Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Näin elämäsi mullistuu, jos verkkokauppajätti tulee Suomeen – Vuosi Yhdysvalloissa teki minusta Amazonin sekakäyttäjän

Se on melkeinpä liian helppoa. Klik, ja tuote on kohta kotiovellasi. Miksi raahaisin lähimarketista niska hiessä vaippoja, kun saan ne ilman toimitusmaksua parissa päivässä kotiovelleni? Ostaisinko myös ne imuriin sopivat spesiaalisuodattimet mieluummin kotiin toimitettuina kuin lähtisin metsästämään niitä erikoisliikkeestä? Entä vaatteet, kirjat, lelut ja ennen kaikkea: ruoka? Vuosi Yhdysvalloissa teki minusta Amazonin verkkokaupan aktiivisen sekakäyttäjän. Tilasin kaikki joululahjat Amazonista, samoin lasten halloween-asut. Kun tarvitsin uudet kengät, Amazon auttoi. Samasta osoitteesta löytyi myös poljinroskakoriin sopivia pusseja, fleece-pyjamia, meikkivoidetta, parasetamolia ja salibandymaila. Erityisen hyvin Amazon palveli opiskelukirjojen aarreaittana. EI ihme, sillä yritys aloitti vuonna 1995 nimenomaan verkkokirjakauppana. Ostin maisteriopintojen kirjat inhimilliseen hintaan uusina tai vielä halvemmalla käytettyinä. Kaikkein vähiten rahavaroja verotti kirjojen vuokraaminen lukukauden ajaksi. Osan kirjoista myin takaisin Amazonille lukuvuoden päätteeksi. Mikä Amazonin salaisuus sitten asiakkaan näkökulmasta on? Valikoiman laajuus on ehdoton valttikortti. Muitakin verkkokauppoja on, mutta kun tiedät löytäväsi kaiken tarvitsemasi yhdestä paikasta ja homman toimivan, peli on selvä. Amazonin perustaja Jeff Bezos on onnistunut luomaan internetiin visioimansa "the everything storen", kaiken mahdollisen sisällään pitävän kaupan. Ostaminen on tehty asiakkaalle helpoksi ja houkuttelevaksi. Ostotapahtuma on ainoastaan yhden klikkauksen päässä. Kun olet kerran kirjannut palveluun osoite- ja luottokorttitietosi, sitä ei tarvitse uudestaan tehdä. Klik. Seuraavaksi sinulle tarjotaan tuotteeseen ja aiempaan ostoprofiiliin sopivia muita tuotteita. Klik. Klik. Klik. Toimitusajat ovat nopeita, koska logistinen ketju on hiottu huippuunsa. Aamulla tilaamani kirja oli nopeimmillaan perillä samana iltana. Pakettia ei tarvinnut hakea postista tai noutopisteestä, vaan se toimitettiin ennalta ilmoitettuna ajankohtana kotiovelle. Kirjan matkaa pystyi seuraamaan reaaliajassa mobiilisovelluksen avulla. Mikä tärkeintä, tavaroita myydään halvalla. Kiireisen kuluttajan näkökulmasta valinta on helppo; turvautumalla verkkokauppajättiin säästin jenkkivuoden aikana sekä aikaa että rahaa. Opiskelijana sain vuodeksi noin sadan dollarin arvoisen Prime-jäsenyyden ilmaiseksi. Prime-asiakkaat saavat tuotteet kotiin kuljetettuina enintään kahdessa päivässä ilman toimitusmaksua. Usein toimitus on nopeampi. Lisäksi Prime-jäsenet voivat striimata tai ladata ilmaiseksi leffoja, videoita, musiikkia ja Kindle-kirjoja. Toki ilmaisuus on näennäistä, koska jäsenyydestä joutuu maksamaan. Amazon kertoi myyneensä Prime-jäsenyyksien kautta viime vuonna yli viisi miljardia tuotetta eri puolilla maailmaa. Oma lukunsa ovat Amazonin äänellä ohjattavat älykaiuttimet, jotka voi liittää verkkokauppatiliinsä. Jos pyydät ääniohjattavaa tekoälyapuria Alexaa ostamaan Amazonista jotakin, se hoitaa homman puolestasi ilman edes sitä yhtä klikkausta. Ruotsalainen Dagens Industri kertoi maaliskuussa Amazonin rantautuvan tämän vuoden aikana Pohjoismaihin ja myös Suomeen. Tiedustelin asiaa Amazonilta, mutta vastaussähköpostissa todettiin kohteliaasti, ettei yhtiö kommentoi huhuja. Jo pelkän huhun pitäisi panna suomalaisten kaupan alan toimijoiden puntit tutisemaan. Maailman toiseksi arvokkaimmaksi yhtiöksi vastikään noussut Amazon tietää, mitä se tekee. Jätin osuus Yhdysvaltojen verkkokaupasta on kasvanut vuosi vuodelta. Viime vuonna siivu verkko-ostoksista oli peräti 44 prosenttia . Samaan aikaan yhtiö ulottaa lonkeroitaan yhä uusiin maihin. Suomalaiset osaavat jo hakeutua ostoksille verkkoon, mutta kasvunvaraa on. Ruotsalaiset kuluttivat verkkokaupoissa viime vuonna 8,7 miljardia euroa , suomalaiset 2,7 miljardia. Suomalaisista 44 prosenttia ostaa kuukausittain tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista. Suomessa asuessani en ole Amazonia käyttänyt kuin muutaman kerran, koska toimitusajat ovat usein pitkiä tai toimituskulut nousevat korkeiksi. Jos palvelu pelaisi kuin Yhdysvalloissa, palaisin sekakäyttäjäksi. Amazon ei toki ole ainut taho, jota suomalaisten verkkokauppojen sietää varoa. Kiinalaisten oma verkkokauppajätti Alibaba on joillakin mittareilla jopa Amazoniakin menestyneempi ja myös kiinnostunut maailmanvalloituksesta.