Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Onko tässä Särkänniemen uusi vetonaula? Toimitusjohtaja Seppälä paljastaa, että tavoitteena on kuljettaa tuhansia asiakkaita

Tampereen päättäjät haluavat Särkänniemestä köysiradan kohti keskustaa. Rata on erikseen mainittu yhteistyösopimuksessa, joka kävi kesäkuussa kaupunginhallituksessakin. Moro -lehti löysi maailmalta aivan tuoreen esimerkin. Keväällä Arabiemiraatteihin avattiin maailman pisimmäksi mainostettu köysirata. Se on lähes kolme kilometriä pitkä. Katso huima video Arabiemiraattien liukuradasta: Särkänniemestä Tampereen keskustaan ulottuva köysirata ei ole mikään uusi idea, vaan sitä on vuosien aikaan viritelty niin hotelli Ilveksestä, Lapinniemestä kuin myös Pyynikin näkötornilta. Nyt se on kuitenkin lähempänä toteutumista kuin milloinkaan aikaisemmin. Muualla maailmassa köysiradoista on tullut turistimagneetteja. Arabiemiraattien uusi vetonaula on maailman pisin ja korkein vaijeriliuku. Se on noin kolme kilometriä pitkä ja vauhti nousee jopa 130 kilometriin tunnissa. Radassa on kaksi rinnakkain olevaa vaijeriliukua, joten hurjan elämyksen voi kokea samanaikaisesti vaikkapa ystävän tai puolison kanssa. Kyyti on todella hurjaa, sillä vauhti voi kiihtyä 90–130 kilometriin tunnissa. Suomen pisin vaijeriliukurata löytyy Jämijärven seikkailupuistosta, yli 400 metriä. Pirkanmaan pisin rata taas on Teiskossa, 300 metriä. Näsinneula olisi oivallinen lähtöpaikka liukuradalle. Särkänniemen toimitusjohtaja Miika Seppälä, onko mietitty, voitaisiinko kaavaehdotuksessa olevan köysiradan rakentaa samalla tavalla painovoiman avulla toimivaksi kuin Arabiemiraateissa? –Kaavaehdotuksessa oleva köysirata pitää olla koneellinen, koska sitä on mietitty liikuttamaan suuria asiakasvirtoja. Painovoiman avulla tapahtuvat köysiradat ovat huikeita kokemuksia, mutta niillä satojen tai tuhansien asiakkaiden liikuttaminen ei oikein onnistu. Toki koneellinen köysiratakin on tosi vaikuttava kokemus, ja siinä maisemat ja näkymät pääsevät hyvin esille. Ne siis vastaavat vähän eri tarpeeseen.   Liukuradan rakentaminen saattaisi olla kohtuullisen kustannustehokasta, sillä se ei vaatisi isoja konehuoneita. Mitä arvelet, onnistuisiko lähtöpaikan teko esimerkiksi Neulan maisematasanteelle? – Maisematasanteelta lähtö onnistuisi kaupallisessa ja toiminnallisessa mielessä varmasti. Teknisessä mielessä asia vaatisi tarkempaa selvittämistä, jossa pitää huomioida paljon yksityiskohtia. Me olemme ulkomaalaisten vastaavan tyyppisiä ratoja valmistaneiden tahojen kanssa keskustelleetkin jo periaatteista, mutta toivoisin, että löytyisi kotimainen toimija, joka tuntee suomalaisen lainsäädännön ja viranomaismääräykset. Myös Neulan tuulikuormat pitäisi tarkastella huolellisesti. Emiraateissa yhden laskun hinta on 140 euroa per lasku. Löytyisikö suomalaisista halua maksaa vastaava summa? –Suomalaisten maksuhalukkuus ei ehkä ihan 140 euroon välttämättä riitä, mutta eri ryhmille, polttariryhmät, yritykset ja ja yhteisöt sekä synttäriporukat voivat hyvinkin innostua. –Ehkä vielä isompi ryhmä ovat matkailijat, erityisesti ulkomaalaiset, jotka hakevat erikoisuuksia. Maailmalla on jo tämän tyyppisille kohteille kehittynyt omia faniryhmiään, jotka käyvät bongaamassa ja laskemassa liukuja eri puolilla maailmaa. Tämä voisi siis toimia ihan matkailijoita Tampereelle toimivana vetonaulana. Käy äänestämässä Toimitusjohtaja Miikka Seppälän mukaan Särkänniemen köysiradan kaupungin puoleisesta pisteestä ei vielä ole päätöstä. Vuosien mittaan sitä on ehdotettu moneen eri paikkaan keskustassa. Uusien hankkeiden myötä myös köysiradalle avautuu hyviä sijoituspaikkoja. Miltä kuulostaisi esimerkiksi Kansi, jossa pääkaupunkiseudulta tulevat huvipuistovieraat voisivat nousta suoraan junasta köysiradan kyytiin? Tai Kuninkaankatu, joka kaipaa uutta tarkoitusta? Yksi äänestäjä pääsee kaverinsa kanssa avajaismatkalle, kun köysirata toivottavasti jo parin vuoden sisällä avataan. Oikaisu: Suomen pisin löytyy nykyisin Jämijärven seikkailupuistosta, jossa on viisi eripituista vaijeriliukua. Niistä pisin on yli 400 metriä pitkä, jossa voi laskea vaikka kaverin kanssa rinnakkain penkeillä mukavasti istuen. Sijaitsee Jebel Jais -vuoristossa. Köysirataa laskettaessa matkustaja kiinnitetään valjaisiin ja hän laskee kasvot edellä 120–150 kilometrin tuntinopeudella. Köysirataan ei ole ikärajaa, mutta alle 120-senttisten ja yli 150-kiloisia ei siihen huolita. Kun ensimmäinen 2,83 kilometriä pitkä on päättynyt, on edessä vielä toinen noin kilometrin pituinen liuku välitasanteelta maahan. Arabiemiraateissa on mahdollista päästä laskemaan köysirataa myös Dubaissa, pilvenpiirtäjästä maantasalle. Jebel Jais on Arabiemiraattien korkein kohta, noin 1 892 metriä.