Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tommi Mäkinen on isojen päätösten edessä – Kalle Rovanperä ja Jari-Matti Latvala ovat huhujen keskiössä: ”Kaikki vaihtoehdot käydään tietysti läpi”

Tommi Mäkisen johtaman tallin tilanne on kuljettajien osalta äärimmäisen kaksijakoinen. Ott Tänakilla on loistava mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus, mutta Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke ajavat tänään alkavassa Saksan MM-rallissa ikään kuin veitsi kurkulla työpaikkojensa puolesta. Virolaistähti johtaa kuljettajien sarjaa 22 pisteen erolla Citroënin Sebastien Ogieriin . Kolmantena on Hyundain belgialaiskuski Thierry Neuville , jolla on kolme pistettä ranskalaista vähemmän. Saksan jälkeen on jäljellä neljä osakilpailua. Kausi päättyy marraskuun puolivälissä Australian ralliin. MM-kulta olisi Tänakille uran ensimmäinen ja Toyotalle ensimmäinen kuljettajamestaruus 25 vuoteen: viimeksi Didier Auriol valloitti tittelin Toyotalla vuonna 1994. Pitkäksi venähtänyttä väliaikaa selittää osaltaan se, että japanilaismerkki oli tehdastallina poissa MM-sarjasta vuodet 2000–2016. Se palasi tositoimiin pitkälti suomalaisvoimin vuonna 2017 ja voitti valmistajien maailmanmestaruuden jo viime kaudella. Nyt Toyota on valmistajien sarjassa kakkosena 24 pistettä Hyundaista jääneenä. – Viime vuonnakin oltiin tässä vaiheessa vielä perässä, ja yritetään taas ottaa Hyundaita kiinni, Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström muistuttaa. – Ottin osalta tilanne on hieman erilainen kuin viime vuonna, kun hän nyt johtaa sarjaa. Sarjojen painotus Kuljettajien MM-sarja on julkisuudessa ja ralliyleisön keskuudessa se seuratuin, mutta autotehtaat arvostavat erittäin paljon myös valmistajien mestaruutta. Lindströmin mukaan Toyotalta ei kuitenkaan tule erityistä painetta panostaa juuri jälkimmäiseen. – Totta kai meidän tavoitteena on molemmat mestaruudet voittaa. Molemmat ovat meille tärkeitä, hän alleviivaa. Tänakin osalta pullat kohoavat uunissa oikein nätisti. Hänellä on voitto alla Jyväskylästä kuun alusta, ja hän on voittanut kaksi edellistä Saksan MM-rallia, 2017 Fordilla ja 2018 nykyisessä tallissaan Toyotalla. – On hyvä tilanne, ja voitto aina ruokkii itseluottamusta, Lindström vahvistaa. – Viime vuonna nähtiin, että hän oli täällä hyvin vahva. En näe syytä, miksei olisi vahva tänäkin vuonna. – Nyt näyttää, että sääkin olisi kohdallaan eikä hirveästi sataisi. Huono sää aiheuttaa aina omia lisähaasteitaan. Latvala ja Meeke Valmistajien sarjassa Toyotan asetelmat eivät ole yhtä hyvät. Latvala ja Meeke eivät ole kyenneet kartuttamaan tallin pistepottia odotetulla tavalla. Kuljettajien MM-sarjassa britti on seitsemäntenä (60 pistettä) ja Latvala vasta yhdeksäntenä (56). Samaan aikaan Tänak on kerännyt yhdeksästä kilpailusta 180 pistettä. Kolmossija elokuun alussa Jyväskylässä oli Latvalalle vasta kauden ensimmäinen palkintokorokesijoitus. Meeken paras suoritus sarjan nopeimpana pidetyllä autolla on Argentiinan rallin neljäs sija. Autosport ja Motorsport News ovat tietoihinsa viitaten jo ennakoineet, että molemmat saavat lähteä Toyotalta tämän kauden päätteeksi. – Saksan MM-rallin jälkeen analysoimme tosissamme, minkä suunnan otamme seuraavalle vuodelle, tallipäällikkö Mäkinen sanoi espanjalaislehti Marcalle viime viikonloppuna. Edessä on siis kova näyttöpaikka. Lindström kuitenkin toppuuttelee johtopäätöksiä yhden kilpailun merkityksestä kuljettajavalinnoissa. – Tietysti odotetaan, että pojat nyt ajaisivat ehjän ja hyvän kisan. Se on lähtökohta, mutta ei kuljettajille sanota, että tämä olisi elämän tai kuoleman kysymys rallissa. – Toivotaan, että pojilta tulee hyvä kisa ja se auttaa meitä merkkipuolella. Kun kaksi autoa scooraa pisteitä valmistajapuolelle, niin on tärkeää, että muutkin kuljettajat onnistuvat hyvin kuin ainoastaan Ott. Uusi kolmikko? Samassa Marcan haastattelussa Mäkinen paljasti Hyundain espanjalaiskuskin Dani Sordon kiinnostavan Toyotaa. Myös Skodalla WRC2-sarjaa ajava 18-vuotias huippulupaus Kalle Rovanperä on liitetty kansainvälisessä rallimediassa vahvasti japanilaisvalmistajan suunnitelmiin. Onko Toyotan ensi kauden kuljettajakolmikko siis Tänak–Sordo–Rovanperä? Lindström huomauttaa tallipäällikkö Mäkisen vastaavan kuljettajapäätöksistä, mutta vakuuttaa heti perään, ettei mitään sopimuksia ensi kaudeksi ole allekirjoitettu. – Tilanne on auki. Jos näitä juttuja lukee, niin meillä olisi kohta kymmenen kuljettajaa ensi kaudeksi, Lindström keventää. – Kaikki vaihtoehdot käydään tietysti läpi, mutta tällä hetkellä ei ole vielä mitään ilmoiteltavaa.