Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Verottaja valmistautuu vuodenvaihteen ruuhkaan: Jopa puolet lisää puheluihin vastaajia – tuolejakin hankitaan lisää

Verohallinto on varannut lähipäiville puhelinpalveluunsa jopa puolet viimevuotista enemmän asiakaspalvelijoita vastamaan verokorttikysyntään. Näin kertoo palvelujohtaja Minna Rotko Verohallinnosta. Viime vuonna joulun välipäivinä Verohallinnon asiakaspalvelu ruuhkautui niin, ettei se voinut palvella lähellekään kaikkia soittajia. Arvioiden mukaan vain noin kolmestakymmenestä neljäänkymmeneen prosenttiin eri puhelinnumeroista saapuneisiin puheluihin ehdittiin vastata. Verohallinnon asiakaspalvelun toimimattomuudesta viime joulukuussa tehtiin kaksi kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle. Puhelinpalvelun ruuhkien lisäksi toinen kantelu koski puolentoista tunnin jonotusta Seinäjoen verotoimistossa 27. joulukuuta 2018, mikä kantelijan mukaan muodosti tosiasiallisen esteen palvelun saatavuudelle. Palveluun jonottaneiden joukossa oli vanhuksia keppien kanssa, mutta heillekään ei ollut istumapaikkoja. Nyt joulukuun puolivälissä eduskunnan apulaisoikeusasiavaltuutettu (apulaisoikeusmies) Maija Sakslin totesi vastauksessaan kanteluihin, ettei Verohallinnon asiakaspalvelu täyttänyt lain edellyttämiä vaatimuksia. Myös Seinäjoen toimiston puolentoista tunnin jonotus oli apulaisoikeusasiamiehen mukaan kohtuuton ja muodosti tosiasiallisen esteen palvelun saatavuudelle. Iltapäivällä pääsee aamua nopeammin Rotkon mukaan Verohallinnolla on tällä hetkellä kaiken kaikkiaan viime vuotta parempi kyky ennakoida ruuhkia ja sitä kautta välttää niitä. – Toki puhelinpalvelussa on nytkin joulun aluspäivinä ollut jopa noin 30 minuutin jonotusaikoja. Hänen mukaansa pahimmat ruuhkat keskittyvät aamun ensimmäiseen aukiolotuntiin yhdeksästä kymmeneen ja lounasaikaan. Myöhemmin iltapäivällä pääsee nopeammin läpi. Verokorttiin liittyvät asiat askarruttavat tähän aikaan vuodesta kansalaisia. – Jos tuloissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, asiaan voi palata vielä tammikuussa tai helmikuussakin, Rotko muistuttaa. Viime vuodenvaihteessa ruuhkia lisäsivät Verokortti verkossa -palvelun päättyminen sekä tietyt muutokset eläkeläisten verotuksessa. Kaikki eivät halua nettiin Verohallinto on pyrkinyt voimakkaasti lisäämään ja kehittämään sähköisiä asiointikanaviaan. Oma vero -palvelussa voi hoitaa lähes kaikki veroasiat vaikka kotisohvalta. Kaikilla Verohallinnon asiakkailla ei kuitenkaan ole kykyä tai halua käyttää Verohallinnon sähköisiä palvelukanavia, kuten apulaisoikeusasiamies vastauksessaan tähdensi. – Hyvän hallinnon vaatimukset täyttävä puhelinpalvelu on keskeinen ja tärkeä viranomaisen tarjoama palvelukanava erityisesti Verohallinnossa, jossa on merkittävästi vähennetty toimipisteitä, Sakslin muistutti. Rotko vakuuttaa, että Verohallinto kiinnittää huomiota viime vuodesta viisastuneena myös vanhempiin asiakkaisiinsa. – Tuolejakin on hankittu tai hankitaan lisää sen mukaan, mitä toimistojen tiloihin on mahdollista ottaa.