Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Auton teippaus on puolet halvempaa kuin maalaaminen: "Kyllä tämä huomataan liikenteessä"

Nyt on vaikea sanoa, kumpi säteilee enemmän: Toyota Auris uudessa yliteipatussa kuosissaan vai auton omistaja, yrittäjä Minna Nousiainen . Entinen peruspunainen Auris on nyt kauttaaltaan teipattuna helmenvalkoisen kiiltävä, hillityn tyylikäs perheauto. Tosin koriin on jäänyt pinkkejä "maaliroiskeita", mutta aivan tarkoituksella. Nousiainen aikoo käyttää autoaan oman yrityksensä liikkuvana mainostelineenä. Toyotan on tarkoituskin näkyä ja herättää huomiota. Ja juuri niin siinä kävikin: –Pinta on kuin uusi. Ihan kuin ajaisi uudella autolla, ja kyllä tämä huomataan liikenteessä, Nousiainen summaa kokemuksiaan viikon kuluttua Toyotansa luovutuksesta. –Auris on jo kymmenen vuotta vanha. Mikään takuu ei enää olisi sen lakka- ja maalivirheitä korvannut. Suomen ilmasto kohtelee autoja säälimättömästi. Kura, loska, tiesuola ja bitumi kertyvät talven aikana maalipintaan, josta irtokivet vielä iskevät värin rikki. Korin ja ulkovärin kestävyyttä voi parantaa pesemällä ja vahaamalla auton säännöllisesti ja paikkaamalla kiveniskemät heti, kun niitä ilmaantuu. Monet värit, esimerkiksi punainen tai tummansininen, menettävät väistämättä kiiltoaan auringonvalon ja auton ikääntymisen seurauksena. Haalistuneen korin korjaus teippaamalla ei välttämättä tule mieleen ensimmäisenä. Sillä on kuitenkin etunsa, sillä teippaus on nopeaa ja suhteellisen edullista. Lisäksi se on mahdollista myös peruuttaa. Jos väriin kyllästyy tai tarpeet muuttuvat, teipit voi poistaa tai vaihtaa. –Koko auton teippaus vie aikaa 3–4 päivää, vähän auton koostakin riippuen. Lämmittämällä teipit saa irti työpäivän aikana, Nousiaisen auton teipannut yrittäjä Tapani Nömmik kertoo. Teippi leikataan 150 senttiä leveästä rullasta. Pikkuautoon tarvitaan 15–20 metriä materiaalia. –Teippaukset ovat koko ajan yleistymässä. Hinta riippuu tarvittavien pohjatöiden määrästä, mutta kyllä se keinona noin puolet halvempi on kuin auton maalaus, Nömmik arvioi. Aurisin kokoisen auton yliteippaus maksaa hänen yrityksessään Manseteipissä Kangasalla noin 1 800 euroa. Erikoistulosteet kuten Aurisin pinkit maaliroiskeet laskutetaan erikseen. Alan yritysten hinnastoissa henkilöauton teippauksen ilmoitetaan maksavan 1 500–4 000 euroa. Tapani Nömmikin mukaan kiinnostus teippifiksausta kohtaan nousee koko ajan. Suomessa toimii jo kymmeniä alan yrityksiä. Palveluja käyttävät varsinkin yritykset kuten rakennusliikkeet, mainostoimistot, ravintolat ja kiinteistönvälittäjät. Maan tunnetuin teippibrändi lienee Huoneistokeskuksen oranssi. Lisäksi teipataan viranomaisten kalustoa, nostureita, kuorma-autoja, jopa veneitä ja raitiovaunuja. Mihin tahansa pintaan teippiä ei voi kiinnittää. Kuten kaikessa päällystämisessä, pohjatyöt on tehtävä kunnolla. –Auto pestään huolella, ja lakka- sekä maaliviat hiotaan ja tasoitetaan. Esimerkiksi tässä Toyotassa katto ja konepelti jouduttiin hiomaan kokonaan, Nömmik kertoo. Läpivärjätty teippi kätkee vanhan maalin ja tasoitteet alleen täysin. Vanha maalipinta näkyy vain oven karmeissa, palkeissa ja kynnyksissä, kun ovet tai takaluukku avataan. Teippipinnan etuihin kuuluu, että se hylkii vettä ja likaa kuin vastavahattu auto. Jos mukana on vielä kiiltoväri kuten nyt helmenvalkoinen, sen kirkkaus säilyy jopa paremmin ja ainakin vähemmällä työllä kuin vastaavassa maalipinnassa. Joitakin teippilaatuja voi myös vahata. Vaikka materiaali onkin lujaa ja kestävää, jatkuvaa harjallista pesua yliteipatuille pinnoille ei suositella. Varsinkin kirkkaiden liuotinväritulosteiden sävyt säilyvät varmimmin, kun autoa käytetään harjattomissa pesuissa eikä tulosteita puhdisteta muutenkaan hankaamalla voimakkaasti. Ennen talven tuloa auto kannattaa pestä ja vahata huolellisesti. Vaha suojaa lialta ja tiesuolalta, helpottaa pesuja vastedes ja vähentää uudelleenmaalauksen tai yliteippauksen tarvetta. Pesun ja vahauksen voi tehdä itse tai jättää ammattilaiselle. Auton pinnasta huolehtiminen estää lian pinttymistä ja korin ruostumista. Erityisen huolellisesti pitää pestä ja kuivata kynnykset, kotelot, oven reunat ja takaluukun saumat. Pesetä myös alusta säännöllisesti, jotta auton alle ei kerry suola- ja likakerrosta. Pesuri voi rikkoa Moottoritilan perusteellinen pesu on aina ammattilaisen työtä. Likaa, rasvaa ja kuraa voi moottorin päältä pyyhkiä itsekin, mutta voimakkaita liuottimia tai painepesuria ei saa käyttää. Painepesuri toimii hyvin vanteiden ja pyöräkoteloiden puhdistuksessa. Apuna voi käyttää liuotinaineita.