Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Amazonin Suomen valloitus voi pian alkaa – Verkkokaupan Porkka kertoo, miten kilpailuun on varauduttu

Verkkojätti Amazonin on huhuttu laajentuvan pian Pohjoismaihin. Miten Verkkokauppa.com on valmistautunut kovenevaan kilpailuun, toimitusjohtaja Panu Porkka? –Verkkokauppa.com on jo vuosia suunnitelmallisesti kehittänyt liiketoimintaansa siihen suuntaan, että kauppa siirtyy kivijalasta verkkoon ja me hyödymme siitä eniten. Kehitämme liiketoimintaa jatkossakin riippumatta siitä, minkä maalainen tai minkä niminen kilpailija on. Meillä on erittäin matala kulurakenne ja pystymme vastaamaan hintakilpailuun. Myös meidän logistinen etumme on aivan selkeä. Sytyttääkö Amazon hintasodan Suomessa? –Ei sytytä. Suomen kuluttajaelektroniikkamarkkina on todella kilpailtu. Isoja tekijöitä on meidän lisäksemme kaksi. Hintakilpailu on jo nyt erittäin kovaa ja aika matalakatteista liiketoimintaa tässä pyöritetään. Mitä positiivista hintakilpailussa on? –Kilpailu on aina hyvä asia ja saattaa kaikkia toimijoita kiristämään juoksua. Niiltä markkinoilta, joissa kilpailu on kovaa, löytyy yleensä myös parhaat toimijat. Kilpailu luo menestyksen kulttuuria. Suomessa ruoan verkkokauppa ei ole lähtenyt kunnolla lentoon. Miten ruoan verkkokaupalle käy lähitulevaisuudessa? –Suomi on ruoan verkkokaupassa jäljessä. Verkkokauppa.comilla ei tällä hetkellä ole minkäänlaista intressiä lähteä ruoan verkkokauppaan mukaan. Me emme lähde sellaisiin kategorioihin, jotka eivät mielestämme sovellu verkkoon tai tuotteisiin, ja joita ei pysty myymään tehokkaasti verkossa. Emme myöskään laajenna sellaisiin tuotteisiin, joissa emme näe mahdollisuutta olla kolmen suurimman toimijan joukossa. Verkkokauppa.comin tammi–maaliskuun tulos oli vaisu. Miten saatte kasvuvauhdin päälle loppuvuodeksi? –Ensimmäinen vuosineljännes oli täysin odotuksiemme mukainen. Viime vuoden tilinpäätöksen yhteydessä, kun ohjeistimme tätä vuotta, kerroimme että kasvun osalta tämän vuoden ensimmäinen ja toinen kvartaali tulevat olemaan maltillisempia ja myynnillisesti merkittävämpi kasvu tehdään kahdella viimeisellä kvartaalilla. –Meillä on edelleen näkymä, että tästä tulee hyvä kasvuvuosi. Olemme ohjeistaneet tämän vuoden liikevaihdon olevan 460–500 miljoonaa euroa, mikä vastaa 6–16 prosentin myynnin kasvua. Avasitte Raisioon uuden jättimyymälän maaliskuussa. Oliko aika oikea noin suurelle kivijalkainvestoinnille? –Ehdottomasti oli. Kansantaloudellinen tilanne on hyvä, ja löysimme meille erittäin hyvin soveltuvan liikepaikan. Myymälän avaaminen on selkeästi nostanut verkko-ostojemme määrää Turussa. Olemme arvioineet, että kestää noin vuoden, kunnes yksikkö tuottaa positiivista käyttökatetta. Aloitit yhtiön toimitusjohtajana reilu kuukausi sitten. Mikä uudessa tehtävässä on yllättänyt? –Positiivinen yllätys on se, kuinka nopeasti olen kotiutunut uuteen tehtävään.