Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Näin kaveriporukan superfood-harrastuksesta kasvoi miljoonafirma: "Viime viikolla palkattiin taas kolme uutta tekijää"

Vielä vuonna 2012 Puhdistamo oli kuuden työntekijän pikkufirma, joka pyristeli kannattavuutensa kanssa. Tilikauden tulos oli 200 000 euroa miinuksella. Tampereella toiminut superfood-yritys kuitenkin kasvoi hiljakseen terveysbuumin mukana, ja toiminta kehittyi vuosi vuodelta kannattavammaksi. Todellinen kasvuharppaus tapahtui vuoden 2015 jälkeen, kun Henri Valonen ja Joni Inkinen ottivat yrityksen ohjat yhdessä Joni Laihon ja Miika Porolan kanssa. Heti seuraavana tilikautena liikevaihto nousi 7 miljoonaan, ja vuonna 2017 Puhdistamo teki jo puolen miljoonan euron tulosta miltei 10 prosentin liikevoitolla. Yritys hankki 2 000 neliön toimitilat Lempäälän Marjamäestä, aivan Ideaparkin kyljestä ja palkkasi lisää väkeä. Nyt työntekijöitä on 48, ja määrä vain kasvaa. –Viime viikolla tuotantopuolelle palkattiin taas kolme uutta tekijää, kertoo operatiivinen johtaja Riku Calderón. Miten tällainen kasvu onnistui? Eikö superfoodien kovin trendi ole jo takanapäin? Ei likimainkaan, uskovat toimitusjohtaja Valonen ja myynti- ja markkinointijohtaja Inkinen. Nyt he avaavat, mihin Puhdistamon nousu perustuu. Superfood marketteihin Valonen ja Inkinen veivät Puhdistamon tuotteet luontaistuotekaupoista marketteihin vuonna 2015. Se oli ensimmäinen oivallus. Superfood-ummikko on ymmällään outojen tuotenimien edessä: on spirulinaa, mulperimarjoja, psylliumia, chlorellaa ja MSM-jauhetta. –Konseptimme oli tehdä kauppoihin shop in shop -päädyt, joissa oli vain meidän superfoodejamme. Kokonaisuuteen kuuluvat tuotteiden selitykset, joissa lukee, että mitä tämä on, mihin voin sitä käyttää ja miksi. Mutta mitä superfood oikeastaan on? Ennen kaikkea markkinointitermi, joka ei tarkoita tarkasti rajattua ruoka-aineiden joukkoa. Tavallisesti superfood määritellään ravintorikkaaksi ja ravinnetiheäksi ruoka-aineeksi. Sitä voi olla niin kotimainen mustikka kuin tiibetiläinen goji-marja. Puhdistamo on yksi Suomen kolmesta isosta superruokien valmistajasta. Muut kaksi ovat Cocovi ja Foodin. Tiedot näkyviksi Superfood-ala on ollut kovan kritiikin kohteena. Jotkut epäilevät tuotteiden laadukkuutta, jotkut jopa leimaavat ne huuhaaksi. Arvostelulle on syynsä. Esimerkiksi chiasiemenistä on löydetty salmonellabakteeria ja gojimarjoista raskasmetalleja. Kohut eivät ole koskettaneet Puhdistamon tuotteita, mutta on lisännyt epäilyjä alaa kohtaan. Siksi Valonen ja Inkinen päättivät tehdä laatujärjestelmästään julkisen. Se oli toinen tärkeä oivallus. Ihmiset haluavat tietää, mitä suuhunsa laittavat. –Suurin intohimo on löytää paras mahdollinen laatu maailmalta ja tehdä siitä käyttövalmis tuote. Jokaiselle Puhdistamon tuore-erälle on tehty mikrobiologiset ja raskasmetallin määriä mittaavat kokeet sekä Tullin testit. Asiakas voi syöttää oman tuotteensa eränumeron Puhdistamon verkkosivuille, mistä selviää alkuperämaa, tuotteeseen liittyvät tutkimukset ja muut tiedot. Analyysit on tehnyt elintarviketurvallisuutta testaava kansainvälinen laboratorio Eurofins. Mistä asiakas sitten tunnistaa laadun? –Jokaisella maalla on oma ravintorikas kansallisruokansa. Meillä on mustikkaa, pakuria ja ruusunjuurta, kun taas Thaimaasta saa kookosvettä ja Perusta maca-jauhetta, Valonen sanoo. –Onhan se kalliimpaa. Jos haluaisimme maksimoida katteen, tilaisimme kaiken Kiinasta. Usein sieltä tulevien tuotteiden jäljitettävyys on kuitenkin nolla ja maaperä niin saastunut, että se näkyy tuotteessa, kertoo Inkinen. "Pysäyttämätön trendi" Henri Valonen ja Joni Inkinen ovat seuranneet terveysruokabisneksen muutosta läheltä. He tutustuivat alun perin työskennellessään Leaderilla, joka valmistaa lisäravinteita ja proteiinipatukoita. –Olin siellä seitsemän vuotta ja näin proteiinibuumin ja karppauksen nousun. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin, että e-koodit ja ei-luontaiset tuotteet tulevat tiensä päähän, Inkinen kertoo. Valonen uskoo, että ihmisten tottumukset ovat muuttuneet. Nyt yhä useampaa kiinnostaa hänen mukaansa lähiruoka, lisäaineettomuus ja prosessoimattomuus. –Taustalla on terveyden megatrendi, mikä on pysäyttämätön juttu eikä mikään ohimenevä hömpötys. Leaderilta Valonen ja Inkinen siirtyivät Cocoville, joka on Puhdistamon kilpailija superfood-markkinoilla. Seuraavana kesänä yritys kaupattiin Fastille, joka taas oli Leaderin kilpailija. Siinä vaiheessa Valonen ja Inkinen ottivat yhteyttä Puhdistamoon. –Meillä molemmilla tämä on lähtenyt harrastuksesta. Emme ole tulleet terveysbisnekseen myyntihommien takia. Itselleni terveys on aina rahaa tärkeämpää, sanoo Inkinen. Lempäälässä toimiva superfood-yritys. Perustettu vuonna 2009 pienen kaveriporukan harrastuksena. Toi aluksi maahan muiden brändien superfoodeja ja toimi nettikauppana. Laajeni sittemmin omaksi brändikseen. Myydyimpiä tuotteita ovat kookosvesi, kookosöljy, magnesium, chiasiemenet, raakasuklaa ja supersmoothie-valmissekoitukset. Erikoisuus: laatujärjestelmä on julkinen tietokanta. Jokainen voi syöttää oman tuotteensa eränumeron verkkosivuille, mistä selviää tuotteeseen liittyvät tutkimukset ja tiedot. Luvut 2017 Liikevaihto 7,1 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos 498 000 euroa. Liikevoitto 9,7 prosenttia. Henkilöstön määrä 40 (nyt 48).