Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Suomalaisäidin patjakeksintö myyntiin, liikevaihtotavoite jopa 40 miljoonaa euroa lyhyessä ajassa – "Tavoite on kova, mutta realistinen"

Helsinkiläisen perheenäidin Hanna Sissalan keksimä tuudittava patja LullaMe on käynyt viimeisen vuoden aikana läpi monta vaihetta. Mukaan on mahtunut alkuvuodesta 2017 noin 300 000 euroa kerännyt sijoittajakierros, jonka avulla patjan kehitystä jatkettiin saatujen asiakaskokemuksien perusteella valmiiksi tuotteeksi. Myös aikaisemmin täysin käsin valmistettu patja on muuttunut sarjatuotannolliseksi. Yli vuoden uurastamisen jälkeen patja on viimein muokkautunut keksinnöstä valmiiksi tuotteeksi. Lue myös: Sijoittajat villiintyivät suomalaisäidin keksinnöstä: Kahdessa päivässä melkein 300 000 euroa Lue myös: Suomalaisäidin keksintö viedään käsistä – auttaa vauvaa nukahtamaan Sissala kertoo, että ennen kuin patja tuli myyntiin verkkokauppaan sekä jälleenmyyjille, patjat toimitettiin sitä jonottaneille. Sissalan mukaan patjaa jonotti yhteensä noin 130 henkilöä seitsemästä eri maasta, joista kaukaisimmat tilaukset olivat Etelä-Koreasta ja Uudessa Seelannissa. –Toki osa vauvoista, joille patja oli tilattu, oli ennättänyt kasvaa jo niin isoksi, että ei tarvetta enää ollut. Kokonaisuudessaan toimitimme jonottajille muutama kymmenen patjaa, Sissala kertoo. Sen lisäksi, että patjaa myydään LullaMe:n verkkokaupassa, yritys on neuvotellut jälleenmyyntisopimuksen muutaman kotimaisen yrityksen kanssa. Sissala kertoo, että kiinnostuneita jälleenmyyjiä on noin 50 maasta. –Olemme kuitenkin päättäneet myydä patjaa ensi Suomessa ja laajentaa siitä sitten Ruotsiin ja siitä edelleen muihin maihin, Sissala kertoo yrityksen laajentumissuunnitelmista "Kaikki on muutettu" Vaikka patjan lopullinen ulkoasu ei erotu ensimmäisestä asiakkaille toimitetusta kehitysversiosta, on siinä muuttunut kaikki ja sen myötä patja on saanut paljon kiitosta laadukkaasta ulkoasusta sekä parannelluista toiminnoista. –Voi kuulostaa hassulta, että vaikka kyse on patjasta, on sen suunnittelu vaatinut paljon työtä. Erityisesti kysymykset, kuten turvallisuus, kuinka kangas saadaan osaksi mekaniikkaa, ja kuinka tuotteesta saadaan mahdollisimman hiljainen, ovat vaatineet suunnittelua. Kyseessä on aika hi-tech-tuote, Sissala toteaa. Merkittävimmän uudistukset ovat ajastin ja kaukosäädin, jolla voidaan säädellä myös nopeutta. –Vaikka tuotekehitystä on tehty Helsingin Vallilassa sijaitsevassa toimistossamme todella paljon, ovat ajastimen ja kaukosäätimen lisääminen lähtöisin prototyyppiä kokeilleiden vanhempien kokemusten ja ehdotusten pohjalta, Sissala kertoo. Tavoitteet korkealla Vuonna 2018 LullaMe:n on tarkoitus myydä kuluttajille 1 000 patjaa. Lähivuosien tavoitteet ovat kuitenkin reilusti tätä korkeammalla. –Jos katsomme esimerkiksi viiden vuoden päähän, on yrityksen tavoitteena yltää 20, jopa 40 miljoonan euron liikevaihtoon, Sissala kertoo. Sissalan mukaan tavoite on kova, mutta realistinen. Yrityksen kasvun myötä myös henkilöstömäärä on kasvanut –Tammikuussa LullaMe työllisti viisi henkilöä. Tällä hetkellä meitä on yhteensä yhdeksän, joista kaksi työskentelee osa-aikaisena, Sissala kertoo.