Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Liikenneministeri Sanna Marin suurista ratahankkeista: Nyt selvitetään, mistä rata kulkisi Tampereelta Helsinki-Vantaalle – Lyly: Suunnittelua nopeutettava, rahoitusta ehkä kasvatettava

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) esittää, että rataverkon kehittämishankkeiden tiimoilta perustetaan kaksi hankeyhtiötä: Suomi-rata-hankeyhtiö ja Turun tunnin juna -hankeyhtiö. Suomi-rata koostuu Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Tampereen välisestä ratayhteydestä sekä Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välisestä uudesta kaukojunaliikenteen lentoradasta. Marinin tiistaina aamupäivällä järjestämässä tiedotustilaisuudessa todettiin, että Helsinki-Vantaan ja Tampereen välisen ratakäytävän osalta investointivalmius olisi mahdollista saavuttaa aikaisintaan 2020-luvun lopulla. Ensimmäiseksi selvitetään, mistä Tampereen ja Helsingin välisen ratayhteys kulkisi ja mitkä olisivat yhteyden tekniset reunaehdot. Vasta esiselvityksen jälkeen voidaan käynnistää kaavoitus- ja ratasuunnittelu. Helsingin ja Tampereen yhteysvälin kehittämiseksi suunniteltujen hankkeiden kokonaiskustannukset ovat tämänhetkisen arvion mukaan 5,5 miljardia euroa. Kaikki kunnat mukaan, toivoo pormestari Lyly Marin totesi tiedotustilaisuudessa, että valtio vastaisi hankeyhtiöiden omistajuudesta 51 prosentilla ja muut osakkaat, kuten kunnat, pääomittaisivat yhtiöitä 49 prosentin osuudella. Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly toivoo, että kaikki pääradan varrella olevat kunnat lähtevät pääomittamaan Suomi-rata-hanketta. Tampere päätti jo viime keväänä varata suunnitteluun neljä miljoonaa euroa. Lyly toteaa nyt, että Tampereen suunnitteluun varaama summa saattaa vielä muuttua. – Riippuu siitä, millä suhteella Finavia ja muut kunnat ovat mukana. Itse epäilen, että pääomittamisen tarve voi kasvaa, Lyly arvioi. Tiistain tiedotustilaisuudessa esillä ollut asukasluvun mukainen rahoitusosuus tuntuisi Lylyn mukaan oikealta jaolta. Marin arvioi tiedotustilaisuudessa, että hankkeiden suunnitteluun on varattava aikaa 6–8 vuotta. Nykyinen hallitus ei liikenneministerin mukaan ehdi tehdä rakentamispäätöksiä. Lylyn mielestä suunnitteluaikaa pitäisi kirittää lyhyemmäksi. – Pitäisi päästä tulevalle EU-rahoituskaudelle, hän sanoo. – Perusviesti on, että hyvä, että hanke etenee ja hankeyhtiömalli on pohjalla. Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt myös Seinäjoki-Vaasa, Tampere-Jyväskylä ja Tampere-Pori-yhteysvälien nopeuttamista ja parantamista. Hallitusohjelmassa kolme suurta kehittämishanketta Hallitusohjelmaan on kirjattu kolme suurta rataverkon kehittämishanketta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset sekä Helsingistä länteen ja itään suuntautuvat ratahankkeet. Nykyistä nopeampia raideyhteyksiä, "tunnin junaa", lobataan ja toivotaan innolla sekä Tampereen että Turun suunnalla. Hallitusohjelma ei aseta hankkeita keskinäiseen tärkeysjärjestykseen. Suurissa ratahankkeissa eteneminen edellyttää, että niiden toteutuksesta ja rahoituksesta päästään sopimukseen valtion, kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. Edellinen Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti isoja raidehankkeita varten emoyhtiön Pohjolan Rautatiet oy:n tämän vuoden alussa. Varsinaisia hankeyhtiöitä ei kuitenkaan ehditty perustaa. Marin sanoi heinäkuussa toivovansa, että hankeyhtiöt saataisiin etenemään tämän vuoden puolella. Kolmen jättihankkeen hintalapuksi on laskettu yli 10 miljardia euroa. Turun tunnin junan hinta-arvio on 2,4-2,8 miljardia euroa. Suomi-radan hinta-arvio on noin 5,5, miljardia euroa. Summa sisältää lentoradan. Suora lähetys tiedotustilaisuudesta on päättynyt. Tiedotustilaisuuden tekstimuotoinen seuranta: Kello 11:22: Tiedotustilaisuus on päättynyt. Kello 11:18: Itäradan osalta aikataulu on eri kuin kahden muun hankkeen osalta, johtuen siitä, ettemme vielä tiedä, mistä linjaus menisi, Marin sanoo. Itäistä yhteyttä ei ole unohdettu, Marin sanoo. Kello 11:18: Marin muistuttaa, että hankkeiden osapuolet sitoutuvat vasta osallistumaan suunnitteluun. Kello 11:17: Marin arvioi, ettei nykyinen hallitus ehdi tekemään rakennuspäätöksiä, koska hankkeet eivät ole siinä vaiheessa, että rakennuspäätöksiä voitaisiin vielä tehdä. Kello 11:15: Marin toivoo, että neuvottelut etenevät mahdollisimman ripeästi. Kello 11:14: Finavia voisi Marinin mukaan olla mukana hankeyhtiöissä. Kello 11:12: Marin vastaa tiedotustilaisuudessa kysymyksiin. Kello 11:11 Marin kokoaa yhteen tiedotustilaisuudessa kerrottuja asioita. Tavoitteena on perustaa kaksi hankeyhtiötä: Suomirata-hankeyhtiö ja Turun tunnin juna -hankeyhtiö. Kello 11:10: Raideliikennehankkeisiin on Marinin mukaan mahdollista saada EU-rahoitusta. Kello 11:09: Marin toteaa, että Turun tunnin junan suunnittelu on käynnissä. Kello 11:06: Marin arvioi, että yksittäisen hankkeen suunnittelu vie 6–8 vuotta. Kello 11:05 Marin muistuttaa, että hankkeet ovat valtavia. Siksi niiden suunnittelu vie aikaa. Kello 11:03: Valtio vastaisi hankeyhtiöiden omistajuudesta 51 prosentilla ja muut osakkaat, kuten kunnat, pääomittavat suunnittelua 49 prosentin osuudella. Kello 11:02: Turun tunnin junan hankkeen hinta-arvio on 2,4-2,8 miljardia euroa. Suomi-radan hinta-arvio on 5,5 miljardia euroa. Kello 11:00 Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi. Kello 11:58: Tiedotustilaisuus on alkanut.