Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kuinka paljon eläminen maksaa? – Näin lapset opettelivat raha-asioita Peltolammin koulussa

Valkokankaalle ilmestyy tehtävä. Lapsia ohjeistetaan keksimään pareittain raha-asioihin liittyviä sanoja. Varttitunnin pöhinän jälkeen viidesluokkalaiset pohtivat sanoja yhteisesti työpajan vetäjien kanssa. Alakouluikäiset keksivät kymmeniä eri sanoja. Ilmaan lentää perinteisiä käsitteitä kuten pankki, laskut tai vuokra. Mutta myös termejä, joita ei välttämättä odottaisi 11-vuotiailta: elatusmaksu, toimeentulotuki, kela. Uutisointi työelämän murroksesta lienee saavuttanut myös lapset. Ryhmätyökurssin yhtenä vetäjänä toimiva yhteiskuntavastuun asiantuntija Anu Pitkänen kuitenkin kokee, että nuoret suhtautuvat positiivisesti tulevaan. – Unelmien työstäminen on nuorille todella tärkeää ja me halutaan opettaa nuorille, että omilla valinnoilla voi vaikuttaa siihen omaan tulevaisuuteen. Lapsille räätälöityä oivaltamista Kyseessä on alakouluikäisille tarkoitettu työpaja, joka keskittyy taloustaitoihin. Taitojen opettelu on hyvä aloittaa jo nuorena ja siksi Peltolammin koululla alkoi keskiviikkona pilottihanke, jossa lapsien kanssa pohditaan raha-asioiden perusteita. Hankkeessa mukana olevan Nordean toimipaikan johtajan Tomi Tulosen mukaan tarkoituksena on auttaa lapsia hahmottamaan mitä unelmia heillä on ja mitä unelmien toteuttaminen vaatii. Työpajoissa yritetään saada lapset myös ymmärtämään, että elämässä on paljon erilaisia kustannuksia. – Lapsena ei yleensä ajattele perheen piilokuluja: Harrastukset, matkustaminen, ruoka tai vuokra maksaa. Talouden perusasiat ovat pysyneet ennallaan, mutta Tulosen mukaan kuluttaminen on nykyään nopeampaa ja raha on mennyt ”piiloon” digitaalisuuden myötä. Kuluttamista on myös entistä helpompi rahoittaa velkarahalla, kuten pikavipeillä. Lapsille selitetään mikä merkitys sillä on, jos rahoittaa elämäänsä lyhytnäköisillä helpoilla lainoilla, eikä mieti omaa maksukykyään. – Yritetään tehdä ennaltaehkäisevää toimintaa, ettei kukaan ajautuisi vanhempana velkakierteeseen. Peltolammin koulun työpajaan osallistuneen Konsta Silanderin mielestä peruskoulussa, etenkin yläkoulussa, pitäisi opettaa enemmän talousasioista. Oppitunnilla ei tullut ilmi paljon hänelle uutta asiaa, mutta Silander kokee, että työpajasta on varmasti hyötyä monelle. – Päällimmäisenä jäi mieleen, että asuminen on kallista. Monen tekijän summa Pari vuotta sitten Peltolammin koululle avautui me-talo, jonka tarkoituksena on esimerkiksi tuoda alueen asukkaita yhteen ja auttaa nuoria työllistymään. Me-talo Tampere on perustettu Peltolammin ja Multisillan alueelle, jossa toiminnan kautta lisätään alueen ihmisten hyvinvointia ja osallisuutta. Me-talo tuottaa ihmisten arkeen monipuolista tukea ja toimintaa, jonka tavoitteena on, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään. Lue lisää: Tällainen on Tampereen ensimmäinen me-talo: Kitkee eriarvoisuutta ja tuo ihmiset tutustumaan toisiinsa Nyt Me-talon kautta tarjotaan lapsille ja nuorille tietoa talousasioista, jolla pyritään opettamaan lapsille ja nuorille talousasioista. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Nordea, joka tarjoaa jokaiselle työntekijälleen mahdollisuuden tehdä vuodessa kaksi työpäivää vapaaehtoistyötä. – Työnjako on meillä selkeä. Me-talo toimii omien periaatteidensa mukaan, johon me sitten tarjotaan pankin osaaminen ja vapaaehtoistyövoima, kertoo Tulonen