Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kameratolpat pois suorilta teiltä, niitä tarvitaan lasten suojaksi koulun viereen – jos valtiota kiinnostaa turvallisuus eikä rahastus

Nopeusvalvontakamerat ovat nyt siellä, missä aikuiset liikkuvat. Ne vahtivat vilkkaita valtateiden risteyksiä, mutta myös hiljaisia metsäpätkiä ja leveitä autiotaipaleita. Miksi ne eivät ole siellä, missä ovat pienet kalleimpamme? Taas torstaina, kun koulut alkavat. Suomeen on kolmen seuraavan vuoden aikana tulossa uusia nopeusvalvontakameroita, joita ei enää kehtaa edes kutsua peltipoliiseiksi. Ennemminkin niitä voi nimittää kykloopeiksi tai terminatoreiksi. Ne pystyvät mittaamaan nopeuden jopa yli sadan metrin päästä. Uusista kameroista toivotaan apua myös liikennevalojen valvontaan. Niitä pitäisi voida käyttää myös kännykkäkäyttäytymisen valvontaan. Lue myös: Tältä näyttävät uudet nopeusvalvontakamerat Lue myös: Pieni koululainen kuoli jäätyään auton alle Tampereella Pirkankadun ja Mariankadun risteyksessä Sijoitetaan nämä 150 tulossa olevaa kameraa tai ainakin tuntuva osa niistä koulujen ja päiväkotien liepeille. Sinne missä on ihmisiä. Niin ohiajavat kuin vanhemmat itsekin kaasuttavat turhan huolettomasti opinahjojen läheisyydessä. Lapsi tuodaan työmatkalla kouluun tai hoitoon ja sitten onkin jo itsellä kiire. Nopeusvalvontakamera koulun alueella on sitä paitsi tulosvastuullisesti oikea paikka, sillä sakkotuloja käytetään yhteiskunnan menoihin. Toki peruskoulutus maksetaan kunnan budjetista, mutta kyllä ne valtion tulot kiertävät myös kunnan kassaan. Kamera on tehokas pelote. Ajan vähintään kerran päivässä Tampereelta Kangasalle. Lahdentiellä on molempiin suuntiin kamerat, jotka ovat olleet yksiä Pirkanmaan ahkerimmista välähtelijöitä. Autoilijat ovat oppineet missä kamerat ovat ja vauhti putoaa tasan kameran kohdalla noustakseen sen jälkeen. Kameran teho kuitenkin säilyy. Risteys on havaittu ja nopeutta pudotettu. Pääteille kameroita ei tarvita enempää. Nyt ostettavista osa menee toki vanhojen uusimiseen. Nopeuksien ja kännykkäkäyttäytymisen lisäksi kaupunkiautoilija tarvitsee välähdyksiä punaisiin valoihin. Tampereella huristetaan surutta punaisia päin. Se johtuu usein siitä, että valoissa nukutaan, eivätkä autoilijat kerta kaikkiaan ehdi vihreillä yli. Valvonnan lisäksi olisi hyvä, että autoilija ajattelisi itsekin. Toistetaan kaikki yhdessä: Ajan hitaasti koulun ja päiväkodin lähellä. Heitän kännykän ilman handsfreetä takapenkille. Olen hereillä liikennevaloissa. Jos en, otan bussin. Mistäkö tiedän? Siitä, että tavoitan itseni monta kertaa tekemästä sitä syntiä, mikä muissa minua ärsyttää. Uskon, että sinäkin, jos olet rehellinen. Näin liikennevaloista lähdetään sujuvasti: Lue myös: Liikennevalot: Millainen ero on tamperelaisella hämäläisellä lähtötavalla ja eurooppalaisella lähtötavalla