Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Käytettyjen puhelimien markkinat kasvavat kohisten – Älylaitteiden muisteja tyhjentävä tamperelaisyritys sai kahden miljoonan tuen kasvuun

Ostat uuden kännykän. Pyydät myyjää siirtämään yhteystietosi, kuvasi ja videosi uuteen puhelimeen. Vanha puhelimesi on vielä hyvässä kunnossa. Mietit sen antamista vaihdossa. Myyjä testaa puhelimen kunnon analyysiohjelmistolla. Analyysi kertoo, että puhelin on hyväkuntoinen. Myyjä tekee siitä houkuttelevan tarjouksen. Jätät vanhan puhelimen kauppaan. Haluat, että laite tyhjennetään, jotta seuraava omistaja ei näe tiedostojasi. Myyjä tyhjentää puhelimen tarkoitukseen tehdyllä ohjelmistolla. Tämä tiivistetty kuvaus kännykkäkaupan tiskiltä on tamperelaisen Piceasoft oy:n leipäpuu. Se tekee ohjelmistoja kännyköiden tiedonsiirtoon, laitteiden analysointiin ja turvalliseen tyhjentämiseen. Nyt yhtiö on saanut 1,98 miljoonan euron rahoituksen Euroopan innovaatiorahastolta tuotteidensa kehittämiseen ja kasvuun. Piceasoft on yksi viidestä suomalaisyrityksestä, jotka saivat EU:n innovaatiorahaa tämän kevään rahoituskierroksella. Innovaatiotuki on Piceasoftin mittakaavassa iso summa, koska viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 3,5–4 miljoonaa euroa. –EU:n raha kiihdyttää kasvuamme. Summasta 40 prosenttia menee tuotekehitykseen eli ohjelmistojen räätälöintiin uusille markkinoille. Loput menee markkinointiin sekä myytiin, hallituksen puheenjohtaja Risto Kivipuro sanoo. Lisää työntekijöitä Piceasoft on jo nyt kansainvälinen yritys. Sen liikevaihdosta 95 prosenttia tulee viennistä. Sen ohjelmistoja käyttävät muun muassa Vodafone, Telefonica, Telenor ja Elkjøp/Gigantti. Tähän asti vienti on keskittynyt Pohjois- ja Keski-Eurooppaan. –Seuraavaksi suuntaamme Venäjälle ja Pohjois-Amerikkaan. Venäjällä yhteistyökumppaninamme on Belmont Trading. Yhdysvalloissa olemme juuri tehneet sopimuksen Teleplan-nimisen yrityksen kanssa. Se on noin 5 000 työntekijän yhtiö. Käytännössä EU-raha tarkoittaa muun muassa sitä, että Piceasoft palkkaa yhden työntekijän markkinointiin ja 1–2 ihmistä lisää myyntiin. –Emme ole suoraan kuluttajaliiketoiminnassa, vaan myymme yrityksille. Mitä enemmän meillä on tapaamisia yritysten kanssa, sitä enemmän syntyy kauppaa. Tänä vuonna tavoitteenamme on kymmenen miljoonan euron liikevaihto. Yhtiö odottaa kasvua sekä uusien maiden ja mantereiden valloittamisesta että kulutustottumusten muutoksesta. Kivipuron mukaan jatkossa puhelimella on vähintään kaksi käyttäjää. –Käytettyjen kännyköiden markkinan ennustetaan kasvan nykyisestä noin 17 miljardista dollarista noin 40 miljardiin dollarin vuoteen 2026 mennessä. Kaikilla ei ole varaa ostaa huippu-uutuuksia. Myös ympäristötietoisuus lisää käytettyjen puhelinten kysyntää. Piceasoft kilpailee myymäläkäytössä Piceasoft muun muassa Mobilogy-nimisen yrityksen kanssa. Erona