Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Täysi sali tyytyväisiä ihmisiä: 60 vuoden odotus ohitse Hämeenkyrössä, 10 kilometrin ohitustien rakentaminen alkaa kesällä – tästä suurhankkeessa on kyse

Tuntui, että tiistai oli suuri juhlapäivä Hämeenkyrön kunnalle. Monitoimikeskus Sillan liikuntasalin varatuolitkin piti kaivaa varastoista, kun kaikki halukkaat halusivat tulla juhlistamaan valtatie 3:n investointien käynnistymistä seminaaritilaisuuteen. Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius tunnusti avauspuheessaan, että maan hallituksen kesäkuun 2019 ensimmäisen lisätalousarvion tiedotustilaisuuden sisältö oli "järisyttävä". – Lisäbudjetti sisälsi 2,4 miljoonan euron aloitusmäärärahan, mutta sen lisäksi myös 64 miljoonan euron myöntämisvaltuuden vuosille 2020–2022. Vuosikymmenten odotus oli päättynyt ja toteutuminen varmistunut, Alenius iloitsi. Tällainen tiestä tulee – katso video vuodelta 2010: Kymmenen kilometrin pituisen ohitustien urakoitsijaksi valittu Destia aloittanee rakennustyöt käytännössä kesällä 2020. Vaikka kolmostien pahin pullonkaula tulee Hämeenkyrössä näillä investoinneilla poistumaan, eivät Aleniuksen mukaan "Suomen ruokatien ja viennin valtaväylän investoinnit tule tällä valmiiksi". Kolmen vaalikauden yli Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkakin (sd.) tunnusti, että on mukava tulla paikkakunnalle, jossa on salillinen tyytyväisiä ihmisiä. Suomen perusväylänpito on hänen mukaansa nyt käännetty uuteen asentoon. – Pohjana on valtakunnallinen 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka ulottuu kolmen vaalikauden ylitse. Nostamme merkittävästi perusväylänpidon rahoitusta ja osoitamme myös erillisiä hankerahoituksia. Pitkän tähtäimen suunnitelmilla pääsemme eroon lyhytjännitteisyydestä. Harakan mukaan liikenne- ja viestintäministeriön budjetti on tänä vuonna 3,5 miljardia euroa, josta perusväylänpitoon on osoitettu lisää 362 miljoonaa euroa. Osa tärkeintä päätieverkkoa Harakka sanoi raidehankkeiden olevan yksi tärkeimpiä koko vaalikaudella. Turun tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun on osoitettu yhteensä 115 miljoonaa euroa. – Molempia rataosuuksia kehittävät hankeyhtiöt olisi saatava pikaisella aikataululla kokoon ja yhtiöihin pitäisi saada omistajiksi myös muita julkisyhteisöjä, esimerkiksi kuntia. EU-hakukierros päättyy helmikuun lopussa, joten yhtiöt olisi saatava pian aikaiseksi, Harakka totesi. Myös Tampereen pormestarin Lauri Lylyn (sd.) tiistaina tavannut Harakka sanoi, ettei näe estettä juuri käynnistyneiden lähijunapilottien jatkolle Pirkanmaalla. Väyläviraston eli Väylän pääjohtajan Kari Wihlmanin mukaan Suomen tieverkolla on noin 2,6 miljardin euron korjausvelka. – Valtatie 3:n parantaminen Tampereen ja Vaasan välillä on sekä alueellisesti että valtakunnallisesti tärkeä hanke. Se on osa Suomen tärkeintä päätieverkkoa ja onnettomuuksien osalta yksi vaarallisimpia yhteyksiä. Nyt käynnistyvä Hämeenkyrön ohitustien rakentaminen sujuvoittaa Wihlmanin mukaan liikennettä, parantaa turvallisuutta ja luo Hämeenkyrön kunnalle uusia maankäytön mahdollisuuksia. Kyröskosken eritasoliittymä valmistui juuri Pirkanmaan ely-keskuksen johtajan Juha Sammallahden mukaan uutta ohitustietä päästään rakentamaan juuri valmistuneen ja 11,4 miljoonaa euroa maksaneen Kyröskosken eritasoliittymän jatkeeksi. – Valtatie 3:n liikenne on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana erityisesti Tampere–Ikaalinen- ja Laihia–Vaasa-osuuksilla. Kasvun ennustetaan jatkuvan. Tampere–Vaasa kehityskäytävän ensimmäisen vaiheen toimenpidekori on Sammallahden mukaan noin 128 miljoonaa euroa eli Hämeenkyrön ohitustien lisäksi se sisältää toisen mokoman muita valtatien parannushankkeita. Tie on Suomen elintarvikekuljetusten valtasuoni. Uusi ohitustie linjataan Hämeenkyrön itäpuolella noin 10 kilometrin matkalla uuteen paikkaan Hanhijärveltä Kyröskoskelle. Kysymyksessä on kapea keskikaiteellinen ja nelikaistainen valtatieosuus. Ohitustielle on asetettu 64 miljoonan euron kustannusarvio. Uudet eritasoliittymät rakennetaan Hanhijärvelle, Heiskaan ja Hämeenkyröön. Kyröskosken eritasoliittymä on jo valmis. Pappilanjoen ylitse tehdään kaksi uutta siltaa, joista toinen kevyelle liikenteelle. Maantie 276 eli Viljakkalaan johtava tie linjataan uuteen maastokäytävään. Häijääntielle rakennetaan kaksi uutta kiertoliittymää. Useita uusia kevyen liikenteen yhteyksiä, yksityistiejärjestelyjä ja katuja. Uusi tieosuus valaistaan koko matkaltaan. Uusia siltoja rakennetaan kaikkiaan 11. Rakentaminen alkaa kesällä 2020 ja kestää kolme vuotta.