Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Kullanarvoinen neuvo autoa erämaksulla ostavalle: Pienellä kirjoitettu miina voi räjähtää käsiin

Hybridi, sähkö tai kaasu. Robottiominaisuudella tai ilman. Autot ja autoilu menevät teknisesti kovaa vauhtia eteenpäin, mutta myös autoiluun liittyvät isot periaatteet, kuten omistaminen muuttuvat. –Yhteiskäyttö ja kuukausimaksuisuus yleistyvät. Autoon ei tulevaisuudessa haluta sitoa rahaa. Erilaisia vaihtoehtoja tulee nyt paljon lisää ja niitä myös käytetään, toteaa Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen . Aiemmin vakuutusyhtiön johtotehtävissä toiminut Viitanen antaa yhden neuvon. Se koskee sekä yritys- että henkilöasiakkaita. –Kannattaa lukea pienellä kirjoitettu teksti. Mitä hinta ja sopimus lopulta kattavat? Onko käsirahaa, mikä on viimeinen erä, kuinka pitkäksi aikaa joutuu sitoutumaan ja kuinka sopimuksesta pääsee irti. Helppo ja edulliselta näyttävä sopimus voi pahimmillaan olla miina. Viitanen määrittelee Fleet Innovationin palveluyhtiöksi, joka ottaa hallintaansa yrityksen koko ajoneuvohallinnan. Se myy palvelua, jolla hoidetaan yrityksen autoiluun liittyvä työ, eräänlainen meklarointi. Asiakas eli yritys voi valita leasingin tai auton omistamisen sen mukaan mikä on edullisinta. Fleetin vastuulla on nyt noin 4 500 autoa. Sen asiakkaat ovat perhe- ja pörssiyhtiöitä. Yrityksen liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa. Yhtiö on perustettu kymmenen vuotta sitten, mutta nyt se ottaa kovia kasvuloikkia pääkaupunkiseudulta kohti pohjoista kasvukeskus kasvukeskukselta. Fleet on tähän asti hoitanut esimerkiksi Tampereen alueen etänä Hämeenlinnasta, mutta jatkossa se perustaa toimipisteen Pirkanmaalle. Alennukset asiakkaalle Viitanen kuvaa yhtiötä autoilun varainhoitajaksi. Se kilpailuttaa auton oston ja myynnin, polttoaineet ja kaikki palvelut asiakasyrityksen puolesta. Asiakas tekee sopimuksen suoraan esimerkiksi rengasliikkeen kanssa, jolloin kaikki alennukset ja hyvitykset kohdentuvat suoraan asiakkaalle. –Tämä sisältää myös auton myynnistä saadun tuoton, täysimääräisenä. Tässä tapauksessa asiakas on siis työntekijän työnantaja, ei työsuhdeautolla ajava työntekijä. Työntekijän kustannus määräytyy auton hinnan ja siitä laskettavan verotusarvon perusteella. Auton luovutusvaiheessa perinteinen leasingyhtiö saa suuren potin. Viitasen mukaan jäännösarvo, joka on sovittu ennalta asiakkaan kanssa, on todellisuudessa huomattavasti suurempi. Hyöty jää leasing-yhtiölle. Otetaan esimerkiksi huoltoleasingilla oleva VW Passat. Sen hankintahinta on 40 000 euroa. Auton pitoaika on 36 kuukautta ja jälleenmyyntiarvoksi sovitaan 20 000 euroa. –Kun auto myydään 36 kuukauden jälkeen pois, auton todellinen myyntihinta on helpostikin 3 000 euroa korkeampi. Se menee leasingyhtiön taskuun. Viitanen uskoo, että yritysautojen omistus yleistyy ensi vuoden alussa käyttöönotettavan uuden kirjanpitokäytännön (IFRS16) takia. Autoilussa se tarkoittaa, että kaikki vuokrasopimukset merkitään taseeseen. Aiemmin huoltoleasing (=vuokraus) on ollut taseen ulkopuolella, joten se on keventänyt auton ottaneen yhtiön tasetta. –Näin ollen omistamista, osamaksua ja rahoitusleasingiä kohdellaan samalla tavalla kuin huoltoleasingiä tai toisinpäin. Asiakkaat valitsevat entistä enemmän omistus- ja rahoitusautoja kustannustehokkuutensa ansiosta. Näin asiakas saa itselleen esimerkiksi auton myynnistä tulevat hyödyt. Fleet kasvoi viime vuonna noin tuhannella autolla. –Merkittävä osa vastuullemme tulleista autoista on muuta kuin huoltoleasingiä. Omistusmuodon muutoksen suunta näkyy jo nyt. Lisäksi dieselautojen määrä on laskenut. Autoja hankitaan enemmän kuin aiempina vuosina. Hybridi- ja kaasuautot yleistyvät kovaa vauhtia, ja dieselin osuus laskee. Perustettu: 2007 Omistajat: Sijoitusyhtiöt Vekka Invest ja Tenendum yli 65 prosenttia, Sakari Viitanen 10 prosenttia ja loput henkilöstöllä. Liikevaihto 2017: Arvio 30 miljoonaa euroa. Liiketulos 2017: Arvio: tappiollinen. Henkilöstö: 14 Vastuulla olevat autot: 4 500. Toimipisteet: Espoo ja Hämeenlinna