Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Takavuosien juppikello teki vahvaa tulosta, kellojen kysyntä on taas "massiivista"

Sveitsiläinen Swatch Group on julkistanut alkuvuoden tuloksensa. Takavuosien juppikelloista tunnettu yhtiö teki tammi–kesäkuussa kaikkien aikojen kovimmat myyntinsä. Swatch sai tammi–kesäkuussa kasaan 629 miljoonan Sveitsin frangin eli noin 539 miljoonan euron liiketuloksen, missä oli kasvua vertailukauteen peräti 69,5 prosenttia. Käyttökate parani edellisvuoden 10,0 prosentista 14,7 prosenttiin. Liikevaihtoa ensimmäisellä vuosipuoliskolla kertyi 4 266 miljoonaa Sveitsin frangia eli 3 660 miljoonaa euroa, missä oli nykykursseilla kasvua vertailukauteen 14,7 prosenttia. Yhtiö kasvoi alkuvuonna kaikilla markkina-alueilla, mutta erityisen vahvaa veto oli Aasiassa ja Amerikassa. Kaikilla alueilla ja kaikissa hintasegmenteissä kysyntä on yhtiön mukaan tällä hetkellä ”massiivista”, minkä seurauksena tuotantoon on jo syntynyt pullonkauloja. Yhtiön brändeistä tunnetuimpia ovat Swatchin oman merkin lisäksi muun muassa Omega, Longines ja Tissot. Swatchin mukaan trendi on ollut myönteinen myös heinäkuussa. Se odottaa markkinaosuuksien ja myynnin kasvavan loppuvuonna merkittävästi. Swatchin osakekurssi on ollut tänään tulosjulkistuksen jälkeen runsaan prosentin nousussa.