Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

6–8 vuotta on pitkä aika vain Suomi-radan suunnitteluun

Pirkanmaan kannalta merkittävä Suomi-rata sai tiistaina tärkeän ja jo jonkin aikaa odotetun edistysaskeleen. Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi, että valtio käynnistää neuvottelut sekä Suomi-radan että Turun tunnin junan edistämiseksi. Ensi vaiheessa tavoitteena on perustaa hankeyhtiöt, joiden tehtävänä on uusien ratojen suunnittelu ja projektien rahoittaminen rakentamisvalmiuteen saakka. Ennen kuin yhtiöt voidaan perustaa, ne tarvitsevat rahoituksen. Valtio omistaisi perustamisvaiheessa yhtiöistä vähintään 51 prosenttia, mutta mukaan tarvitaan myös muita tahoja, kuten kuntia. Suomi-rata koostuu Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Tampereen välisestä ratayhteydestä sekä Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välisestä uudesta kaukojunaliikenteen lentoradasta. Esimerkiksi Tampereen kaupunki ja Finavia ovat jo aiemmin olleet mukana neuvotteluissa. Tiistaina Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) sanoi, että neuvotteluihin on otettava mukaan kaikki pääradan varrella olevat kunnat. Se on kannatettava ajatus. Ja mitä ripeämmin rahoitus saadaan kokoon, sen parempi. Nykyisen arvion mukaan menee kuitenkin kovin pitkään, ennen kuin yksikään matkustaja liikkuu uutta rataa pitkin Tampereelta Helsinkiin tai Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Ministeri Marinin mukaan liikennöinti uudella Suomi-radalla voi alkaa aikaisintaan 2030-luvulla. Ensin pitää tehdä esiselvitys ja sen jälkeen pelkkään suunnitteluun kuluu arviolta 6–8 vuotta. Suomi-rataa olisi syytä edistää mahdollisimman nopeasti kaikissa tulevissa vaiheissa. Hanke on tärkeä niin sujuvan liikkumisen kuin ilmastonkin kannalta. Maan poliittisen johdon vaihtuminen viivästi päätöstä hankeyhtiön perustamisesta. Toivottavasti menetetyt kuukaudet saadaan vielä kirittyä takaisin. Yksi peruste hankkeen ripeään edistämiseen on vuonna 2021 alkava EU:n seuraava rahoituskausi, jonka ehdoista neuvotellaan parhaillaan. Suomen kannalta on tärkeää saada päärata mukaan EU:n liikenneyhteyksien ydinverkkoon. EU:lta saatava tuki helpottaisi kuntien taakkaa radan rahoittamisessa, kun Suomi-radan kokonaiskustannukset ovat tämänhetkisen arvion mukaan 5,5 miljardia euroa. Tällä hetkellä Suomi on EU:n väylärahoituksessa suhteettomasti esimerkiksi Ruotsia jäljessä. Nyt Suomen täytyy pystyä vakuuttamaan EU pääradan tärkeydestä.