Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Berner tähtää VR-hajottamisella ja junaliikenteen kilpailutuksella matkustuksen tuplaamiseen – "Toivottavasti tarkoittaa kuluttajalle parempaa palvelutasoa"

Rautateiden matkustajaliikenne avataan kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Sitä ennen nykyinen monopoliyhtiö VR pilkotaan kolmeen osaan. Junaliikenne jaetaan viiteen osaan, jotka valtio antaa yksityisten yritysten hoidettavaksi tarjouskilpailun perusteella. Liikenne- ja viestintäminísteri Anne Berner (kesk.) ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoivat hankkeesta tiedotustilaisuudessa keskiviikkona. Ensin vuorossa Etelä-Suomi Ensimmäiseksi kilpailulle vapautuu Etelä-Suomen taajamajunaliikenne, eli Helsingistä Tampereelle, Lahteen ja Kouvolaan sekä Kotkaan saakka kulkevat taajamajunat. Tosin Helsingin lähijunaliikenne ehtii vapautua jo sitä ennen. Sitä järjestävä HSL on päättänyt kilpailutuksesta jo muutama vuosi sitten. Kilpailutus mahdollistetaan erottamalla VR:stä erillinen kalustoyhtiö. Se tulee tulevaisuudessa omistamaan kaikki junat. Liikennöintisopimuksen saavat yritykset voivat vuokrata junia yhtäläisin ehdoin. Samoin kunnossapidosta ja kiinteistöistä vastaavat yksiköt erotetaan omiksi yhtiöikseen. Näin varmistetaan esimerkiksi se, että uusien junaoperaattoreiden ei tarvitse rakentaa omia rautatieasemiaan. VR:stä pilkottavien yhtiöiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä uusiin yhtiöihin. "Toivottavasti kuluttajalle parempaa palvelutasoa" Bernerin mukaan kilpailutus alkaa näkyä ensi vuosikymmenen alussa. –Toivottavasti yksittäiselle kuluttajalle se tarkoittaa parempaa palvelutasoa, matalampia lipunhintoja ja ennen kaikkea parempia aikatauluja, Berner lupaili tiedotustilaisuudessa. Bernerin mukaan valtio paketoi junaliikenteen viideksi kokonaisuudeksi, joista yksityiset operaattorit voivat kilpalla. Hän arvioi Lännen Median haastattelussa, että kokonaisuuksia ei välttämätttä jaeta tiettyjen maantieteellisten alueiden mukaan, vaan jokainen paketti voi sisältää vuoroja eri puolilta maata. Jokaiseen pakettiin tulee mukaan sekä taloudellisesti kannattavia että kannattamattomia junaosuuksia. Jos operaattori haluaa päästä käsiksi rahakkaisiin junavuoroihin, sen pitää luvata hoitaa myös hiljiaisempia osuuksia. Valtio ostaa nykyään VR:ltä hiljaisten rataosuuksien junavuoroja lähes 30 miljoonalla eurolla vuosittain. Suomen henkilöliikenteestä junien osuus on tällä hetkellä noin viisi prosenttia. Bernerin mukaan junamatkustamisen lisääminen auttaisi ilmastotavoitteissa ja parantaisi työvoiman liikkuvuutta. –Jos kilpailuttamisen myötä päästään 8-9 prosenttiin, se on hyvä. Jos päästään kymmeneen, se on erinomaista, ministeri totesi. Hän kertoi uskovansa, että Suomeen syntyy kilpailutuksen myötä uusia yksityisiä junaoperaattoreita. LVM on jo keskustellut myös useiden ulkomaisten junayhtiöiden kanssa, jotka ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa kilpailla Suomen markkinoista. Berner ei vielä keskiviikkona halunnut paljastaa tarkemmin kiinnostuneita yrityksiä. Valtiolla on VR:n kanssa voimassa yksinoikeussopimus vuoteen 2024 saakka. Bernerin mukaan se neuvotellaan uusiksi, jotta kilpailutus voi alkaa jo 2020-luvun alussa. Molemmat ministerit vakuuttivat keskiviikkona, että valtio haluaa säilyttää VR:n aseman vahvana myös tulevaisuudessa.