Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Uusi Alman yksikkö yhdistää paikalliset ja valtakunnalliset voimat – tavoitteena lukijan ja mainostajan yhä parempi asiakaskokemus

Alma Media yhdistää 1. huhtikuuta alkaen Iltalehden uutis- ja lifestylesisältöjä tuottavan Alma News & Lifen sekä Aamulehteä , Satakunnan Kansaa ja paikallislehtiä kustantavan Alma Regionsin. Muutos ei vaikuta Aamulehden tai muiden lehtien journalistiseen linjaan eikä toimituksen päätöksentekoon. Lehtien linjasta vastaavat edelleen niiden vastaavat päätoimittajat. Lehdet jatkavat itsenäisinä tuotteina kuten tähänkin asti. Regionsiin kuuluu myös paino- ja jakeluyksikkö Alma Manu. News & Lifeen kuuluvat muun muassa Rantapallo.fi, Telkku.com ja Kotikokki.net. Uuden yksikön johdossa aloittaa Kari Kivelä . Hän toimii tällä hetkellä Alma News & Life -segmentin johtajana ja Iltalehden kustantajana. Aloittaessaan yksikön johdossa Kivelä luopuu Iltalehden vastaavan päätoimittajan tehtävästä. Miten Alma News & Lifen ja Regionsin yhdistyminen näkyy lukijalle, Kari Kivelä? –Lukijoille ja mainostajille parempana asiakaskokemuksena. Sen pitää olla tavoitteemme. Mitä se tarkoittaa konkreettisesti? –Olen luottavainen ja varma, että meidän ihmiset löytävät sellaisia käytäntöjä, jotka myös näkyvät. Tuleeko yhteistyö Iltalehden, maakuntalehtien ja paikallislehtien välillä lisääntymään? –Haluamme korostaa, että paikallinen ja valtakunnallinen peli on sekä-että-peliä eikä joko-tai-peliä. Alma tarvitsee ehdottomasti molempia. Jo olemassa olevia vahvuuksia pitäisi vahvistaa, se on punainen lanka. Niin kuin Kai Telannekin on korostanut, niin brändien ydinarvoja tulee vaalia. Ne ovat elementtejä, joita ei ole perusteltua lähteä muuttamaan. Lisääntyykö sisältöjen jakaminen? –Jos se parantaa asiakaskokemusta ja Alman toiminnan tulosta, niin kyllä. Tuleeko muutos näkymään työntekijöiden työnkuvissa? –Eihän oppimista tapahdu, ellei toimenkuvissa tapahdu laajentamista. Sitä tapahtuu koko ajan ilman tällaista yhdistymistäkin. Toimintaympäristö ohjaa siihen. Voiko työnkuvien muuttuminen tarkoittaa yt-neuvotteluja? –Sellaista ei ole suunnitelmissa. Paljon toimenkuvia muuttuu ilman neuvotteluitakin, kun havaitaan markkinoilla uutta kysyntää tai havaitaan uusia käytäntöjä, joita kannattaa ottaa toimintaan. Ihmiset havaitsevat, mikä on hyväksi ja mikä kehittää toimintaa. Miksi yhdistämiseen päädyttiin? –Oli tarve vahvistaa digitaalista liiketoimintaa, joka ei tunne brändirajoja. Meillä on erittäin paljon yhteistä Almassa, muun muassa kaikki taustajärjestelmät ja tukitoiminnot. Pystymme olemaan parempia ja kilpailukykyisempiä yhdistämällä resursseja viisaasti. Onko muutoksella vaikutuksia yhteistyökuvioihin? –Ainakaan lyhyellä tähtäimellä ei. Osakkuutta Lännen Mediassa tai Kärkimediassa ei ole mitään syytä lähteä tarkastelemaan uudelleen tämän takia. Miksi Almassa tehdään nyt isoja muutoksia? –Kaikki johtuu varmasti perimmiltään markkinadynamiikasta. Meidän toimialalla muutokset ovat tarpeen, että pysyy kehityksen kärjessä. Mistä kyse: Alma Media yhdistää 1. huhtikuuta alkaen kaksi liiketoimintayksikköään, Alma News & Lifen sekä Alma Regionsin. Uusi yksikkö kustantaa muun muassa Aamulehteä , Satakunnan Kansaa , Iltalehteä ja paikallislehtiä. Yleisö: Tavoittaa viikossa 2,6 miljoonaa kuluttajaa ja 69 prosenttia suomalaisista. Aamulehti ja digitaalinen Alma-verkosto tavoittavat 95 prosenttia Tampereen markkina-alueen ihmisistä. Aamulehden maksullista uutissovellusta käyttää jo yli 40 000 ihmistä, ja digitaaliset tilaukset kasvoivat viime vuonna 40 prosenttia. Jo joka kolmas suomalainen netinkäyttäjä lukee Aamulehteä vähintään kuukausittain. Johto: Uuden yksikön johdossa aloittaa Kari Kivelä. Lehtien linjasta vastaavat entiseen tapaan päätoimittajat, Aamulehdessä Jussi Tuulensuu, Satakunnan Kansassa Tomi Lähdeniemi ja Iltalehdessä vasta valittu Perttu Kauppinen (vt.) Avainlukuja: Vuoden 2017 pro forma liikevaihto 151 miljoonaa euroa, pro forma oikaistu liikevoitto 16,6 miljoonaa. Digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta 22 prosenttia. Työllistää kokopäiväisesti noin 600 henkilöä. Osa-aikaisia lehdenjakajia 770.