Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Analyytikko: Rovion pörssiromahduksessa oli ylireagoinnin makua – kasvu on kiinni uusista peleistä

Vastatuulessa ollut Rovio sai uutta tuulta purjeisiin, kun toukokuussa julkaistu ensimmäisen neljänneksen tulos onnistui yllättämään markkinat positiivisesti. Oikaistu tulos kipusi alkuvuonna 9,6 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin tulos oli 5,3 miljoonaa euroa. Ennustettua pienemmät käyttäjähankinnan kustannukset siivittivät peliyhtiön nousuun. Roviota seuraava OP:n analyytikko Hannu Rauhala muistuttaa, että yhdestä neljänneksestä ei kuitenkaan pidä tehdä liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. –Pelifirmoilla tulos voi vaihdella aika paljonkin neljänneksittäin. Googlen ja Applen markkinapaikkamaksut ovat noin 30 prosenttia peliliiketoiminnan liikevaihdosta, ja Rovion mukaan käyttäjähankinnan kustannukset ovat vuositasolla samaa luokkaa. Ne ovat mobiilipeliyhtiöille merkittäviä kustannuseriä. Rauhala arvioi, että nykyisillä peleillä Rovion liikevaihto asettuu tänä vuonna viime vuoden tasolle. Paljon on kiinni siitä, millaisen vastaanoton uudet pelit saavat. Roviolla on tällä hetkellä yksi peli ennakkomarkkinoinnissa ja monia muita suunnittelupöydällä. Ennakkomarkkinointi ei kuitenkaan vielä tarkoita, että peli näkee varmasti päivänvalon. –Mobiilipeliteollisuus on eräänlaista taidetta. Sitä ei kukaan ennalta tiedä, että mikä peli myy ja mikä ei. Pokémon Go tuotti vajaassa vuodessa miljardi dollaria, mikä oli yllätys markkinoille. "Raaka markkina" Rovion lippulaivapeli, vuonna 2015 julkaistu Angry Birds 2 teki alkuvuonna uuden liikevaihtoennätyksen. Kasvua tavoitteleva yhtiö ei voi kuitenkaan jäädä vain vanhojen pelien varaan. –Uusilla kentillä ja pelimoodeilla voidaan pidentää pelin elinaikaa. Esimerkiksi vuonna 2012 julkaistu Candy Crush Saga tekee edelleen hyvin rahaa. Nämä toimenpiteet pitkittävät uuden pelin välttämättömyyttä. Rovion suurimmaksi haasteeksi Rauhala nimeää mobiilipelimarkkinan kovan kilpailun. –Mobiilipelimarkkina on aika raaka ja kilpailu on armotonta. Pelien julkaisijoita on paljon, ja kaikki tappelevat pelaajien huomiosta. Kuitenkin muutama iso firma vie koko sektorin liikevaihdosta leijonanosan. Rauhalan mukaan Rovion etu on tunnettu brändi, jota tukee muun muassa ensi vuonna julkaistava Angry Birds -elokuvan jatko-osa. "Ylireagoinnin makua" Rovion syyskuun lopussa alkanut pörssitaival on toistaiseksi ollut ailahteleva. Kun yhtiö kertoi helmikuussa odotettua heikommista näkymistä, osakkeen arvosta katosi päivässä yli 50 prosenttia. Rauhala arvioi, että Rovio on ollut sijoittajille uudenlainen yhtiö, ja suuret heilahdukset neljännesten ovat vaatineet totuttelua. Helmikuussa sijoittajat pohtivat, miten heikentyneisiin näkymiin tulisi suhtautua. –Siinä oli ehkä ylireagoinnin makua. Heilahtelu kuuluu toimialan luonteeseen. Sijoittajan kannattaa pohtia pidemmällä aikavälillä peliyhtiön brändiä, ja kuinka pelaajat suhtautuvat siihen. Voiko Rovion osakkeen kurssi nousta vielä yli 11 euron, jossa se oli listautumisen aikaan? –Riippuu puhtaasti siitä millainen yhtiön tuloskehitys tulee olemaan. Toteutuvatko pitkän tähtäimen suunnitelmat ja parantuvatko näkymät. Osakekurssi on suoraan verrannollinen siihen.