Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

VR:n uusi matkustajaliikennejohtaja: Jos rataverkkoa ei korjata, kilpailutus ei helpota junamatkustajan arkea

Taksialalta VR:ään siirtyvä Topi Simola sanoo, että taksien kilpailu ei toimi kahdesta syystä. Osa syy on alhainen kysyntä ja toinen, ettei suomalainen osaa kilpailuttaa taksia, vaan ottaa ensimmäisen auton jonosta. uusi matkustajaliikennejohtaja Topi Simola, kumpaan pitäisi ­ensin ­päästä Helsingistä tunnissa: Tampereelle vai Turkuun? – Ensin radat pitää laittaa siihen kuntoon, että niillä voi ajaa edes niin lujaa kuin on suunniteltu. Meillä on lukuisia nopeusrajoituksia ja valta­va investointivelka. Sen jälkeen pitää panostaa radan välityskykyyn ja matkanopeuteen. Helsingin ja Tampereen välillä kulkee suuri osa matkustajaliikenteestä. Eli Tampereelle? – En lähde valitsemaan. Molemmat hankkeet ovat äärimmäisen hyviä ja kannatettavia. J ohdat vielä noin kuukauden ajan ruotsalaista taksi­yhtiö ja . Miksi halusit palata VR:ään? – VR:llä on katse tulevaisuudessa. Siellä pääsee olemaan ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ytimessä. VR on myös kiinnostavassa tilanteessa kilpailun vapautuessa. Parhaillaan VR osallistuu HSL:n lähiliikenteen kilpailutukseen. Miten odotat kilpailutuksen vaikutta­van palveluihin? – En ota siihen kantaa. Yleisesti voi sanoa, että kilpailuttajalla on iso rooli siinä, miltä palvelu näyttää. Missä pitää kilpailutuksessa onnistua, jotta matkustajat hyötyvät? – On kiinnitettävä huomiota rataverkkoon ja välityskykyyn. Jos toimijoita on useampi kuin yksi, niin välityskykyä pitää parantaa roimasti, jotta liikenne on sujuvaa. Ilman investointeja rataverkkoon kilpailutuksella ei ole positiivisia vaikutuksia. Junien pitää mahtua ohittamaan toisensa useammassa paikassa. Pitäisikö matkustajan voida ostaa eri liikennevälineisiin matkalippu kerralla ovelta ovelle? – Näin tulee nopeasti käymään. Nykyinen työnantajanikin on tällaisissa kuvioissa mukana ja ne tuodaan julki jossain vaiheessa. Miksi kilpailu ei ole taksialalla kovempaa? – Tämä on ekosysteemipeli. Ellei ole kysyntää, ei saa kuljettajia ja yrittäjiä. Ellei ole tarjontaa, ei saa asiakkaita. Meillä on 300 autoa ja vanhoilla toimijoilla yli tuhat. Hinnat kertovat siitä, että ei ole riittävän tiukkaa kilpaa käynnissä. Miten kilpailua saadaan lisää? – Voi olla, että aika hoitaa tämän. Osin kuluttajat eivät täysin ole sisäistäneet, että nyt on vaihtoehtoja. Moni menee tolpalta ensimmäiseen autoon. Valintaa ei vielä tapahdu. Se ei ole ihme, sillä keskimäärin suomalainen matkustaa taksilla kerran tai kaksi vuodessa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto epäilee useita taksien välityskeskuksia kielletyistä kilpailun rajoituksista. Mistä tämä kertoo? – Se kertoo siitä, että välityskeskukset eivät ole keskittyneet oman palvelun parantamiseen vaan muuhun toimintaan. Toivon, että energia suunnattaisiin oman palvelun parantamiseen. Mitkä ovat uudistuksen suurimmat epäkohdat nyt? – Kela-kilpailutuksissa on elementtejä, joissa pitää parantaa jatkossa. Toinen ongelma on se, että verotietojen mukaan alan arvonlisäkertymä laski viime vuonna, vaikka taksilupien määrä kasvoi paljon. Taksiliiton mukaan taksialan verot tosiaan laskivat, vaikka ala näyttää kasvaneen. Onko siis verojen välttäminen lisääntynyt? – Kyllä se siltä vaikuttaa. Siihen pitää reagoida. Taksista pitäisi tietojen lähteä suoraan verottajalle. Nyt ajetaan siis ilman kuittia, niinkö? – Siitä se varmaankin lähtee. Suurin asia voi olla, että ei raportoida omaa ajotuloa verottajalle oikein. Tämä ei koske välitysyhtiöiden kautta ajavia, koska välitysyhtiöt hoitavat rahaliikennettä. Mutta osa uuden alustatalouden yrityksistä mahdollistaa tällaisen toiminnan, ellei siihen puututa. Pitäisikö lakia jotenkin rukata tai tulkita uusiksi? – Kyllä. Me kannatamme voimakkaasti Ruotsin mallia, jossa autosta lähtisi viranomaisille suoraan tiedot esimerkiksi taksamittarista. Lisäksi välitys- yhtiöiden pitää ilmoittaa kyytinsä nykyistä tehokkaammin verottajalle. Missä muut suurimmat ongelmat ovat? – Pääkaupunkiseudulla työvoimapula on merkittävä kasvun este. Taksinkuljettajia on erittäin vaikea saada. Remontissa olevalla Helsinki-Vantaan kentällä taksijonot ovat kuulemma kaoottinen kokemus. Miten kommentoit? Taksikilpaluun liittyen siellä ei ole kaaosta. Siellä on neljä jonoa. Autoja on entistä enemmän eli saat aina taksin. Siellä vaivaa se, että terminaalia laajennetaan ja tolppia siirrellään sen takia. Kun kilpailu alkoi, kuljettajat alkoivat odottaa kuluttajia ovi ja ­takaluukku auki. Tätä en tunnistanut ennen lainmuutosta. Työ: VR:n matkustajaliikennejohtaja elokuusta ­alkaen, kesäkuun alkuun asti taksiyhtiö Cabonline Finlandin ja Kovasen toimitusjohtaja Ura: Vuodesta 2017 Cabonline Finlandin toimitusjohtaja, VR:llä kehitysjohtajana ja lähiliikennejohtajana 2011–2017. Konsultti ja osakas Synergyllä 2006–2011, Accenturella vuodesta 2000 Koulutus: Kauppatieteiden maisteri Perhe: Avopuoliso ja kaksi lasta edellisestä liitosta