Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Jääkahvit ovat nousseet isoksi hitiksi maailmalla – Arla Foods jättisopimukseen Starbucksin kanssa

Markkinatutkimusyhtiö Miltelin mukaan viime vuonna joka viides uusi kahvilanseeraus maailmalla oli jääkahvi. Tärkein markkina on Yhdysvallat, jossa myynti kasvoi viime vuonna 140 prosenttia edellisvuodesta. Euroopassa markkina on vetänyt heikommin, mutta on ollut selvässä kasvussa. Miltelin mukaan Espanjassa vain joka kymmenes kuluttaja on ostanut jääkahvia. Saksassa ja Ranskassa osuudet ovat vieläkin pienemmät. Tosin nuorten keskuudessa jääkahvin suosio on kasvanut. Suomalaiset ovat Euroopan kovimpia kahvinjuojia, mutta jääkahvin markkinoista ei ole olemassa tietoa. Starbucksin jääkahvijuomia valmistava Arla Suomi ei paljasta myyntilukuja. –Jääkahvin myynti on hyvin sesonkivetoista. Kesä on paras sesonki, sanoo Arla Suomen tuoteryhmäpäällikkö Mia Kaila-Talvitie . Pitkä sopimus Starbucksin kanssa Kahvilaketjustaan tunnettu Starbucks ja meijeriyhtiö Arla Foods ovat solmineet 21 vuoden yhteistyösopimuksen valmiskahvituotteista Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa (EMEA-alue). Pitkä sopimus jatkaa nyt päättyvää seitsemän vuoden sopimusta, jonka aikana Arla Foods on valmistanut lisenssisopimuksella Starbucksin vähittäiskaupassa myytävät valmiskahvit. Kuluvana vuonna Arlan valmistamia Starbucks-jääkahveja arvioidaan myytävän noin 110 miljoonaa kappaletta 38 eri EMEA-maassa. Valmistus tapahtuu Arla Foodsin tuotantolaitoksissa Tanskan Esbjergissä, ja maito on peräisin joko tanskalaisilta tai ruotsalaisilta tiloilta. Starbucksin ja Arla Foodsin pitkä sopimus koskee myös Suomea, jossa Starbucks-jääkahvituotetta myydään Lidliä lukuun ottamatta kaikissa vähittäiskaupan ketjuissa sekä R-kioskeissa. –Näin pitkä uusi sopimuskausi on erittäin mieluinen uutinen. Teemme koko ajan Starbucksin kanssa yhteistyötä kehittääksemme uusia tuotteita. Nyt meillä on Suomessa myynnissä kuusi eri varianttia, Kaila-Talvitie sanoo. Starbucksin mukaan viimeisen seitsemän vuoden aikana valmiskahvien kasvu EMEA-alueella on ollut vuosittain noin 40 prosenttia. Starbucks on Yhdysvalloissa perustettu kahvi- ja kahvilaketju. ­Yhtiöllä on yli 24 000 kahvilaa noin 70 maassa. Arla Foods on Tanskassa päämajaansa pitävä meijeriosuuskunta. ­Liikevaihto vuonna 2017 oli 10,3 miljardia euroa.