Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Apulaispormestarit Jaakko Stenhäll ja Anni Sinnemäki Aamulehden haastattelussa: ”Kyllä Tampere kestää muutaman ison työmaan”

Vihreiden apulaispormestarit Anni Sinnemäki ja Jaakko Stenhäll eivät ole vähääkään huolissaan Helsingin ja Tampereen kovasta rakentamistahdista mahdollisine lieveilmiöineen. Helsingin kaupunkiympäristöstä vastaava Sinnemäki tokaisee, että nostokurjet ja rakennustyömaat kertovat kaupungin vetovoimasta. –  Jos asunnoille ei ole kysyntää, rakentaminen loppuu siihen – ei kukaan tee asuntoja tyhjilleen. Kysymys on yksittäisten ihmisten asumisen ja elämisen valinnoista. Supercellille töihin tulevalla ja opiskelun aloittavalla on ihan eri näkemys asumisestaan. Niihin tarpeisiin kaupungin on vastattava. Loppukäyttäjät, siis ihmiset, pitää olla aina keskiössä, Sinnemäki visioi. –Kyllä hyvä kaupunki, kuten Tampere, kestää muutaman ison työmaan. Se kertoo, että kaupunki on kiinnostava, siellä tapahtuu. Tampereen elinvoimasta ja kilpailukyvystä vastaava Stenhäll muistuttaa, että esimerkiksi Ranta-Tampellaan on tulossa myös opiskelija-asuntoja eikä vain kalliita sijoitusasuntoja. Massojen ratikka Molemmat apulaispormestarit ovat vihreistä ja molemmat näkevät ratikassa paljon muuta kuin kuluvien eurojen vilinän. – Syy ei ole vain käyttövoima, sähkö, vaan kyky kuljettaa ihmisjoukkoja. Ratikka vie paljon enemmän ja nopeammin kuin bussi. Raide on sysäys rakentaa tiiviimmin kaupunkia, asuntoja ja palveluja. Hervannassa, Kalevassa ja Santalahdessa se näkyy jo nyt, Hiedanranta on mahdollista tehdä jopa 25 000 asukkaalle viihtyisäksi. Odottelemme lupapäätöstä, Hiedanranta ympäristöselvityksineen on perusteellisesti tutkittu, Stenhäll yhdistelee. Stenhäll myöntää, että Hämeenkatu ilman henkilöautoja muuttuu, mutta ratikka tuo ihmiset palvelujen luo. Hän jättää sanomatta, että Hatanpään pisto, Pirkkalan ja muiden naapurikaupunkien suunnat voivat tehdä ratikasta miljardiluokan hankkeen. – Helsingissä Kehä ykkösen alueella Jokeri-bussi kuljettaa nyt noin 40 000 ihmistä päivässä. 2040-luvulle arvio on 100 000 päivässä. Siihen ei mikään bussimäärä kykene. Siksi sinne rakennetaan Raide-Jokeria, Itäkeskuksen, Viikin, Oulunkylän, Vuopalahden ja tietysti Espoon tarpeisiin. Vain ratikan avulla koko kehätien alue on mahdollista täydennysrakentaa ja eheyttää kaupunkia kestävästi, Sinnemäki kuittaa. Nopea rata alkuun Apulaispormestarit haluavat kiivaasti nopeat junayhteydet Tampereelta Helsinkiin suunnitteille. Sinnemäen mukaan tunnin juna palvelee myös Poria, Oulua ja Jyväskylää. –  Raidesuunnittelu on saatava nopeasti alkuun, että emme jää EU-rahoituksen junasta. Suomi ei ole ollut aktiivinen, vaikka EU-rahoituskaudet alkavat, Stenhäll kiirehtii. Sinnemäen mukaan suunnittelurahaa voi saada puolet EU:lta. Stenhäll tietää, miten 20–30 minuuttia suuntaansa vaikuttaa. Hänen vaimonsa käy viikoittain töissä Helsingissä. Väliä sukkuloi noin 1 500 tamperelaista. – On selvää, että isot työpaikat hakeutuvat radan varteen, esimerkiksi Helsingissä Pasilaan, kävelymatkan päähän. Työikäisten määrä on vuodesta 2015 pienentynyt ja kilpa osaajista kasvaa, Sinnemäki arvioi. "EU-rahoitus radalle mahdollinen" Ulkoministeri Pekka Haavisto pitää täysin mahdollisena, että suunnittelurahoitus nopeille radoille Helsingistä Tampereelle ja Turkuun mahtuu vielä EU:n ohjelmaan. –Ymmärtääkseni rahoitusikkuna EU:ssa ei vielä ole sulkeutunut. Mukaan pääsy edellyttää ministeriöltä nopeaa toimintaa. Radat ovat hallitusohjelmassa, siitä olen tyytyväinen, Tansaniasta lauantaina palannut Haavisto toteaa. Haavisto tuli suoraan Tansaniasta Tampereelle, puhujaksi Euroopan Vihreiden valtuuskunnan konferenssiin Tampere-talossa. Hän oli Pohjoismaiden ja Afrikan maiden ulkoministerien kokouksessa Dar Es Salaamissa. – Tansania on ollut Suomelle läheinen kumppani monissa maailmanlaajuisissa kysymyksissä. Afrikassa on monia nopeasti kehittyviä maita, jotka haluavat yhteistyöhön Pohjoismaiden kanssa. Erityisesti suomalainen ammattikoulutus kaikille avoimena kiinnostaa, Haavisto kertoo. Haavisto kävi viime viikolla Ukrainan sotatoimialueella ja matkustaa ensi viikolla Isis-vastaiseen kokoukseen Washingtoniin - äitinsä kesäpaikkaa Tampereen Teiskossa hän on nähnyt kesällä vain some-kuvista.