Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Telian omistukseen siirtyvän MTV:n toimitusjohtaja: tv-ohjelmista ei ole tulossa maksullisia

MTV:n uutiset jatkuvat entisellään, kun yhtiö siirtyy Telian omistukseen, MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund vakuuttaa. Uutiset nähdään jatkossakin perinteisen television puolella, mutta Nordlundin mukaan uutissisältöjä tarjotaan tulevaisuudessa nykyistä enemmän suoratoistopalveluissa ja verkkosivuilla. –Olemme erittäin vahvoja uutisissa television puolella, mutta haluamme vahvistaa ajasta ja paikasta riippumatonta uutisten kuluttamista. Yleisö saa päättää milloin ja mistä uutisia kuluttaa. Verkko- ja suoratoistopalveluilla uutistuotannosta on tarkoitus tehdä mahdollisimman ympärivuorokautista. Tv-uutisten tehtävä on tällöin toimia päivän uutiset tiivistävänä pakettina, Nordlund sanoo. MTV siirtyy teleoperaattori Telian omistukseen yrityskaupassa, jossa Telia osti ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin. MTV:n lisäksi Telian omistukseen siirtyy kaupan mukana ruotsalainen TV4 ja maksu-tv-kanava C More. Kauppasumma on 9,2 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 888 miljoonaa euroa. Ennen kaupan toteutumista se vaatii hyväksynnän kilpailuviranomaisilta. Nordlundin mukaan se tulee syksyn 2019 aikana. Liikkuva kuva siirtyy verkkoon Kaupan taustalla vaikuttaa pitkään jatkunut kehitys, jossa tv-ohjelmia, elokuvia ja urheilua katsotaan television sijaan yhä useammin verkossa ja älypuhelimilla. Se luo teleoperaattoreille mahdollisuuden myydä samassa paketissa verkkoliittymä ja sisällöt. Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partanen sanoo kaupan olevan luonnollinen jatkumo yhtiön viime vuosien strategiaan. Hänen mukaansa tv-liiketoiminta on ollut jo pidempään olennainen osa Telian toimintoja. –Meillä on laaja jakeluverkko ja teknologinen osaaminen. Kun tuomme sen rinnalle MTV:n vahvan broadcasting-osaamisen, uskon että löydämme voittavan yhdistelmän, Partanen sanoo. Maksulliset tilauskanavat ovat merkittävä osa Telian tv-toimintoja. Viime vuonna yhtiö osti yksinoikeudet jääkiekon SM-liigan televisiointiin. Suomessa yhtiöllä on noin 500 000 tv-asiakasta. Nordlund kieltää, että MTV:n tv-ohjelmat olisivat siirtymässä laajemmin maksulliselle puolelle. Joidenkin ohjelmien kohdalla se on mahdollista. –Vielä ei voida ottaa kantaa siihen, mitä pitkällä välillä tapahtuu, mutta tavoitteemme on jatkossakin tuoda sisältömme laajasti suomalaisten saataville. Monia ohjelmia ei ylipäätään kannata myydä pienelle yleisölle, Nordlund toteaa. Maksulliseksi siirtyvät ohjelmat olisivat Nordlandin mukaan luultavimmin urheilulähetyksiä. Journalismi keskustelunaiheena kauppaneuvotteluissa MTV:n ohjelmatyöntekijät MOT ry:n puheenjohtaja Kari Pyrhönen on luottavainen MTV:n uutistoiminnan tulevaisuuden suhteen, vaikka MTV:n omistaja vaihtuu. –En jaksa nyt olla huolissani uutistoiminnan tulevaisuudesta, koska Telia ilmoitti arvostavansa journalismia, Pyrhönen kertoo. Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partasen mukaan journalistista itsenäisyyttä on painotettu Telian hallituksessa. Partanen kertoo, että journalistinen riippumattomuus oli oleellinen keskustelunaihe myös kauppaneuvotteluissa. MTV:n työntekijät miettivät ennen kauppoja, muistaako Telia Mediahubin roolia uutistuotannossa, Pyrhönen kertoo. Mediahub tuottaa MTV:lle Seitsemän ja Kymmenen uutiset, Huomenta Suomen ja MTV.fi-verkkosivuston. Työntekijöitä Mediahubissa on 90. –Meitä oli uutisissa aikanaan 150. Jos joudumme vielä vähentämään väkeä, joudumme myös lopettamaan ohjelmia, Pyrhönen sanoo. MTV:n Nordlundin mukaan kauppa ei vaikuta Mediahubin henkilöstöön. –Vähennyksiä ei ole luvassa, Nordlund sanoo. Telia ostaa Bonnierin tv-toiminnot: MTV:n Suomessa, TV4:n Ruotsissa sekä maksukanava C Moren. MTV:hen kuuluvat muun muassa MTV3-, Sub- ja Ava-kanavat sekä tuotantoyhtiö Mediahub, joka tekee MTV:lle uutiset ja ajankohtaisohjelmia. Telia tarjoaa entuudestaan asiakkailleen useita maksullisia kanavapaketteja, kaapeli-tv-kanavia ja suoratoistopalveluita.