Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Päihtynyt sähköpotkulautailija törmäsi autoon Tampereen keskustassa – Poliisi: Humalahakuinen juhliminen ja laudat saattavat lisätä häiriöitä kesän suurtapahtumien aikaan

Alkukesästä Tampereelle ilmestyneet sähköpotkulaudat ovat viikkojen mittaan herättäneet runsaasti keskustelua. Viimeisemmäksi kun Tampereellakin toimiva sähköpotkulautayritys Voi poisti lautansa ihmisten käytöstä Turusta Ruisrockin ajaksi. Aamulehdelle yritys kertoi myöhemmin, että se harkitsee samaa käytäntöä myös Tampereelle Tammerfestin ja Blockfestin aikaan. Toinen kaupungissa toimiva alan yritys, Tier, puolestaan on todennut, että se miettii lautojensa käyttöajan jatkamista kello 22 eteenpäin keskustan musiikkifestivaalien aikaan. Lue lisää: Sähköpotkulautayritys Voi harkitsee poistavansa laudat Tampereen keskustasta festivaalien ajaksi – Sen sijaan Tier suunnittelee pitävänsä lautojansa auki myöhään yöhön Tampereen kenttäyksikön johtaja komisario Ismo Rajala Sisä-Suomen poliisista sanoo ymmärtävänsä molemmat yritysten lähestymistavat. – Tuloistahan tässä on kysymys, kun kyseessä on liiketoiminta. Se on se toinen puoli tässä asiassa, Rajala miettii. Asian toinen puoli taas on se, että Rajalan kokemuksen mukaan suuren ihmismassan ollessa paikalla, juhlinta voi osan kohdalla olla humalahakuista. – Silloin sähköpotkulautojen vahingoittaminen ja niiden käyttäminen niin, että se aiheuttaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden kautta liikenteeseen ongelmia, voivat ehkä kasvaa. Viime kesänä Tampereen keskustan festivaaleista Tammerfest keräsi yhteensä noin 80 000 kävijää, Blockfest noin 75 000. Lautailija törmäsi auton kylkeen Heinäkuun alkuun mennessä sähköpotkulautailijoista on tullut poliisille ilmoituksia ja yhteydenottoja jonkin verran. – Yllättävän vähän kumminkin, Rajala toteaa. Viime viikonloppuna poliisin tietoon tuli Rajalan mukaan Tampereelta ensimmäinen tapaus, jossa päihtyneenä sähköpotkulaudalla liikkeellä ollut kulkija aiheutti suurempaa häiriötä liikenteessä. – Ei lautailija sinänsä ajoradalla koheltanut. Auto oli tiellä ja lautailija tuli kevyenliikenteenväylää pitkin yli ja posautti auton kylkeen. Koska päihteet olivat tilanteessa mukana, puhutaan tankojuopumuksesta. Sitä miten kaupungin keskusta-alueen massatapahtumat ja sähköpotkulaudat sopivat yhteen, on Rajalan mukaan vaikea arvioida etukäteen. Asiasta kun ei toistaiseksi ole kokemusta. – Henkilökohtaisesti toivon, että ihmiset käyttävät palvelua, mutta fiksusti, Rajala sanoo. – Jos joku hölmöilee laitetta käyttäessään, eihän se tarkoita, että palveluntarjoaja olisi siitä jotenkin vastuussa. En sitä silti mitenkään positiivisen asiana näe yrittäjällekään, jos nimi nousee otsikoihin. Vakavilta loukkaantumisilta vältytty Tähän mennessä valtaosa sähköpotkulautailijoista on liikkunut Tampereen kaduilla vuokrattavalla laudalla, mutta tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, sanoo komisario Ismo Rajala. – Mitä sitten, kun mukaan tulevat yksityishenkilöiden hankinnat ja markkinoille tulee tehokkaampia pelejä? Tehokkaammat välineet tarkoittavat aina isompia ongelmia, kun vahinkoja syntyy. Toistaiseksi sähköpotkulautailijat ovat Tampereella kuitenkin välttyneet vakavilta loukkaantumisilta, vaikka hoitoa vaativilta vammoilta ei täysin ole vältytty. Lue lisää: Vammoilta ei ole täysin vältytty: Acutassa hoidettu sähköpotkulautaillessa itsensä loukanneita Tampereen yliopistollisessa sairaalan ensiapu Acutassa ollaan kesän mittaan hoidettu yksittäisiä lautailijoita. Pahimmillaan vammat ovat olleet muun muassa lieviä nilkan tai ranteen murtumia. Mikäli laudan suurin mahdollinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, laite määritellään jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi välineeksi. Silloin laudalla liikkuva rinnastetaan jalankulkijaksi. Jos laudan rakenteellinen enimmäisnopeus on 16–25 kilometriä tunnissa, se luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi. Silloin lautoja koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöriä. Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan tulisi käyttää kypärää. Sen käyttämättä jättäminen ei kuitenkaan ole rangaistavaa, vaan kyseessä on vahva suositus. Päihtyneenä yli kävelyvauhtia laudalla liikkuva voi syyllistyä liikennejuopumukseen. Kevyellä sähköajoneuvolla päihtyneenä liikkuvaan sovelletaan niin sanottua tankojuopumusta. Lähde: Poliisi.