Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tamperelaisen rakennusyrittäjän Markus Koskisen mukaan jopa 80 prosenttia yksityisasiakkaista maksaa liikaa remontistaan – Asiantuntija: suurin osa säästäisi kilpailuttamalla urakan

Moni remontoija on tuskaillut saman asian kanssa. Mikä firma on luotettava, mikä on oikea hinta, ja miten vertailen tarjouksia, joissa näkyy lähinnä vain loppusumma? –Hyvä esimerkki on kylpyhuone–sauna-remontti. Sellaisen tekeminen maksaa asiakkaalle noin 14 tonnia, jos asiat menevät hyvin, kertoo tamperelaisen Asua Groupin yrittäjä Markus Koskinen . Koskisen mukaan alalta löytyy paljon yrityksiä, jotka tekevät tällaisia remontteja 19 000 eurolla. –Nämä yritykset ottavat tonneja puhdasta katetta tuntikatteen päälle. Halusimme aiheuttaa toimialalla liikehdintää, että näin ei voi enää nykypäivänä toimia. Koskinen arvioi, että 80 prosenttia yksityisasiakkaista maksaa remonteista liikaa. Hän kertoo, että he tekevät ilmaiseksi käynnin remonttikohteessa. Tällä käynnillä he eivät pyri myymään mitään, vaan neuvovat ja kertovat, mitä kannattaa edellyttää muiltakin yrityksiltä tarjouksia pyydettäessä. Asiakkaalle myös kerrotaan, mitä pahimmassa tapauksessa on edessä, jos rakenteista löytyy vaurioita ja mitä ne suurin piirtein kustantavat. Asiakas voi seurata remonttia sovelluksesta Avoimuuden lisäämiseksi Asua Groupissa päätettiin muutama vuosi sitten tilata oma älypuhelinsovellus, jonka avulla tärkeimmät työvaiheet voidaan dokumentoida asiakkaalle. Asiakas voi siis seurata remontin edistymistä kuvien avulla. Sovelluksen avulla voidaan myös sopia lisätöistä, mikäli remontin edetessä paljastuu yllätyksiä. Lisäkulujen kuitit lisätään sovelluksen avulla myös asiakkaan nähtäväksi. –Aiemmin nämä asiat sovittiin puhelimessa. Niistä saattoi tulla väärinymmärryksiä. Työntekijät käyttävät sovellusta myös työaikojen kirjaamisen. Se vähentää paperitöitä. –En halua olla roolissa, että soittelen työntekijöille, että miten menee. Sovellus mahdollistaa vapauden antamisen heille. Alan sisällä Asua Groupin avoimuus ei ole kaikkia miellyttänyt. –Varsinkin alkuaikoina reagoitiin vahvasti ja kysyttiin, että miksi paljastatte tämän kuplan. Tarjous kannattaa hankkia kolmelta yritykseltä Talonrakennusteollisuus ry:n Itä-Suomen aluepäällikkö Kimmo Anttonen edustaa työnsä puolesta isoja, järjestäytyneitä yrityksiä. –Vastaavana työnjohtajana ei pysty olemaan kuin ammattikorkeakoulututkinnon omaava henkilö. Huoneistoremonteissa taas ei tarvitse olla vastaavaa mestaria, niissä pystyy huseeraamaan kuka vain. Anttosen mukaan pienten, kasvavien rakennusyritysten taso vaihtelee paljon. Tämä näkyy myös hinnoissa. –Kuka tahansa pystyy laittamaan rakennusyrityksen pystyyn. Yrittäjäporukka, mikä näitä tekee, on kovin kirjava, ja sitä kautta hintakin on hyvin kirjava. Tässä on enemmänkin kysymys siitä, että 80 prosenttia kuluttajista voisi kilpailuttamalla säästää huoneistoremonteissa. Anttosen mukaan remontteja teettävien olisi saatava tarjous vähintään kahdelta, mielellään kolmelta yritykseltä. Rakentaminen on nyt niin vilkasta, että tarjousten saaminen oikean hinnan määrittämiseksi voi olla työlästä. –Kolme ammattilaisen mielipidettä olisivat arvokkaita sille yksityishenkilölle. Kaikkien pitäisi vielä käydä paikan