Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Pyörä, sähkömopo vai potkulauta? Katso video erikoisen kulkuvälineen koeajosta Tampereen Keskustorilla: "Jokainen kivi tuntui takapuolessa"

Tamperelaisten tarpeisiin on nyt kehitetty uusi ja ekologinen, täysin kaupungin olosuhteisiin sopivan kulkuneuvo. Se on potkulaudan ja polkupyörän risteytys. Peräti 20 senttiä leveät renkaat on suunniteltu maastokäyttöön, mutta se on myös oiva peli Tampereen epätasaiselle katukivetykselle, paikoin kynnöspeltoa muistattaville kaduille sekä tietysti katutyömaille ympäri kaupunkia. Toimituksen pyynnöstä myös Moron liikennetohtori, liikenneopettaja Arto Grönroos koeajoi vempeleen ja tutki, onko se Tampereelle sopiva. Keskustorin kiville Veimme vempeleen Keskustorille, sillä siellähän on monipuolinen valikoima erilaisia katukiviä. Scogo-kulkineessa on kyllä leveät pyörät, mutta ei lainkaan jousitusta. Jokainen kivi tuntui takapuolessa. Sen kyllä Keskustorilla huomasi, että erikoisella kulkuvälineellä saa ohikulkijoiden huomiota. Uteliaita riitti. –Lyhyen perehdytyksen jälkeen on helppo ajaa ja se on yllättävän ketterä myös käännöksissä. Astinlauta on aikuiselle hieman outo kun on tottunut moottoripyörään. Grönroos kokeili Scogoa Keskustorin eri pinnoitteilla, nostalgisena jopa entisen Viistokadun paikalla. Laite kuuluu kevyiden sähköajoneuvojen ajoneuvoluokkaan, joten sillä saa ajaa myös pyörätiellä. –Tuntui kyllä ”rikolliselta” ajaa pyörätiellä. Hämpillä jalankulkijoita kyllä saattaisi tulla kommentteja. Tämä on täysin äänetön, joten jalankulkijoiden joukossa pitäisi kyllä mennä todella varovasti, Grönroos korosti. Plussaa saivat keveys, yksinkertainen rakenne sekä helppo ajo. –Tampereen kaduilla kyllä tarvittaisiin jousitusta, jollaisen voi ostaa lisävarusteena, Grönroos painottii. Tehokas 1 000 watin sähkömoottori takaa hyvän kiihtyvyyden ja vakaan kyydin vaihtelevassa maastossa ja jyrkissä nousuissa. Sähköskootteri, sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ehkä vähän näitä kaikkia. Scogo kuuluu kevyiden sähköajoneuvojen ajoneuvoluokkaan. Siksi sen ajaminen ei edellytä ajokorttia, rekisteröintiä, katsastusta, eikä liikennevakuutusta. Ajamiseen ei ole alaikärajaa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 25 kilometriin tunnissa. Ajaminen rinnastetaan laissa polkupyöräilyyn ja liikennesäännöt ovat pääsääntöisesti samat. Suuret renkaat mahdollistavat vakaan kulun vaihtelevilla alustoilla ja Scogo onkin tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla. Laki ei aseta rajoituksia kevyiden sähköajoneuvojen käyttäjille, mutta maahantuoja ei suosittele Scogoa alle 13-vuotiaille. Toimintasäde on mallista riippuen jopa 40–65 kilometriä. Vakiovarusteisiin kuuluvat ajovalot edessä ja takana, jarruvalo, äänimerkinantolaite ja kaukosäätöinen ajonesto. Lisävarusteina on suurempi akku, etujousitus, takajousitus, kyyditettävän istuin, sivupeilit ja custom-lokasuojia. Lisätietoja Scogon nettisivuilta .