Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Yli 20 euron liittymä oli tarjolla 2,90 eurolla – Elisan puhelinmyyjät soittivat Moi Mobiilin asiakkaille ilman asiakkaiden lupaa

Viestintävirasto on antanut Elisalle huomautuksen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikiellon rikkomisesta. Elisa on markkinoinut matkapuhelinliittymiä Moi Mobiliin asiakkaille ilman asiakkaiden lupaa. Viraston mukaan Elisa on markkinoinut kännykkäliittymiä kilpailevan operaattorin asiakkaille siten, että lupaa liittymien markkinointiin on pyydetty muita tuotteita koskevan markkinointipuhelun aikana. Viestintäviraston mukaan menettely ei ole lainmukainen. Virasto korostaa, että matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointi on sallittua vain kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä. Elisa on jo aiemmin luvannut korjata tapansa, mutta viraston mukaan Elisa ei ole kaikin osin pitänyt kiinni lupauksestaan. Moi Mobiilin mukaan Elisa kalastelee sen asiakkaita poikkeuksellisen aggressiivisesti. –Noin vuosi sitten saimme asiakkailtamme ensimmäisiä viestejä siitä, että Elisa lähestyy heitä ja tekee kovia tarjouksia saadakseen heidät vaihtamaan operaattoria, kertoo Moi Mobiilin toimitusjohtaja Petri Lahtinen . Lahtisen mukaan hän ei aiemmin törmännyt uusille asiakkaille myönnettyihin 90 prosentin alennuksiin. Tarjouksen saaneita asiakkaita alhaiset hinnat ovat ilahduttaneet, mutta Moi Mobiilin johto on ihmeissään. –Alalla on ollut tapana, että uudet asiakkaat saattavat saada 10–30 prosentin alennuksen, mutta tässä liikutaan kokonaan eri suuruusluokissa. Suurilla alennuksilla Lahtinen viittaa esimerkiksi siihen, että Elisa on tarjonnut 22,90–24,90 euron hintaista 4G Tarkka -liittymäänsä Moin asiakkaille 2,9 euron kuukausimaksulla. Lisäksi asiakas on saanut 20 euron lahjakortin, jos hän on tarttunut tarjottuun kahden vuoden sopimukseen. –Tuo menee alle omakustannushinnan. Samaa hintaa ei tietääkseni ole tarjolla Elisan vanhoille asiakkaille eli he maksavat meihin kohdistetun kampanjan. Soittoja alaikäisille Moin asiakkaat ovat kertoneet Elisan puhelinmyyjien soittaneen myös alaikäisille. –Puhelinmyyjät ovat niin ikään vähätelleet palvelumme nopeutta. Ymmärrän toki reilun kilpailun, mutta tässä on kysymys jostain ihan muusta. –Useat asiakkaamme ovat kertoneet Elisan myyjien todenneen, että tavoitteena on Moin poistaminen markkinoilta. Osittain valtion omistaman yrityksen toimintaa on vaikea ymmärtää. Moi Mobiililla ei ole ollut vastaavia ongelmia muiden kilpailijoiden kanssa. Lahtisen mukaan Moi Mobiilin nettoasiakasmäärä on kasvanut koko ajan. Nyt liittymiä on yli 50 000. Se on menettänyt asiakkaita Elisalle, mutta toisaalta se on saanut asiakkaita Elisalta. –Moni sanoo vaihtaneensa meille, koska he eivät voi hyväksyä Elisan toimintaan. Lahtinen ei halua antaa tarkkoja lukuja Moi Mobiilin taloudesta vuodenvaihteessa päättyneeltä tilikaudelta. Ne tulevat aikanaan julkisiksi. Yhtiö aloitti huhtikuussa vuonna 2016. Ensimmäisen tilikauden kahdeksan kuukauden liikevaihto oli 621 000 euroa ja liiketappio 453 000 euroa. –Viime vuonna liikevaihto melkein kymmenkertaistui ensimmäisestä vuodesta. Tänä vuonna tavoitteena on kahdeksannumeroinen liikevaihto. Elisa lupaa korjauksia Liiketoimintajohtaja Antti Ihanainen Elisalta sanoo, että yhtiö kunnioittaa Viestintäviraston päätöstä. –Korjaamme markkinointikäytäntömme siltä osin kuin siinä on ollut virheitä. Käsityksemme mukaan olemme noudattaneet Suomen yleistä tapaa, jota kaikki operaattorit ovat noudattaneet telemarkkinoinnissa 6–7 viime vuoden ajan, Ihanainen toteaa. Ihanaisen mukaan Elisa ei ole ottanut Moi Mobiilia silmätikukseen. Elisalla ei myöskään ole tarvetta pelata uusinta kilpailijaansa pois markkinoilta. Ihanaisen mukaan Elisalla on koko ajan kymmeniä erilaisia tarjouksia eri asiakkaille. Moi Mobiilin asiakkaille suunnattu tarjous on yksi muiden joukossa. Ihanainen sanoo, että yhtiön tapana ei ole kommentoida yksittäistä tarjousta tai sitä, miksi se antaa jopa 90 prosentin alennuksia. –Suomen mobiilimarkkina on tällä hetkellä hyvin vilkas. Muutos tapahtui viime kesänä. Kilpailu asiakkaista on kovaa. Yhdestä tuotteesta saattaa olla useita hintoja kilpailun takia. Ihanainen tyrmää ajatuksen, että Elisalla olisi tarvetta vähätellä tulokasta. –Siitä ei ole meille mitään hyötyä. Jos jotain tällaista on tapahtunut, se on yksittäistapaus. Telemarkkinointia tekee Elisalle sen kokonaan omistama tytäryhtiö, joka soittaa puolestamme vuodessa noin kuusi miljoonaa puhelua. Niistä jokainen nauhoitetaan laadun varmistamiseksi. Jos virheitä ilmenee, ne korjataan. –Meillä on myyjille yksiselitteiset ohjeet, joiden mukaan kilpailijoiden toiminnan arvostelu on kiellettyä. Perustettu: 21.4.2016 Toimiala: Puhelinoperaattori Verkko: Ei ole omaa verkkoa, vuokraa DNA:n verkkoa. Liittymien määrä nyt: Yli 50 000. Liikevaihto: 621 000 euroa (kahdeksan kuukautta vuonna 2016) Omistajat: Suomalaisia sijoittajia ja sijoitusyhtiöitä sekä perustajat Petri Lahtinen, Tore Teir (hallituksen puheenjohtaja), Kalle Vuoristo, Teemu Mäkitalo, Ulla Koivula, JP Virtanen ja Juha Koivuniemi. Näin sanoo laki Kännykkäliittymien markkinointia ohjaa lakia sähköisen viestinnän palveluista. Laissa (201 §) todetaan sanasta sanaan, että "matkaviestinverkon puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä". llmeisesti Elisa…haluaa meidät…pois markkinoilta. Petri Lahtinen Toimitusjohtaja, Moi Mobiili