Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Lastenvaatemerkki Papu Design perustettiin juuri oikeaan aikaan – ensin kuluttajat löysivät brändin, sitten alkoivat soitella jälleenmyyjät

Nokialainen lastenvaatemerkki Papu Design syntyi oikeastaan jo silloin, kun yhtiön perustaja Anna Kurkela sai ensimmäisen lapsensa vuonna 2006. Hän opiskeli tuolloin vaatesuunnittelua Wetterhoffilla, Hämeen ammattikorkeakoulussa . –Hain pojalle vastuullisemmin tuotettuja vaatteita, enkä oikein löytänyt niitä. Päädyin siihen, että alan sisältä on helpompi vaikuttaa epäkohtiin. Papu on olemassa sen takia, että asiat tehtäisiin paremmin. Ensimmäisen mallistonsa Papu sai markkinoille itsenäisyyspäivänä 2012. Aluksi vaatteita myyntiin siten, että Anna Kurkela ja Papun kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä laittoivat malliston kuvat Facebookiin , jonka kautta kiinnostuneet asiakkaat sitten ottivat yhteyttä. –Meillä oli silloin verkkosivut, mutta ei vielä verkkokauppaa. Excelillä sitten tehtiin asiakkaille laskuja, Anna Kurkelan puoliso Jussi Kurkela kertoo. –Hyvin nopeasti kuluttajat löysivät meidät netistä. Ja sitten alkoivat jälleenmyyjät soitella. Jussi Kurkelan mukaan Ruotsissa ja Tanskassa pienten lastenvaatevalmistajien rynnistys markkinoille oli nähtävissä jo vuosia sitten. –Tulimme markkinoille juuri oikeaan aikaan. Lastenvaatebuumi, ekologisuus ja eurooppalainen tuotanto ovat olleet trendejä, jotka yhä edelleen näkyvät markkinoilla. Omassa metsätalouden konsulttiyrityksessä työskennellyt Jussi Kurkela auttoi ensimmäisinä vuosina vaimonsa startup-yritystä parhaansa mukaan. Varsin nopeasti hän huomasi työskentelevänsä enemmän Annan kuin omassa yrityksessään. Niinpä vuonna 2014 Jussista tuli toimitusjohtaja ja Papu Designista osakeyhtiö. Ensimmäisen joukkorahoituskierroksen Papu teki 2015. Siinä yhteydessä yhtiö sai 150 pienosakasta ja 117 000 euroa omia pääomia. Viime talvena omistajien määrä kasvoi yli 600 omistajalla, kun yritys keräsi joukkorahoituksella 0,5 miljoonaa euroa. –Olemme saaneet joukkorahoituksen kautta todella sitoutuneita asiakkaita, Jussi Kurkela sanoo. Papun ydinkohderyhmä on alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Yhtiö on rakentanut koko vaatemallistonsa suunnittelun aina tarinoiden ympärille. Esimerkiksi ensi syksyn malliston teema on maailmanmetsät. Vaatteet valmistetaan alihankintana Portugalissa, Liettuassa ja Suomessa. Hajautettu valmistus vähentää riskejä, tuo joustavuutta ja mahdollistaa sen, että vaatteita voidaan tehdä erilaisilla tekniikoilla ja eri materiaaleista. Esimerkiksi Nokian Neulomo on kehittänyt osittain kierrätyspuuvillasta ja puukuidusta valmistettua Remium-neulosta, jota Papu Design käyttää tuotteissaan. –Olemme hakeneet kumppaneiksi vain samoilla arvoilla toimivia yrityksiä, Anna Kurkela sanoo. Suomessa Papulla on noin 40 jälleenmyyjää Stockmannista aivan pieniin vaatekauppoihin. Ulkomailla vaatteita myydään noin 80 eri liikkeessä lähinnä Ruotsissa, Yhdysvalloissa New Yorkin ympäristössä ja Japanissa. Myynnistä puolet tulee omasta verkkokaupasta. Nokian varastosta lähtee nyt päivittäin noin 100 pakettia asiakkaille. –Verkkokauppa sopii hyvin lastenvaatteille, joissa ei ole samanlaisia sopivuushaasteita kuin aikuisten vaatteissa, Jussi Kurkela kertoo. Papu Design on onnistunut tuplaamaan liikevaihtonsa joka vuosi. Tämän vuoden tavoite on nostaa liikevaihto 3,5 miljoonaan euroon ja ensi vuonna jo viiteen. –Tähän asti olemme rakentaneet tuotantoa kuntoon, mutta nyt ruvetaan myymään. Iso kasvu haetaan jatkossa ulkomailta, Jussi Kurkela kertoo. Suunnitelmissa on jo seuraava rahoituskierros, sillä kasvu vaatii lisää omia pääomia. –Käymme koko ajan neuvotteluja pääomasijoittajien kanssa. Listautuminen on myös yksi vaihtoehto viiden, kymmenen vuoden sisällä, Jussi Kurkela sanoo. Tekee: Suunnittelee ja valmistaa lastenvaatteita Perustettu: 2012 Kotipaikka: Nokia Toimitusjohtaja: Jussi Kurkela Henkilöstö: 14 Liikevaihto: 2,3 milj. euroa (2017) Nettotulos: 20 000 euroa (2017) Omistus: Anna Kurkela 52 %, Jussi Kurkela 15 %, Hanna-Riikka Heikkilä 8 %, loput osakkeista henkilöstöllä ja vajaalla 800 pienomistajalla.