on kuitenkin se, että Piceasoftin tuotteet ovat ohjelmistoja, kun taas kilpailija tekee laitteita. Käytettyjen puhelinten analysoinnissa kilpailijana on Suomesta lähtöisin oleva brittiyhtiö Blancco. Sitten ovat vielä netin tee se itse -vinkit. Moni siirtää tiedostonsa ja tyhjentää puhelimensa netistä löytyvien neuvojen avulla. –Me tarjoamme palvelua tätä varten. Asiakas saa kaupasta käteensä käyttövalmiin puhelimen. Omatoimisesti tietojen siirtäminen voi olla hankalaa, jos puhelinta vaihtaa 2–3 vuoden välein, Hokema romukoppaan Kivipuro kannustaa muita tamperelais- ja suomalaisyrityksiä hakemaan EU:n innovaatiorahaa kasvu kiihdyttämiseksi. –EU:ta pidetään byrokraattisena, mutta me emme kokeneet sitä niin. Se on verrattavissa ihan mihin tahansa rahoituksen hakemiseen. Rahoituskierroksen viimeisessä vaiheessa yhtiön edustajat kävivät Brysselissä puhumassa jurylle, jossa oli mukana muun muassa innovaattoreita, yrittäjiä ja riskirahoittajia. –Se oli perinteinen kymmenen minuutin myyntipuhe (pitch). Painotimme oman tiimin esittelyä ja vahvuuksia, koska tiesimme sen kiinnostavan rahoittajia. He halusivat tietää, onko yrityksessä tekijöitä, jotka pystyvät keräämään suunnitellun liikevaihdon. Piceasoftin perustajat ja avainhenkilöt ovat ex-nokialaisia. Kivipuron mukaan Nokialta ja sen seuraajalta Microsoftilta hankittu osaaminen on kansainvälisesti arvostettua ja pätevää. –Ex-nokialaisten yrityksistä ollaan maailmalla aidosti kiinnostuneita. Suomalaiset ovat oikeasti innovatiivisia. Kohta 64-vuotias Kivipuro haluaa kumota vanhan hokeman siitä, että suomalaiset ovat huonoja myyjiä. –Meihin luotetaan ja siksi meidän kanssa halutaan olla yhteistyössä. Haluan eroon vanhasta stereotypiasta, jonka mukaan suomalaiset eivät osaa myydä ja markkinoida. –Suomalaisten ongelmana on kansainvälisen myyntiverkoston ja jakelukanavan luominen, mutta se on ihan eri asia kuin myyntitaito. Perustettu: 2012 Perustajat: Jyri Roselius, Joni Lagerbom, Jani Väänänen ja Risto Kivipuro. Toimiala: Ohjelmistokehitys. Asiakkaat: Uusien puhelinten myyjät, operaattorit, huoltoyhtiöt ja käytettyjen puhelinten myyjät. Liikevaihto: 3,5–4 Me. Henkilöstö: 40, joista 8 teekkaria. Liiketulos: Parempi kuin 269 000 euroa, joka oli vuoden 2016 tulos. Kehitysvaiheita: Osti Varsta Softwaren liiketoiminnan viime kesäkuussa. Omistajat: Yli 400 osakkeenomistajaa. Joukkorahoituksella omistajiksi tulleet ovat merkinneet äänivallattomia B-osakkeita. Äänivaltaiset A-osakkeet ovat perustajien ja nokialaisen Financelitas-sijoitusyhtiön omistuksessa. Muut suomalaiset Muut Euroopan innovaationeuvon tukea saaneet suomalaisyritykset: Varjo Technologies (Helsinki) 2,37 Me, Yousicia (Helsinki) 1,96 Me, Tilt Biotherapeutics (Helsinki) 1,77 Me ja GoSleep (Pieksämäki) 1,05 Me. Tukea sai kaikkiaan 57 pk-yritystä useista Euroopan maista. Yhteensä rahaa jaettiin 94,2 miljoonaa euroa.