Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Mielipide: Kun sote-taksia ei näy, ei kuulu – miten vammainen jäi ilman kyytiä

Sokea nainen seisoo viikonloppuna keskiyöllä vesisateessa ja odottaa tilaamaansa taksia. Hänen suosikkibändinsä on vetänyt stadionilla keikan ja lopettanut ilotulitusten kera täsmällisesti kello 23. Nainen on tilannut taksinsa etukäteen Kuohke-palvelusta (Kuljetustenohjauskeskus) hyvissä ajoin saapuvaksi kello:00.15 osoitteeseen, jossa ei olisi turhaa ruuhkaa. Taksia ei kuulu. Nainen kaivaa puhelimensa esiin ja yrittää soittaa Kuohke-palveluun: taksitilaus on järjestelmässä, mutta kun on ruuhkaa, kukaan ei ole kuitannut tilausta. Nainen odottaa ja soittaa ja odottaa. Näkövammainen nainen kadulla puhelimen varassa odottamassa taksia. 1,5 tunnin odottamisen jälkeen hän saa puhelun, että nyt olisi kyyti. Onneksi tilanne ei mennyt ihan täysin näin. Nainen oli keikalla ystävänsä kanssa, joka toimi saattajana. Tällä kertaa ystäväkin on menossa samaan suuntaan ja saattoi naisen kotiin, kun tilattua taksia ei kuulunut. He keksivät vaihtoehtoisen kotimatkan ja siirtyvät Keskustorille yöbussiin, joka kuljettaa kotiin. Matka tamperelaiseen lähiöön kaikkine odotteluineen kesti kolme tuntia. Mutta mitä jos näkövammainen olisikin ollut yksin liikenteessä siirtymässä paikasta A paikkaan B? Jokainen voi kuvitella itsensä seisomaan sateeseen silmät kiinni soittelemassa taksikeskukseen. Ainoa kontakti auttavaan ihmiseen on se puhelin. Henkilökohtaisesti olen tutustunut sote-taksin käytäntöön vain liikkuessani yhdessä edellä kertomani naisen ystävänä. Tiedän, että taksitilausjärjestelmässä näkyy ystäväni vamman laatu, apuvälineet (valkoinen keppi) ja se, että hänellä on saattaja. Olisiko joku taksinkuljettaja kuitannut ja ottanut tilauksen vastaan nopeammin ja ajallaan, jos järjestelmässä olisi näkynyt, että tilaaja on yksin? Yritän kuvitella itseni taksinkuljettajan asemaan: otan kyytejä tolpalta, vilkaisen järjestelmää ja näen, että tilaus on tullut. Mutta nyt on kyytiä koko ajan, kun 28 000 ihmistä siirtyy kukin tavallaan Ratinasta pois. Mietinkö, että kai joku muu kuittaa tuon tilatun kyydin. Paitsi, ettei kukaan kuittaa. Olen sivusta seuraajana kuullut liian monesta vammaisten ystävieni kohtaamasta kyytioharista. Niin monesta, että ystäväni alkavat olla jo turtuneita pelätessään aiheellisista reklamoinneista seuraavaa hankalan asiakkaan mainetta. Arkikyyditkin menevät jatkuvasti pieleen: yrittäjän ja työntekijän pitää alituiseen laittaa koko päiväohjelmansa uusiksi. Mietitäänpä, jos nainen olisi ollut yksin ja puhelimesta olisi akku loppunut. Missä vaiheessa olisi jo pitänyt soittaa hätäkeskukseen? Nyt olisi kilpailutuksen jälkeen yksinoikeuden sote-kyyteihin saaneiden sopimusautoilijoiden hoidettava nimetty sote-kyytien vastuuvuorolainen, joka seuraa järjestelmään tulevia sote-kyytejä ja ajaa ensisijaisesti ne ja sitten vasta muut tilatut kyydit ja tolppakyydit. Tästä kuljettajan tulee saada erillinen korvaus. Sote-kyytien nappaaminen järjestelmästä ei ruuhka-aikanakaan saa olla villin lännen meininkiä. Ne on hoidettava ajallaan ja ensitilassa, sillä asiakkaalla ei ole välttämättä vaihtoehtoja. Kyseisenä yönä kilpailevatkin taksit olivat ajossa.