Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Facebook pyytää hyväksymään uudet käyttöehdot, joiden avulla se esimerkiksi saa koodata kasvosi jättimäiseen tietokantaan – "Diktaattorin märkä päiväuni"

Pyytääkö Facebook sinua hyväksymään uudet käyttöehdot? Ole tarkkana, sillä Facebook on päivittänyt asetuksiaan. Se esimerkiksi pyytää nyt myös eurooppalaisia käyttäjiä antamaan Facebookille oikeuden kasvojentunnistukseen. Sitä kannattaa kuitenkin harkita, sanoo tietoturvayhtiö F-securen tietoturvajohtaja Erka Koivunen . –Kasvojentunnistus vie digitaalisen identiteetin merkittävästi enemmän fyysisen maailman puolelle. Itse olen evännyt suostumuksen kaikista palveluista, joissa se on mahdollista. Kasvojentunnistus tunnistaa käyttäjän kasvot käyttäjän profiilikuvan ja vanhojen valokuvien analysoinnin perusteella ja luo käyttäjän kasvoista mallin, josta se tekee koodin. Koodilla se tunnistaa Facebookiin ladatuista kuvista automaattisesti kasvoja ja yhdistää ne henkilön profiiliin. Koivunen sanoo, että tilanne on hyvin erilainen kuin esimerkiksi puhelimissa, jotka käyttävät kasvojentunnistusta. –Esimerkiksi Applen puhelimessa kontrolli säilyy käyttäjällä, joka saa itse sanella, missä yhteydessä kasvojentunnistusta käytetään. Näin tunnistaminen pysyy puhelimen päätelaitteella. Facebookin tietokannassa tilanne on aivan erilainen. Facebook perustelee turvallisuudella Myös kasvojentunnistusta käyttävissä puhelimissa kannattaa olla tarkkana. Joissakin puhelimissa kasvotiedot päätyvät palveluntarjoajan pilveen, josta tietoja voi käyttää myös muissa yhteyksissä. –Pilvessä amerikkalaisen käytännön mukaan tiedot ovat vapaata riistaa, jolloin muutkin voivat päästä tunnistamaan sinut tai läheisesi, Koivunen sanoo. Kasvojentunnistus on ollut käytössä Facebookissa maailmalla jo pitkään, mutta yhtiö veti palvelun uusilta käyttäjiltä Euroopasta vuonna 2012 kovan vastustuksen takia. Esimerkiksi BBC kertoo luopumisen syyksi sen, kun irlantilainen tietosuojavaltuutettu alkoi tutkia tunnistusta käyttäjien valitusten perusteella. Facebookia vastaan on nostettu Yhdysvalloissa myös ryhmäkanne, jossa yrityksen väitetään käyttäneen kasvojentunnistusteknologiaa ilman käyttäjien suostumusta. Monissa maissa asetus onkin ollut automaattisesti päällä. Facebookilla on lähes kaksi miljardia käyttäjää ympäri maailmaa. Koivunen pitää yhtiön kasvojentunnistustietokantaa valtavana. –Tämä on totalitaarisen valtion diktaattorin märkä päiväuni. Ei ainoastaan kasvotietojen takia, vaan myös sen takia, että kasvot kytketään valtavaan määrään käyttäjätietoa. Koivunen sanoo, että Facebook kytkee ihmiset yhteen kasvojen, paikkojen, muiden ihmisten, viestiliikenteen ja mielenkiinnon kohteiden kanssa. –Suhtaudun hyvin kriittisesti siihen, että kasvotiedot yhdistetään ihmiseen ja hänen tietoihinsa, hän lisää. Facebook on perustellut ominaisuutta muun muassa sillä, että se mahdollistaa merkitsemättömien eli tägäämättömien kuvien löytämisen Facebookista. Tällä tavalla käyttäjä näkee, millaisia kuvia hänestä on julkaistu. Facebookin mukaan tällä tavalla on voitu tunnistaa esimerkiksi valeprofiileja, joissa on käytetty toisten kuvia. Koivunen uskoo, että Facebook on asiassa oikeassa ja esimerkiksi julkisuuden henkilöille tietojen luovuttamisesta voi olla hyötyä. –Tässä ei ole aitoa neuvottelutilannetta, jossa voisi valita, missä tilanteissa kasvotietoja saa käyttää. Jos suostumuksen antaa, antaa sen kaikkiin Facebookin käyttötarkoituksiin. Facebookin mukaan tietoja ei luovuteta Facebook on vakuuttanut, että kasvojentunnistuksen voi ottaa pois käytöstä milloin vain ja että kasvotietoja ei jaeta Facebookin ulkopuolelle. Facebookista kerrotaan, että yhtiö ei hyväksy alle 18-vuotiaita käyttäjiä kasvotietokantaansa. Silti kannattaa olla tarkkana. –Facebookilla on valtava vastuu tällaisen tietomassan tietosuojasta. Facebook ei myy käyttäjätietoja, mutta se myy mainostajille pääsyä profiloituihin ja kohdennettuihin käyttäjäjoukkoihin. Sieltä mainostajan on helppo saada selville myös käyttäjien henkilöllisyys. –Kun joku klikkaa mainosta ja rekisteröityy palveluun, mainostaja tietääkin jo heidän nimensä. Siinä vaiheessa mainostaja voi jossain määrin myös imaista käyttäjien Facebook-profiileista tietoa. Viime aikoina Facebook on ollut kovan ryöpytyksen kohteena, kun se kertoi 87 miljoonan ihmisten tietojen vuotaneen analytiikkayhtiö Cambridge Analyticalle. Tiedot vuotivat Facebookissa olleen visan kautta. Yhtiön kerrotaan käyttäneen tietoja muun muassa Yhdysvaltain presidentinvaaleissa. 1. Älä luota palveluntarjoajaan, sillä se on yhtiö, joka tienaa käyttäjillä ja heidän tiedoillaan. 2. Luovuta mahdollisimman vähän tietoa itsestäsi ja suhtaudu siihen keskinäisenä sopimuksena: saat palvelun, kun annat tietoja itsestäsi. Esimerkiksi paikkatietoja tai hyvin henkilökohtaisia tietoja ei välttämättä kannata luovuttaa. 3. Tiedon jakamisella on seurauksia. Osaa tietoa ei koskaan saa järjestelmistä pois. Etenkin nuorten kannattaa olla tarkkana siitä, mitä sosiaaliseen mediaan päivittää. Älä myöskään kerro etukäteen tarkkoja suunnitelmiasi esimerkiksi matkalle lähdöstä, vaan päivittäminen kannattaa tehdä jälkikäteen. 4. Mieti tarkkaan, mitä mainoksia ja linkkejä klikkailet sivuilla. Esimerkiksi Facebookin kautta kiertäviin visoihin kannattaa suhtautua varovaisesti, sillä niistä vuotaa tietoa Facebookin ulkopuolelle.