Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Mopoauton ja pienen henkilöauton turvallisuudessa on neljän tähden ero – se on suunnilleen samankokoinen kuin ero elämällä ja kuolemalla

Olen kohtuullisen kokenut mopoautomies. Kilometrejä on toki alla vähemmän kuin monella 16-vuotiaalla, mutta enemmän kuin useimmilla ikätovereillani. Olen koeajellut työni puolesta pari uutta mopoautoa ja perhetaloudellisen asemani puolesta käytettyjä menopeliä. Viime päivinä olen korjaillut viisi vuotta vanhaa mopoautoa. Se ottaa aavistuksen päähän, koska perheemme teini-ikää lähestyvää japanilaisfarmaria ei tarvitse korjailla. Video mopoauton törmäystestistä (teksti jatkuu videon alla) Tiedän siis kohtuullisen hyvin, millainen mopoauto on. Se on parasta, millä teini voi nyt itsenäisesti kulkea. Se hakkaa oman teinivuosieni menopelin Massey Ferguson 165:n helpohkosti, vaikka Massikka kyllä kulki ripauksen kovempaa, kunhan muisti vetää Multi-Power-ylivaihteen päälle. Mopoauto on myös kevyt, heikkorakenteinen, turvaton ja ominaisuuksiinsa nähden käsittämättömän kallis. Kun mopoautossa soittaa stereoita kovaa, sen muovikuoret tärisevät yhtä kovaa kuin konemuovin alla säksättävä moottori, vaikka jälkimmäisestäkin tulee mieleen merikarvialainen keskimoottoripaatti. Pari viikkoa siten kerrottiin, että liikenne- ja viestintäministeriö aikoo mahdollistaa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla jo ensi vuonna. Suunnitelmasta kirjoiteltiin myös viime kesänä ja ajatus on heitetty ilmoille tasaiseen tahtiin vuosien ajan. Nyt asia on kuitenkin paljon pidemmällä kuin koskaan ennen. Nuorille on siis luvassa tavallinen henkilöauto, jonka nopeus rajoitetaan alhaiseksi. Muutos on kuitenkin kaikkea muuta kuin tekemistä vaille valmis. Avoimia kysymyksiä ja ratkaistavia asioita on niin paljon, että lakimuutoksen aikataulu kuulostaa kunnianhimoiselta. Muutoksia lienee tiedossa esimerkiksi tieliikennelakiin, ajoneuvolakiin, ajokorttilakiin ja verolakiin. Autoon ja sen ominaisuuksiin liittyviä yksityiskohtiakin on ratkaisematta vielä iso kasa, joten vielä ei välttämättä kannata autokaupoille lähtöä suunnitella. Auki olevista asioista lisää huomisessa Satakunnan Kansassa . Aikataulu ja lopputulos saattavat muuttua, mutta joka tapauksessa ministeriön suunnitelmaa on helppo kannattaa. Sen lähtökohta on lisätä alle 18-vuotiaitten kuljettajien turvallisuutta. Turvallisuusmuutos olisi kiistaton, sillä mopoauto on kyydissä oleville verrattain turvaton, vaikka asiaa miten päin pyörittelisi. Kun Euro NCAP teki mopoautojen törmäystestin, oli tulos lähinnä surullinen. Kolaritesti tehtiin L7e-luokan nelipyörillä. Ne poikkeavat hieman Suomessa mopoautoina käytetyistä L6e-luokan nelipyöristä. Ero on kuitenkin niin pieni, että tulokset kertovat oleellisen mopoautojen turvallisuudesta. Lähes kaikki nelipyörät saivat testissä tasan yhden tähden arvoisen tuloksen. Euro NCAP teki vastaavan testin Toyota iQ:lla, joka on suunnilleen mopoauton kokoinen, mutta silti oikea auto. Toyota sai arvosanaksi täydet viisi tähteä. Tässä tapauksessa ero yhden ja viiden tähden välillä on valtava. Se on suunnilleen samankokoinen kuin ero elämällä ja kuolemalla. Kirjoittaja on uutispäällikkö sekä mopoautoilevan nuoren isä ja huoltopäällikkö. Tässä tapauksessa ero yhden ja viiden tähden välillä on valtava. Se on suunnilleen samankokoinen kuin ero elämällä ja kuolemalla.