Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Näin Spotify valitsee sinulle musiikin: etsii suosikkibiisejäsi jopa yli kahdelta miljardilta soittolistalta

Joka viikko yli 100 miljoonaa musiikin suoratoistopalvelu Spotifyn käyttäjää saa kuultavakseen itselleen henkilökohtaisesti kuratoidun Discover Weekly -listan. Olen yksi heistä ja – myönnetään – täysin koukussa tähän toistuvaan soittolistailotteluun. Spotifyn algoritmi valikoi muun muassa palvelusta kuuntelemani musiikin perusteella viikoittain 30 sellaista kappaletta, joista voisin pitää. Lista pärähtää näkyviin ja kuuluviin joka maanantai. Kuuntelen paljon klassista poppia ja rockia, folkia, soulia sekä indie-rockia. Discover Weekly -listan joukosta löytyy yleensä vähintään kolme kappaletta, jotka lisään varsinaiselle suosikkikappalelistalleni myöhempää käyttöä varten. Tällä viikolla musiikkimakuani hellittiin muun muassa Cheap Trickillä, José Gonzálesilla , Joni Mitchellillä , Joy Divisionilla ja The Holliesilla. Grant Hartiakin muistettiin tarjota heti hänen poismenonsa jälkimainingeissa. Ja kas, olinkin unohtanut, että Ryan Adamsin Whiskeytown-yhtye teki 1990-luvulla live coverin Fleetwood Macin Dreams -klassikosta. Se ei päätynyt jatkokäyttöä varten kappalelistalle, mutta tuntui silti mukavalta muistutukselta. Osumatarkkuus yleensä hyvä, mutta hutejakin tulee Musiikin suurkuluttajille – ja miksei muillekin – Spotifyn yksilöllisesti räätälöidyt soittolistat ovat kuin jokaviikkoinen lahjapaketti. Usein niistä riittää uuden löytämisen iloa ja jatkotutkistelun aihetta niin uutta etsiville kuin niille, jotka kokevat jo tietävänsä popmusiikista kaiken olennaisen. Tyylillisesti osumatarkkuus vaikuttaa olevan yllättävän hyvä, vaikka toki hutejakin aina mahtuu mukaan. Lisäksi Spotifyssa voi nauttia Your Daily Mix -listoista, joihin on niputettu tietyn tyylistä musiikkia. Tällä viikolla minulle on luotu listat grungesta ja hevistä, vaihtoehtocountrysta, jenkki-indiestä ja 1960-luvun klassikoista. Myös albumisuosituksia riittää. Rufus Wainwrightin kuuntelun perusteella Spotify päätti ehdottaa minulle muun muassa Richard Hawleyn Lady’s Bridgeä (2007) ja The Divine Comedyn Foreverlandiä (2016). Ensin mainittu levy oli ennestään tuttu, jälkimmäinen ei. Kätevä on myös perjantaisin ilmestyvä Release Radar, jossa algoritmi pitää kuulijaa kartalla tätä oletettavasti kiinnostavista uutuusjulkaisuista. Viikonlopuksikin on siis aina luvassa uusia löytöjä. Mitä enemmän kuuntelee, sitä tarkempia suosituksia tarjotaan Mutta mihin Spotifyn biisinvalintasysteemi oikein perustuu? Algoritmin kehittäjä on 36-vuotias newyorkilainen ohjelmistoinsinööri Edward Newett . Hän avasi sen toimintamallia brittiläiselle Wired -lehdelle alkuvuodesta. Discover Weekly perustuu pitkälti Spotifyn käyttäjien luomaan yli kahteen miljardiin soittolistaan. Algoritmi analysoi kaiken tämän datan. Jos algoritmi esimerkiksi havaitsee, että tietyllä soittolistalla on kaksi suosikkikappalettasi ja kolmas, johon et ole vielä kuunteluhistoriasi perusteella tutustunut, se lisää sen viikkolistaasi. Samalla Spotify yrittää mallintaa jokaisen käyttäjän kuuntelutottumuksia, kuten esimerkiksi sitä, millaisia sovelluksia he käyttävät ja mitä artisteja seuraavat. Algoritmi siis yrittää ikään kuin jäljitellä Spotify-käyttäjien makua luoden näin ”juuri sinulle sopivan kappalevalikoiman” joka viikko. ”Mitä enemmän kuuntelet musiikkia, sitä paremmiksi Discover Weeklyn suositukset muuttuvat”, Newett lupasi haastattelussa. Kuuntelinko taas liikaa "väärää" musiikkia? Suomalaisilta musiikkidiggareilta ja -ammattilaisilta Spotifyn salapoliisin lailla toimiva