Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Nordean ilmaiset palvelut maksavat pian jopa 90 euroa vuodessa – Katso, koskeeko hinnannousu sinua

Pankkikonserni Nordea muuttaa hinnoitteluaan ja kannustaa asiakkaitaan käyttämään mobiilisovellusta. Nordea lopettaa avainasiakas-etuohjelmansa kesäkuun lopussa ja uusi hinnasto astuu voimaan heinäkuussa. Uudistus tarkoittaa kuukausimaksuja osalle pankin avainasiakkaista, jotka ovat ennen käyttäneet Nordean päivittäispalveluja maksutta. Päivittäispalvelut ovat kuitenkin yhä maksuttomia mobiilipankkia käyttäville asuntolaina-asiakkaille. Muutoksia ei myöskään tule yli 65-vuotiaiden palvelumaksuihin eikä opiskelijoiden hinnoitteluun. Heillä säilyvät entiset hinnat. Muitakin ehtoja ilmaiselle palvelulle on, mutta Nordea ei avaa niitä tarkemmin. –Tarkemmat tiedot omasta hinnoittelustaan Nordean asiakkaat saavat heille lähetettävissä tai jo lähetetyissä kirjeissä, sanoo Nordean lehdistöpäällikkö Satu Malkamäki . Muutos koskee Nordean etuohjelmaa kokonaisuudessaan eikä pelkästään avainasiakkaita. He joutuvat maksamaan Nordean uudistuksessa osa avainasiakkaista joutuu maksamaan palveluista, jotka ovat olleet aiemmin ilmaisia. Suurin muutos koskee alle 65-vuotiasta Nordean avainasiakasta, jolla ei ole mobiilipankkia eikä asuntolainaa. Jatkossa hän maksaa päivittäispalvelusta 7,5 euroa kuussa eli 90 euroa vuodessa. Jos taas alle 65-vuotiaalla avainasiakkaalla ei ole mobiilipankkia mutta hän maksaa asuntolainaa, kuukausimaksu on neljä euroa. Se tarkoittaa vuodessa 48 euroa. Aiemmin avainasiakas on käyttänyt Nordean päivittäispalveluja suurimmilta osin ilmaiseksi. Nordea ei avaa entistä systeemiä Kuinka montaa asiakasta uudet lisämaksut koskevat? Nordean liiketoimintajohtaja Sari Tempakka kertoo, että Nordealla on toista miljoonaa avainasiakasta ja 800 000 käyttää mobiilia tunnuslukusovellusta. –Tarkkaa määrää en pysty arvioimaan, hän sanoo. Entä mitkä ovat avainasiakkuuden kriteerit? –Avainasiakkuus toimii kuten suurin osa etuohjelmista. Asiakas on saanut hinnoitteluetuja keskittämällä asiointiaan Nordealle sekä esimerkiksi säästämällä ja käyttämällä meidän rahoituspalveluja. Mutta mitkä ovat tarkat kriteerit? –Sitä on hankala avata kokonaisuudessaan. Emme ole tietääkseni aiemmin julkisesti kertoneet tarkkoja kriteerejä avainasiakkuudelle. Entä miksi Nordea kannustaa käyttämään mobiilipankkia? Tempakka perustelee uudistusta sillä, että mobiili kulkee mukana kaikkialla ja sillä on esimerkiksi kätevä maksaa laskuja. –Verkkopankkia voi tietysti käyttää tavalliseen tapaan mobiilipankin rinnalla. Ilman verkkopankkia vaikeaa ja kallista Jatkossa mobiilipankkiin voi kirjautua vain tunnuslukusovelluksella, ei tunnuslukulaitteella, kertoo Nordean tiedottaja Marko Mettenranta. Tunnuslukulaitteella voi jatkossa kirjautua verkkopankkiin ja muihin palveluihin. Jos asiakas ei käytä lainkaan verkkopankkia eikä mobiilipankkia, hänen on asioitava pankkikonttorilla. Palvelu maksaa Nordean listahintojen mukaan . Esimerkiksi tilisiirto muulle kuin Nordean tilille maksaa viisi euroa. –Koko yhteiskunta digitalisoituu vauhdilla. Kaikki asiakkaat, joilla ei tunnistautumisen välineitä, ovat vaarassa jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle, Tempakka sanoo. Sekä S-pankki että OP ovat kommentoineet Tietoviikolle, että eivät muuta hinnoitteluaan. S-pankin peruspankkipalvelut ovat maksuttomat. OP:n päivittäispankkipalvelut maksavat noin viisi euroa kuussa. Korjattu 11.4. kello 19: Muutokset hinnoittelussa eivät koske opiskelijoita. Korjattu 12.4. kello 9.26: tunnuslukulaitteella ei voi jatkossa käyttää mobiilipalveluja. Lisätty maininta, että muutos koskee Nordean etuohjelmaa kokonaisuudessaan eikä pelkästään avainasiakkaita .