Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Keskon tulos koheni alkuvuonna – Lähikaupan integraatio loppusuoralla

Kauppayhtiö Keskon vertailukelpoinen liikevoitto nousi tammi-maaliskuussa 40 miljoonaan euroon oltuaan vuosi sitten 31,5 miljoonaa. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi reilut 3 prosenttia ja oli 2,4 miljardia euroa. Pääjohtaja Mikko Helanderin mukaan Suomen Lähikaupan integraatio Keskoon on saatu onnistuneesti loppusuoralle ja synergiahyödyt ovat toteutuneet ennakoitua nopeammin. Päivittäistavarakaupan puolella vuoden alku oli Helanderin mukaan erinomainen. Seuraavaksi Kesko kehittää uuden sukupolven ruoan verkkokauppaa, joka laajenee koko maan kattavaksi. –  Odotamme tästä merkittävää kasvua lähivuosina, Helander sanoi. Kesko ennakoi, että kilpailu jatkuu kireänä Suomen päivittäistavarakaupassa, mutta että laadun merkitys kasvaa aikaisempaa enemmän, kun kuluttajien ostovoima kasvaa. Rakentamisen ja talotekniikan puolella liiketoiminta kehittyi Helanderin mukaan suunnitellusti haasteellisista sääoloista huolimatta. Myynti ja liikevoitto laskivat, koska Kesko on myynyt joitakin toimintojaan erikoiskaupan alalla. Alkuvuonna Kesko luopui muun muassa 12 rautakaupastaan Venäjällä ja myi ne ranskalaiselle Leroy Merlinille. Autokaupassa Kesko kasvatti markkinaosuuttaan 19 prosenttiin, kun Volkswagenin, Audin, Seatin ja Porschen rekisteröinnit kasvoivat.