Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Nokia palasi älypuhelinmyynnin kärkikahinoihin Euroopassa – markkinassa hyvin poikkeuksellinen käänne

Nokian puhelinbrändi on palannut Euroopan markkinoilla merkkikohtaisen vertailun kärkipäähän. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Nokia oli tammi-maaliskuussa Euroopan viidenneksi myydyin älypuhelinmerkki. Nokian uusia älypuhelimia valmistaa brändilisenssillä HMD Global. Canalysin mukaan sen puhelimia myytiin Euroopassa ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 1,6 miljoonaa kappaletta, mikä tarkoittaa 3,5 prosentin markkinaosuutta. Eniten myynyt valmistaja oli saman analyysin mukaan Samsung, joka myi tammi-maaliskuussa 15,2 miljoonaa puhelinta ja sai 33,1 prosentin markkinaosuuden. Samsungin myynti kuitenkin laski vuodessa 15,4 prosenttia eli selvästi eniten kärkivalmistajista. Samsung sai rahassa mitattuna kuitenkin nostettua myyntinsä arvoa yli 20 prosenttia kalliin ja entistä aiemmin vuoden alussa markkinoille tuodun Galaxy S9 -mallin ansiosta, Canalys arvioi. Canalys listaa Euroopan toiseksi myydyimmäksi älypuhelinvalmistajaksi alkuvuodelta Applen, jonka iPhoneja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta. Tämä tarkoittaa 22,2 prosentin markkinaosuutta ja 5,1 prosentin myynnin laskua. Myös Apple sai osittain turvaa kalliiden iPhone -uutuuksien myynnistä. Kiinalaisvalmistajat kirivät Nokian edellä olivat myös kiinalaisvalmistajat Huawei ja uutena Xiaomi. Huawei kasvatti myyntiään liki 40 prosenttia ja ylsi 7,4 älypuhelimen myyntiin sekä 16,1 prosentin markkinasiivuun. Xiaomi myi 2,4 miljoonaa puhelinta 5,3 prosentin markkinaosuudella. Canalysin mukaan Huawei ja Xiaomi paineistivat etenkin Samsungin alemman ja keskihintaluokan mallien asemaa. Vielä pienemmät valmistajat, kuten Alcatel, Sony ja LG, kärsivät tutkimusyhtiön mukaan merkittävästä myynnin laskusta alkuvuonna. –Tämä ei ole pelkkää synkkyyttä pienemmille pelureille. Xiaomi ja HMD Globalin valmistama Nokia ovat kumpikin suhteellisen uusia tulijoita Euroopan markkinoille, mutta ne ovat rynnänneet neljännelle ja viidennelle sijalle, tutkimusanalyytikko Lucio Chen toteaa Canalysin tiedotteessa. Chenin mukaan HMD on käyttänyt peruspuhelinpuolen operaattoriyhteyksiä saadakseen älypuhelimensa laajaan jakeluun Euroopassa. Hänen mukaansa Nokian, samoin kuin Xiaomin, on kuitenkin pian muutettava kulurakennettaan myyntimääräkeskeisestä kohti kannattavuutta. "Uusi aikakausi älypuhelimille Euroopassa" Canalysin mukaan Euroopan älypuhelinmarkkinoilla nähtiin kokonaisuutena suurin myytyjen laitteiden määrän lasku koskaan yksittäisellä vuosineljänneksellä. Myynti laski tammi-maaliskuussa 6,3 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan jaksoon. Erityisesti tämä näkyi Länsi-Euroopassa, johon luetaan myös Suomi. Alueen älypuhelinmarkkina laski kappalemääräisesti 13,9 prosenttia 30,1 miljoonaan kappaleeseen. Itä-Euroopassa suunta oli toinen, ja nousua tapahtui 12,3 prosenttia. –Tämä on uusi aikakausi älypuhelimille Euroopassa. Muutamat jäljellä olevat kasvumarkkinat eivät riitä paikkaamaan saturoituneita markkinoita, Canalys toteaa. –Siirrymme kasvukaudesta sykliseen aikakauteen. Tämä tuottaa aivan uusia vaikeuksia vakiintuneille toimijoille, ja odotamme useiden pienempien brändien lähtevän markkinoilta tulevina vuosina. Merkittävin notkahdus tapahtui Britanniassa, jossa älypuhelimia myytiin peräti 29,6 prosenttia vähemmän, kuin vuotta aiemmin. Ranskassa myynti laski 23,2 prosenttia ja Saksassa 16,7 prosenttia.