Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Mikä virka on ratikkakiskoilla seisovalla erikoisen näköisellä työkoneella?

Aamulehden lukija kiinnitti huomiota ratikkakiskoilla Hervannan valtaväylällä olevaan koneeseen, jota kutsui leikkisästi uuden raitsikan jonkinlaiseksi ”prototyypiksi”. Kuvasta selviää, että prototyyppiin ei ainakaan kovin montaa matkustajaa mahdu ja matkustusmukavuuden kanssakin voi olla vähän niin ja näin. Työmaapäällikkö Ari Valaja NRC Groupilta osaa kuvan nähtyään kertoa, mistä oikeasti on kyse. – Se on ajojohtimien säätötyökone. Se on nyt seissyt pidemmän aikaa paikallaan ja ollut varalla, jos tulee konerikkoja, Valaja kertoo. Ohikulkijat ovat voineet nähdä koneen Hervannan valtaväylällä kohdassa, josta nousee ramppi Messukyläntielle. Kone on ollut jonkin verran myös tositoimissa, mutta Valajan mukaan pääasiassa käytössä ovat olleet muut työkoneet. Kovin pitkään ei tarvitse enää odottaa sitä, että ratikkakiskoilla voi nähdä ihan oikean raitiovaunun. Lauantaina 22. helmikuuta Tampereelle saapui Saksan Hannoverista vuosimallin 1981 raitiovaunu, jota käytetään Tampereella radan testaamiseen. Ensimmäiset koeajot punakeltaiseksi teipatulla vaunulla tehdään maaliskuun puolivälistä alkaen varikkoalueella, Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä. Kiskoilla on voinut nähdä jo kiskohiontavaunun, jolla kiskoja on hiottu ennen koeajojen alkamista.