Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Purku-uhan alla olevaa tavara-asemaa puolustettiin mielenilmauksella Tampereella – Viranomaiset neuvottelevat tänään kiistellyn rakennuksen kohtalosta

Tavara-aseman puolustajat kokoontuivat perjantaiaamuna Tampereen Frenckellin virastotalon edustalle mielenilmaukseen. Tavara-aseman kohtalosta järjestetään tänään viranomaisneuvottelu, jossa valmistellaan uutta asemakaavaa kiistellylle alueelle. Alustavassa asemakaavaluonnoksessa vanha tavara-asema puretaan ja alueelle rakennetaan 7–8 kerroksinen kerrostalo. Sen sijaan toinen kiistelty rakennus Morkun talo jää suunnitelmassa paikoilleen ja sitä kunnostetaan. Katso, videolta, miltä mielenosoituksessa näytti ja miten tavara-aseman tilanne pitäisi mielenosoittajien mielestä ratkaista: Mielenilmaukseen osallistui kymmenkunta henkilöä ja paikalla oli saman verran median edustajia. Tavara-aseman puolustajat olivat varustautuneet kylteillä, ja pakkasaamussa kaikuivat "Tavara-asema säilytettävä!" ja "Kuka päättää Tampereella?" -huudot. Salatut suunnitelmat Paikalla olivat myös Tampereen kaupunginvaltuutettu Sinikka Torkkola (vas.) ja Tampereen vasemmiston puheenjohtaja ja varavaltuutettu Jouni Sirén , jotka kritisoivat päätöksentekoa läpinäkyvyyden puutteesta. –Päätös on tehty jossain mystisessä ohjausryhmässä, jonka muistiot eivät ole julkisia. Sen sijaan missään poliittisessa päätösvaltaisessa elimessä ei ole tehty päätöstä siitä, että Ratapihankatu vedettäisiin suoraan ja tavara-asema purettaisiin. Meidän ensisijainen vaatimuksemme on, että suunnittelussa pitää olla mukana myös sellainen linjaus, jossa sekä Morkun talo että tavara-asema säilytettäisiin, Torkkola sanoo. –Aiemmin tavara-asemasta on puhuttu nimenomaan liikenteellisenä ongelmana, mutta yhtäkkiä tilalle ollaan rakentamassa 8-kerroksista tornia. Siitä ei ole puhuttu yhdyskuntalautakunnassa missään vaiheessa puolella tavullakaan, Sirén jatkaa. Ei mikään miljardi-investointi Torkkolan mukaan paras vaihtoehto olisi, jos Ratapihankatu saataisiin kulkemaan tavara-aseman ja ratapihan välistä poistamalla yksi raidepari, etenkin, kun koko ratapihaa on suunniteltu siirrettäväksi toisaalle. Yhtenä ehdotuksena on myös ollut, että Vellamonkatu suljettaisiin autoilta ja kevyt liikenne menisi tavara-aseman alle tunneliin. Vasemmistoaktiivit muistuttavat, että Tampereen kokoiselle kaupungille pari miljoonaa ei ole suuri investointi. Aamulehden saamassa Tampereen kaupungin valmisteluaineistossa tavara-aseman purkamisen ja Morkun talon korjauksen alustaviksi kustannuksiksi on arvioitu yhteensä 1,5–1,6 miljoonaa euroa. Valmisteluaineistossa selvitettiin myös vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa molemmat rakennukset olisivat saaneet jäädä, mutta tällöin kustannukset olisivat nousseet arviolta 3,9 miljoonaan euroon. Sirénin mielestä tavara-aseman ja Morkun talon kehittäminen pitäisi nähdä liikenneinvestointina. –Jos Amuritunneliin ja Näsikallion eritasoliittymään löytyy kymmeniä miljoonia euroja, niin on kummallista, ettei tähän asiaan olla valmiita laittamaan muutamaa miljoonaa. Viinikan liittymän ja Rantatunnelin yhdistävä Ratapihankatu on keskustan tärkeimpiä pääväyliä. Tällä hetkellä tavara-aseman ympäristö on yksi Tampereen sekavimmista liikennesumpuista, sillä Ratapihankatu joutuu väistämään tavara-asemarakennusta tekemällä mutkan. Tavara-asema on suojeltu rakennus. Edellinen kaupunginhallitus ei myöntänyt 3,2 miljoonan euron lisämäärärahaa rakennuksen siirtämiseen.