Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Jos Antti Rinne nousee pääministeriksi, sote veivataan taas uuteen uskoon – kokoomuksen ajama valinnanvapausmalli perutaan ja maakuntien tilalle tulevat sote-kunnat

Puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, mitä sdp aikoo tehdä sote-uudistukselle, mikäli puolue voittaa eduskuntavaalit ja Rinne nousee pääministeriksi. –Turvaamme sen, että julkinen sektori on sekä sote-palveluiden järjestäjä että tuottaja tästä eteenpäin. Sote-malliimme ei sisälly kokoomuksen markkinamallia, Rinne toteaa. Käytännössä se tarkoittaa kokoomuksen ajaman valinnanvapausmallin perumista. Seuraavat eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa 2019. Uusi hallitus aloittanee työnsä toukokuussa. Sote-palvelut olisi Juha Sipilän (kesk.) hallituksen sote-mallin mukaisesti tarkoitus siirtää 18 maakunnan vastuulle vuoden 2021 alussa. Samalla yksityiset yritykset saisivat tuottajina perustaa terveyskeskuksia. Rinteen mukaan 19 kuukautta riittää hyvin mallin muuttamiseen. Hän antaa käytännön esimerkin siitä, mitä sdp valtaan päästyään toteuttaisi. –Tarvitsemme sote-palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen isompia kokonaisuuksia. Kuvitteellisessa esimerkissä nykyisten Tampereen, Lempäälän ja Pirkkalan rinnalle tulisi sote-kunta, joka järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut. Jos sote-kunta niin arvioi, esimerkkikunnat voisivat toimia palveluiden tuottajana. Sote-kunnille veroja Suomeen ei välttämättä syntyisi 18:aa maakuntaa, vaan tiheästi asutuilla alueilla, kuten Uudellamaalla ja Pirkanmaalla sote-kuntia voisi väestöpohjan sen mahdollistaessa olla useita, mikäli alueen kaupungit ja kunnat niin haluaisivat. –Sote-kunta olisi kuntalain mukainen kunta niin kuin Tampere ja Pirkkala, mutta vähän isompi maantieteellisesti. Tamperelaiset ja pirkkalalaiset olisivat myös sote-kunnan asukkaita ja valitsisivat sille valtuuston samalla tavalla kuin he äänestävät valtuutetut kotikuntiinsa, Rinne havainnollistaa. Nykyisiä toimivia sote-rakenteita ei Rinteen mukaan tarvitsisi purkaa, mikä vähentäisi uudistuksen riskejä. –Kunta, esimerkiksi Tampere tai Helsinki, voi toimia tuottajana niin kuin tähänkin asti, jos järjestäjätaho eli sote-kunta sen hyväksi arvioi. Tämä on perusrakenteen ero hallituksen malliin verrattuna, Rinne painottaa. Sote-kunnat saisivat verotusoikeuden. –Maantieteellisesti isommalla sote-kunnalla olisi oikeus verottaa kuntalaisia sosiaali- ja terveyspalveluista syntyvien kulujen verran. Esimerkkikunnat Tampere, Pirkkala ja Lempäälä verottaisivat asukkaitaan niille jäljelle jäävien tehtävien menojen verran. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että sote-palvelut yhdistettäisiin yhteen isoon kuntaan, joka toimisi peruskuntien rinnalla. Samalla sote-uudistuksesta poistettaisiin Rinteen markkinamalliksi kutsuma osuus. Peruspalveluita ei avattaisi vapaalle voitontavoittelulle. –Sote-kunta voi halutessaan ostaa palveluita yksityisiltä yrityksiltä, kolmannelta sektorilta ja peruskunnilta, Rinne sanoo. Vanhasta hyvät puolet Nyt paperilla olevista maakunnista voisi Rinteen mielestä löytyä osittain pohja sote-kunnille, varsinkin harvaanasutuilla alueilla. –Muutamme Sipilän hallituksen sote-mallia, vaikka hallitus saisi maakunta- ja sote-lait voimaan kautensa viime metreillä. Tehty valmistelu sovitettaisiin sen hyvien puolien osalta yhteen tämän kestävämmän mallin kanssa. Pistäisimme kaiken vuodeksi parlamentaariseen komiteavalmisteluun, jossa puolueiden edustajat ja asiantuntijat valmistelisivat sote-kuntamallin yhdessä, Rinne toteaa. Rinne ei arvioi, kumpi nykyisistä päähallituspuolueista olisi halukkaampi hallitukseen sdp:n sote-ehdoilla. Kokoomus menettäisi ajamansa valinnanvapausmallin, mutta kokoomusjohtoisille suurille kaupungeille sdp:n malli voisi antaa niiden himoitseman oikeuden tuottaa palveluita. Keskusta ei saisi maakuntahallintoa toivomassaan muodossa, mutta sote-palveluiden järjestämisen ja tuottamisen säilyminen julkisen sektorin vastuulla voisi miellyttää. –Sdp:n malli tulisi voimaan vuoden 2021 alussa. Se kestää isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle ja ennen kaikkea vaalikausien yli, Rinne sanoo. Syntynyt 3. marraskuuta 1962 Helsingissä. Sdp:n puheenjohtaja toukokuusta 2014 lähtien. Valtiovarainministeri kesäkuusta 2014 toukokuuhun 2015. Nousi kansanedustajaksi vaaleissa vuonna 2015. On johtanut muun muassa Ammattiliitto Prota ja Toimihenkilöunionia. Koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti. Antti Rinne nimeää eduskuntakäsittelyssä olevan sote-mallin suurimmaksi ongelmaksi palveluiden tuottamisen erottamisen kunnista. –Se johtaa siihen, että tulee maakuntahärveli, jolla ei ole verotusoikeutta ja joka sen takia ei täytä itsehallinnon kriteereitä ja tarvitsee valtion apua, jos rahat eivät riitä, Rinne toteaa. Kun sote-uudistusta vuosikymmen sitten alettiin valmistella, huolina olivat terveyserojen kasvu, palveluiden saatavuus maaseudulla, vanhustenhoidon ongelmat, lastensuojelun ongelmat ja kustannusten nousu. Rinteen mielestä keskustan ja kokoomuksen ”sivuviritykset” ovat pilanneet uudistuksen ja vaarantaneet tavoitteiden toteutumisen. Palvelut ovat jääneet sivuasiaksi. –Ilman keskustan ja kokoomuksen lehmänkauppaa sote-uudistus olisi jo voimassa. Sipilän hallituksen aikana nämä sivuviritykset ovat olleet kepulle niin kallis, niin kallis maakuntamalli, jolla keskustalaiset kuvittelevat pääsevänsä käyttämään valtaa isoissa kaupungeissa ja isompien kaupunkien kustannuksella, Rinne sanoo. Kokoomukselle oppositiojohtaja ei anna yhtään sen parempaa päättötodistusta. –Kokoomuksen tavoitteena on synnyttää kavereille markkinoita ja pistää pystyyn peruspalveluiden markkinat, joilla yritykset rahastavat voittojaan kansalaisten verorahoista. Oppositiojohtaja arvioi, että hallituksen sote-malli nostaisi kustannuksia ja johtaisi julkisesti rahoitettujen palveluiden karsimiseen.