Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nyt puhuu Kuohunparkin pääsuunnittelija: Arkkitehti toteuttaa tilaajan toiveita

Kangasalan Kuohunparkin käytettävyydestä on esitetty kritiikkiä. Haluan kyseisen hankkeen pääsuunnittelijana julkituoda muutaman suunnitteluvaiheen seikan. Rakennusprosesseja tuntematon saattaa olettaa ongelmien syyksi arkkitehtisuunnittelua, vaikka todellisuudessa kyse on aina tilaajan toiveista, yhteistyöstä ja reunaehdoista. Suunnitteluvaiheessa pyrittiin väljempään mitoitukseen, mutta tiukka asemakaava ja ahdas tontti eivät antaneet tähän mahdollisuutta. Sisään-ulosajoportit ja kierreramppi on mitoitettu valtakunnallisen ohjeen (RT-kortti 98-11237) mukaan, jopa sitä väljemmin. Normimitta portin ajoradalle on 2,3 – 2,5 metriä, suunnitelmassa mitat ovat 2,4 – 3 metriä. Toki käännökset vaativat tarkkuutta portille saavuttaessa. Porttien lukumääräksi vaadittiin 2+2, vaikka nykykäytöllä 1+1 saattaisi olla riittävä. Pysäköintipaikkojen lukumäärää haluttiin niin ikään maksimoida, joten suunnitteluvaiheessa paikkojen lukumäärää nostettiin vaihe vaiheelta yhteensä 30 kappaleella. Näin kaukokatseinen tilaaja varautuu tulevaisuuteen, kun torin paikat vähenevät. Betonikorokkeet kierrerampissa ja porteilla ovat niin ikään valtakunnallisen ohjeistuksen mukaiset, näiden tarkoitushan on suojella rakenteita törmäyksiltä. Samanlaisia korokkeita esiintyy kaikissa parkkitaloissa. Suunnitelmat ja ajoratatarkastelut tehtiin laajassa yhteistyössä ja todettiin toimiviksi, vaikkakin tarkkuutta edellyttäviksi. Uskomme, että valtaosa autoilijoista voi käyttää rakennusta täysin normaalisti. Kirjoittaja on Kuohunparkin pääsuunnittelija, Arkkitehti A3 Oy