Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kolmipyöräiset kääntävät päät liikenteessä – Postin uudet jakeluskootterit ovat niin hiljaisia, että niitä kannattaa varoa

Sähköskootterilla saa kannettua kilokaupalla enemmän postia kuin polkupyörällä. Niiden akku kestää pitkätkin jakelureitit. –Kyllä ihmiset tulevat kyselemään, että mikä tämä on. Nuoriso huutelee välillä perään, että onpa siisti, kertoo postinjakaja Eveliina Potkonen. Potkonen on työskennellyt Postilla noin kolme vuotta. Vajaa kuukausi sitten hän nousi ensimmäistä kertaa Postin uusien kolmipyöräisten jakeluskoottereiden selkään. Skootterit ovat täysin sähkökäyttöisiä. –Ihan mukava näillä on ajaa. Kyllä näihin enemmän saa tavaraa mahtumaan kuin pyörään. Pirkanmaalle tulee yhteensä 17 skootteria. Tampereen postinjakeluun tuli kuusi skootteria. Viisi on käytössä Pirkkalassa, missä Potkonen kiertää postia jakamassa. –En oikein keksi muuta huonoa puolta näissä kuin sen, että ne ovat niin hiljaisia. Tämän tuloa ei välttämättä kuule, eli tarkkana saa olla, jos menee esimerkiksi talojen pihoihin, Potkonen sanoo. Postin paino noussut Postin kalustovastaava –Kyllähän sellaisia koppimopoja oli joskus ennen, mutta sähköllä toimivaa kolmipyöräistä ei ole kyllä tullut teillä vastaan. Laitetyypiltään nämä ovat aika uusia Suomessa. Tuomolan mukaan skoottereiden hankintaa alettiin suunnitella, koska Posti tarvitsi jykevää, mutta ympäristöystävällistä jakelukalustoa. Verkkokaupoista ostetaan yhä enemmän, ja se näkyy postinjakelussa. –Postilaukun sisältö on muuttunut radikaalisti. Kiloja ja isoko­koista tavaraa pitää pystyä ottamaan kyytiin aiempaa enemmän. Kolmipyöräisillä skoottereilla korvataan osa Postin vanhasta jakelukalustosta, kuten mopoista, mönkijöistä ja autoista. Jakelu­skoottereilla ajetaan ympäri vuoden. Säällä kuin säällä Kolmella pyörällään ne pysyvät pystyssä lumessakin toisin kuin tavalliset skootterit. –Olemme kyselleet kokemuksia muista maista, ja esimerkiksi Islannin ja Norjan olosuhteissa nämä ovat toimineet hyvin. Ainakaan Eveliina Potkosen käyttämässä skootterissa ei ole tuulilasia tai katosta. Potkonen arvelee, että talvella skoottereiden käytölle tulee todennäköisesti pakkasrajat. Kylmää kyytiä on joka tapauksessa tiedossa. –On ollut puhetta, että meille tulee sitten toppapuvut ja vähän järeämmät ajohanskat, Potkonen sanoo. Nopeus korkeintaan 45 km/h. Täysin sähkökäyttöinen. Akku kestää noin 7 tuntia. Yhdellä akun latauksella jakaja voi kiertää useamman jakelureitin. Skootterilla voi kuljettaa yhteensä 270 kiloa postia. Mahdollista liittää peräkärry. Katetut säilytyspaikat postille ohjaustangon edessä ja istuimen takana. Skootterien malli on Kyburz DXP. Valmistaja on sveitsiläinen Kyburz.