algoritmi saa pääosin kehuja. Iskelmä-radion Aamuklubin tuottaja Antti Granlund kertoo pitävänsä vaihtuvasta soittolistasta. –Ainoa hieman huonompi juttu on se, että kun soitan myös lasten suosikkeja, Spotify tarjoaa minulle välillä ihan hölmöjä biisejä. Ja yhteen aikaan, kun minulla oli tällainen Ota suomiräppi haltuun -projekti, Discover Weekly -lista muuttui ihan kuuntelukelvottomaksi. Mutta kyllä se sitten palautui, kun alkoi taas kuunnella omia lemppareita. Sama ongelma ilmeni Spotifyn aktiivikäyttäjällä, festivaalioperaattori Lasse Hytösellä . –Jos kuuntelen musiikkia, jota en kuuntele yleensä, se sekoittaa listan ja tuo sinne ”väärää” musaa, jota en haluaisi mukaan sotkemaan tunnelmaa. Kun esimerkiksi kuuntelin Chris Cornellin kuoleman aikoihin paljon Soundgardenia, oli Discover Weekly muutaman viikon ”sekaisin” rockista. Ehkä itse käytän sitä väärin, ja pitäisi kuunnella genrekohtaisia artistiradioita ja soittolistoja enemmän. Yksityinen istunto ratkaisuna Onneksi näihinkin ongelmiin on ratkaisu: esimerkiksi lasten suosikkeja voi kuunnella yksityisen istunnon tilassa, jolloin ne eivät sotke viikoittaisen soittolistan tarjontaa. Soundin päätoimittaja Mikko Meriläinen innostuu kehumaan Discover Weeklyä jopa korvaamattomaksi. –Joka maanantai kuuntelen läpi ja poimin parhaat kappaleet talteen erilliselle soittarille, jossa onkin jo satoja biisejä. Ja Family-tilin avulla lasten tai vaimon kuuntelut pysyvät poissa algoritmejä sotkemasta. Lisäksi Daily Mixejä tulee kuunneltua aina, kun ei keksi, että mitähän sitä kuuntelisi, hän selvittää. AD Jukka Kujansivulle Discover Weekly taas on työpäivän taustamusageneraattorina ”täysin nero”. Tosin hän kertoo, että sisällä lymyävä nostalginen musanörtti kaipaa sitä aikaa, jolloin löytämisen riemu oli suurempi. –Ensin kaivettiin jokin piskuinen zine toiselta puolelta maailmaa, josta luettiin kummallisista bändeistä, joiden levyjä etsittiin vuosikausia hämyisten levykauppojen kellareista ja katalogeista. Ja kun vihdoin saatiin ne levyt käsiin ja levylautaselle, oli riemu täydellinen. Nykyään riemua taas kelvannee repiä siitä, että suunnaton levyvalikoima ja henkilökohtaiset suositukset ovat vain muutaman klikkauksen päässä – olit sitten tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen äärellä. Perustettiin Ruotsissa lokakuussa 2008. Musiikin suoratoistopalvelussa on tarjolla yli 30 miljoonaa kappaletta. Spotifyn kilpailijoita ovat muun muassa Apple Music , Amazon , Tidal ja Deezer . Spotifyssa on tarjolla sekä ilmaisversio, joissa biisien välissä soitetaan mainoksia, että 5 tai 10 euroa maksavat premium-versiot, joissa mainoksilta välttyy. Heinäkuussa Spotify ilmoitti, että sillä on peräti 60 miljoonaa maksavaa tilaaja-asiakasta. Toiminta on silti ollut toistaiseksi tappiollista. Musiikinkuuntelutottumukset ovat viime vuosina muuttuneet. Suomessa suoratoistopalvelut toivat levytuloista viime vuonna 75 ja fyysiset äänitteet 25 prosenttia. Digipuolella Spotify on täysin ylivoimainen. Myös tarkkaan laadittuja kotimaisia soittolistoja löytyy hittilistoista treeni- ja unimusiikkilistoihin. Spotifyn suomalaisista soittolistoista päättää pitkän linjan musiikkitoimittaja Jussi Mäntysaari. Spotify-listat ja -kuuntelut ovat nykyään selvä artistin suosion mittari. Esimerkiksi Finland Top 50 -lista ja Uuden musiikin lista ovat nousseet merkittäviksi toimijoiksi radioiden soittolistojen oheen. Vuonna 2015 lanseerattujen Discover Weekly -listojen huima suosio yllätti Spotifyn väen itsensäkin. Vastikään Spotify lanseerasi Your Time Capsule -listan, johon algoritmi on paikantanut käyttäjän takavuosien tai nuoruuden suosikkeja.