päällä antamassa mielipiteensä asiasta. Mutta jo yrittäjien kiinni saaminen voi olla turhauttavaa, ja sitä kautta moni ottaa sen ensimmäisen hinnan, minkä sattuu saamaan. Koko korjaustarve selviää vasta rakenteita purkaessa Remontin hinnan arviointi on Anttosen mukaan hyvin vaikeaa, ennen kuin on menty rakenteiden sisälle. Hänen mukaansa kustannusarvioon tulisi varata lisämuutostöille 10–15 prosenttia. –Etukäteen ei voi tietää, mitä sieltä purettavasta rakenteesta paljastuu. Onko siellä kosteusvaurioita, onko rakenteita tehty väärin tai joudutaanko remonttia laajentamaan? Vaikka yrittäjällä olisi minkälaista osaamista ja rakennushistorian tuntemusta, jokainen kylpyhuoneremontti on yksilö, ja aiheuttaa kustannusvaihtelua. Yrittäjän ammattitaito on Anttosen mukaan ratkaisevassa osassa etenkin korjausrakentamisessa. –Uudisrakentaminen ei vaadi sellaista ammattitaitoa. Vaikka Suomessa on puoli miljoonaa rakennusalan ammattilaista, todellista korjausrakentamisen osaamista on tosi harvalla. Anttosen mielestä Suomessa olisi tarvetta työkalulle, jolla remontin teettäjät voisivat arvioida remontteja tekeviä firmoja. Hän ottaa vertailukohdaksi Trip advisorin, jolla ihmiset arvioivat matkailukohteissa hotelleja ja ravintoloita. –Mielestäni meillä pitäisi olla korjausrakentamisen Trip advisor. Meidän pitäisi saada lisää läpinäkyvyyttä. Arviointialusta, joka toimisi samalla markkinointialustana, puuttuu vielä yksityisille kuluttajille. Lue myös: Entinen remonttihuijari paljastaa härskit väärinkäytökset: Asiakkaiksi valittiin ikäihmisiä, tarpeettomista remonteista tuplahinta Epäselvät sopimukset poikivat riitoja Valtakunnalliseen maistraattien kuluttajaneuvontaan otettiin viime vuonna yhteyttä remontointiin liittyvistä tapauksista 6 822 kertaa. Se on yhdeksän prosenttia kaikista yhteydenotoista, ja aiheena kolmanneksi suurin. Vuotta aiemmin remontointia koskevia yhteydenottoja oli 120 vähemmän. Kun asiakas soittaa kuluttajaneuvontaan, usein häntä kehotetaan ensin tekemään kirjallinen reklamaatio yrittäjälle. Jos asiaa ei saada näin sovittua, maistraatista voidaan ottaa yhteyttä yritykseen asian sovittelemiseksi. Jos sekään ei auta, asiakas voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan. –Se on maksutonta, mutta toki käsittely kestää. Se on viimeinen vaihe, vain muutama prosentti valituksista päätyy sinne, Uudenmaan maistraatin johtava kuluttajaoikeusneuvoja Nina Konu kertoo. Riitojen välttämiseksi tärkeintä on tehdä mahdollisimman tarkka, kirjallinen sopimus. Sopimukseen kannattaa kirjata niin työn tekemisen aikataulut, maksuaikataulu kuin seuraamukset työn viivästymisestä. Kotitalousvähennyksen takia kannattaa myös varmistaa, että remonttifirma kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta löytyy ohjeita sekä sopimuspohja pienremontteja varten. –Epäselvät sopimukset poikivat monenlaista. Isojakin sopimuksia tehdään suullisesti, ja on vaikea näyttää jälkikäteen, mitä on sovittu. Mitä paremmin asiat on sopimuksessa yksilöity, niin sitä parempi. Etenkin sopimuksen kirjattavan hinnan kanssa on oltava tarkkana. Hinta-arvio voi kuluttajansuojalain mukaan ylittyä enintään 15 prosentilla, mutta enimmäishinta ei. –Ja jos on sovittu kiinteä hinta, silloin hinta on juuri se, mitä on sovittu, Konu sanoo.