Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

H&M:n tulos heikkeni jälleen – Ketju aikoo pumpata lisää tavaraa alennusmyynteihin kesällä

Ruotsalainen muotiketju Hennes & Mauritz eli H&M julkisti torstaina jatkoa laskeneiden osavuositulostensa sarjaan. Ketjun tulos ennen veroja aleni maalis–toukokuussa 6,01 miljardiin kruunuun, mikä oli 22 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmalla vastaavalla jaksolla. Yhtiön mukaan sen on alennettava hintoja entisestään, jotta myymättä jääneitä tuotteita saadaan kaupaksi kesän aikana. H&M:n tulos on laskenut parissa vuodessa, sillä asiakkaiden määrä ketjun nimikkoliikkeissä on vähentynyt. Yhtiö aikoo nyt ottaa tiukemman linjan siihen, että sen asettama tavoite "jokseenkin paremmasta" konsernituloksesta tälle vuodelle täyttyy. Toimitusjohtaja Karl-Johan Perssonin mukaan alkuvuosi oli yhtiölle vaikea, mutta hänen mukaansa yhtiön seuraava vuosineljännes näyttää jo vahvemmalta. H&M on maailman toiseksi suurin muotiketju Zaran jälkeen. H&M on laajentunut viime vuosikymmeninä vauhdikkaasti, ja sillä on nykyään yli 4 700 liikettä. H&M on jäänyt verkkokaupan kilpailussa jälkeen ja joutunut sopeutumaan muiden budjettivaateyhtiöiden lisäämään kilpailuun. Yhtiö on kasvattanut asteittain sekä varastojensa että alaskirjaamiensa vaatteiden määriä. Toukokuun loppuun päättyneen kolmen kuukauden jakson aikana varastojen määrä kasvoi 13 prosenttia vuotta aiemmasta. H&M:n osakekurssi on heikentynyt liki kaksi kolmasosaa vuoden 2015 huippulukemista. Torstaina yhtiön kurssi lähti ensin laskuun, mutta noin kello 12 Suomen aikaa osake oli jo 0,6 prosentin nousussa. H&M:n osakekurssia ovat viime aikoina heiluttaneet Perssonin omistajaperheen uudet osakeostot ja huhut siitä, että perhe olisi jopa aikeissa ostaa koko yhtiön pois pörssistä. Yhtiön hallitusta johtava Stefan Persson kuitenkin kumosi tämän huhun aiemmin kesäkuussa.