Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Pääsiäinen paransi pörssiin menneen viinayhtiö Altian tulosta – heikot kruunut painoivat liikevaihtoa

Pörssiin ison kiinnostuksen saattelemana listautuneessa alkoholiyhtiö Altiassa ollaan tyytyväisiä osakemyyntiin. –Kevään listautuminen meni suunnitelmien mukaan. Noin 16 000 suomalaista kotitaloutta omistaa nyt yhteensä noin kuusi miljoonaa Altian osaketta, mikä on tosi paljon, korostaa toimitusjohtaja Pekka Tennilä . Institutionaaliset sijoittajat hankkivat myynnissä noin 17 miljoonaa Altia-osaketta. Aiemmin kokonaan Altian omistanut valtio pitää yhä hallussaan noin 36 prosenttia yhtiöstä. Altian pörssiin meno herätti huolta Koskenkorvan tehtaan ja sen viljanhankinnan tulevaisuudesta. Näille epäilyksille ei ole Tennilän mukaan mitään katetta tulevaisuudessakaan. –Koskenkorvan tehdas on ehdottomasti oleellinen osa meidän tekemistämme ja toteutettavaa strategiaa, hän painottaa. Pörssiin meno maksoi Pörssiin listautumisen kulut painoivat Altian perjantaina julkistettua ensimmäisen vuosineljänneksen tulosta ja kannattavuutta. Toisaalta pääsiäisen sijoittuminen tänä vuonna maaliskuun puolelle paransi lukuja. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos tämän vuoden tammi-maaliskuussa oli 1,6 miljoonaa euroa. Vuosi sitten vastaavaan aikaan liiketulosta syntyi 0,7 miljoonaa euroa. Jos tulokseen otetaan mukaan pörssiin menon aiheuttamat noin neljän miljoonan euron kulut, se painui tappiolliseksi verrattuna viime vuoteen. Altian liikevaihto vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pysyi suunnilleen viime vuoden vastaavan ajankohdan tasolla eli 73,5 miljoonassa. Viime alkuvuonna liikevaihto oli 73,4 miljoonaa. –Vuoden ensimmäiset kolme kuukautta kehittyivät odotustemme mukaisesti. Liikevaihto kiinteillä valuuttakursseilla laskettuna kasvoi 2,0 prosenttia. Heikot Ruotsin ja Norjan kruunut painoivat raportoitua liikevaihtoa miinus 1,3 miljoonaa euroa, minkä seurauksena liikevaihto päätyi edellisen vuoden tasolle, Tennilä toteaa. Altian vertailukelpoinen käyttökateprosentti parani edelleen ja oli ensimmäisellä neljänneksellä 7,0 prosenttia. Ruokakauppoihin entistä vahvemmin Alkuvuodesta voimaan tullut uusi alkoholilaki avasi ruokakauppojen hyllyt Altian tärkeille tuotemerkeille, kuten Jaloviina Long Drinkille. Tennilä näkeekin lakiuudistuksen mahdollisuutena entistä laajempaan kasvuun, koska yhtiön tuotteet taipuvat hyvin myös juomasekoituksiin. –Altian päivittäistavaraliiketoiminta on käynnistynyt hyvin. Sen valikoima jatkaa kehittymistään tulevina kuukausina, kun kauppaketjujen odotetaan laajentavan tarjontaansa. Viennissään Altia käyttää tunnetuimpia tuotemerkkejään, kuten Koskenkorvaa ja Larsen-konjakkia, keihäänkärkinä. Tennilä nostaa Altian yhteensä yli 30 vientimaasta erityisesti esille kolme kohdetta: Venäjän, Pohjois-Amerikan ja Aasian. –Esimerkiksi Koskenkorvan Yhdysvaltojen vienti alkoi viime elokuussa ja nyt valtaamme jalansijaa kauppa kaupalta Keskilänsi etujoukoissa. Juttua päivitetty lisätiedoilla 4.5.2018 kello 17.20.