, Institute for Manufacturing. Ratkaisujen pitää…olla kuluttajille yhtä…houkuttelevia kuin…nykyisten valintojemme. Kynnys muutokseen…on suuri, jos uusi…ratkaisu edellyttää isoa muutosta arjessa.